Vad jobbar ni med

amandacarlsson

Trådstartare
Tycker det är så intressant att läsa om vad folk kan ha för olika yrken och varför dom valt det, att det även är hästmänniskor kanske spelar in på vad man vill jobba med?
Berätta hör ni! :)

Jag själv är jobbsökande då jag precis lämnat gymnasiet så mitt är inte så intressant :wtf:
 
Jag jobbar extra som växeltelefonist på ett taxibolag (mest nätter, de betalar helt ok för inte så jättemycket jobb....:o)
Har jobbat inom taxi sen jag slutade gymnasiet till och från, mer eller mindre.

Pluggar till husdjursagronom för att jobba med det resten av livet :love:
Många hästtjejer i min klass och djurintresset spelar definitivt in i mitt val av blivande yrke.
 
Jobbar som undersköterska i hemtjänsten, jobbar både dag - och kvällstid.
Kan alltid ta hand om hästen före/efter jobbet.
Stor fördel på vintern när det blir mörkt tidigt är att jag kan rida på fm om jag jobbar kväll.
Stor nackdel är att jag har dubbeldelade turer (10,5 h) per dag, då hinner jag inte göra så mycket på rasten då jag har lite restid.
 
Jag jobbar extra som växeltelefonist på ett taxibolag (mest nätter, de betalar helt ok för inte så jättemycket jobb....:o)
Har jobbat inom taxi sen jag slutade gymnasiet till och från, mer eller mindre.

Pluggar till husdjursagronom för att jobba med det resten av livet :love:
Många hästtjejer i min klass och djurintresset spelar definitivt in i mitt val av blivande yrke.

Åh! I Uppsala? Min syster tog examen från den utbildningen förra året !:)
 
Jag jobbar som drifttekniker inom kraftvärmeproduktion, tidigare på ett av de större verken vi har i landet men nu har jag bytt till ett mindre i en småstad.
En fördel är att det är en relativt stabil bransch där det alltid kommer att behövas personal, samt råder viss brist på utbildade drifttekniker på vissa håll i landet. Vill man jobba skift är det iaf en fördel enligt mig, men vill man inte jobba skift alls kan man söka sig till de mindre anläggningarna som oftast har dagtidsjobb med beredskap. Det är relativt bra lön i förhållande till en relativt kort utbildningstid, men man ska inte stirra sig blind på det utan snarare fundera på om det är ett arbete som intresserar. Jag har mött många senaste åren som utbildat sig för att det är lätt att få jobb och bra lön, men som sedan inte alls funkar att jobba med det och det brukar ju inte bli långvarigt och dessutom dyrt att utbilda om sig och ta nya lån.

Jag är nöjd med detta, det är ett stimulerande arbete i en bransch som alltid utvecklas. Arbetstiderna underlättar mitt hästintresse och lönen ser till att jag inte är beroende av någon annans inkomst för att ha häst. Det är en kraftigt mansdominerad bransch och det passar mig bra, men är inte för alla.
Det är ett skitigt jobb där man får hugga i emellanåt, men jag lär mig nya saker hela tiden och det är inte speciellt stillasittande beroende på vart man jobbar.
 
Jobbar 50% som uska, inte vad jag vill jobba med i resten av mitt liv(som det ser ut nu). Har mycket ledig tid som gör att jag alltid tar hästarna(är medkusk ca 3 dagar/veckan) på mina lediga dagar, vilket gör att man alltid har hästarna på dagtid. Gör stor skillnad att man alltid kan vara uppe i dags ljus. Valde uska yrket för att det (nästan) alltid ger jobb, samt att det går i släkten. Ville vara något efter gymnasiet, men hade jag vetat det jag vet nu så hade jag nog inte läst till uska. Eller kanske gjort det men pluggat direkt efter gymnasiet så jag hade varit klar tidigt. Och kunnat arbeta med det jag vill. =)

Helst vill jag ha ett mån-fredag dagtids jobb istället för min turer nu som är dag, kväll och natt om jag vill det. Men då måste jag antagligen plugga vilket jag inte har råd till att göra. :)
 
Jag är väl en så kallad "hemmafru", i alla fall på deltid. Jag har en liten gårdsbutik som har öppet tre dagar i veckan samt sköter pappersarbetet kring familjens gård, men that's it. Visst finns det dagar då det är långtråkigt, men oftast trivs jag strålande.

När jag var yngre jobbade jag med reklam (vilket jag älskade!), men sedan träffade jag min make och då vi flyttade runt en hel del pga hans jobb blev det helt enkelt bäst så här.
 
Jobbar som lastbilschaufför, varför jag kom in på det vet jag inte riktigt. Halkade väl egentligen in på ett bananskal. Har en bakgrund där jag läste Estetisk bild och form på gymnasiet och sedan grafisk design och webbutveckling på högskolan, fick jobb via ett bemanningsföretag på ett tryckeri. Tanken var att det var en rekryterings inhyrning, men det visade sig inte så vara, företaget sa att det gick så dåligt att de inte kunde ha mig kvar när mitt kontrakt löpte ut, men det var bullshit för en månad innan jag slutade så hade de hyrt in en annan som skulle göra mitt jobb.
Varken jag eller mitt bemanningsföretag tyckte om det där och jag fick så mycket skit sista veckorna trots att jag utförde arbetsuppgifter på exakt samma sätt som tidigare och som jag dessutom hade fått beröm för. Gissningsvis var det för att sätta mig på plats för att de visste att de hade gjort fel som tagit in en annan som skulle ersätta mig.

Nåväl, sen efter det så var det ut på arbetsmarknaden igen och den fanns inte direkt några jobb att söka. Hittade då en komvux utbildning för lastbilskort och tänkte att jag kunde ansöka, mest var det ett rätt fult motiv egentligen när jag tänker efter. Jag var ute efter att få E-kortet betalt om jag blev antagen, vilket jag blev.
Första körlektionen och jag tyckte det var roligt att köra, tänkte att jag kan åtminstone ge det en chans. Första praktiken och jag hamnade hos en sån underbar handledare som fick mig att känna att "ja, det här vill jag jobba med". Så jag fullföljde utbildningen och körde upp för CE den 12-12-11, sen fanns det inga jobb.
Då som vanligt vill de att man ska vara nyutbildad med massa års erfarenheter. Så fick tag på ett jobb via ett bemanningsföretag igen, trivdes inte så bra med cheferna eller arbetsuppgifterna, men arbetskollegorna var väldigt bra. Så jag började seriöst leta efter ett lastbilsjobb, mot slutet var jag så desperat att komma ifrån det där företaget (vi var bara säsongsanställda och inte ens säkert vi skulle få va kvar efter semestern), så när jag fick ett sommarjobb på ett åkeri nappade jag direkt.
Sen har det rullat på, sommarjobb för att övergå till timanställd och sen provanställd och numera tillsvidare anställd. Jag trivs väldigt bra än så länge och ångrar inte mitt val det minsta.

Det är så kul att rulla in på industrier och företag och prata med trevliga truckchaufförer och dela leenden osv. Det passar mig som handen i handsken. Har kört i över 1 år nu och det är så roligt att ingen dag är den andra lik. :)
 
Jag jobbar som bibliotekarie. Det kan variera mycket mellan olika bibliotek hur det ser ut men jag jobbar kontorstider måndag-fredag och utan tjänst i låne- eller informationsdisk. Inte jättebra betalt överlag (rolig historia jag hörde på utbildningen, på första biblioteksskolan som startades togs det bara in kvinnor för att han som hade skolan inte fungerade med andra män och på ansökningsblanketten fick sökande fylla i hur lite pengar de kunde tänka sig tjäna) och inte jättelätt att få jobb även om de i många år har pratat om stora avgångar när folk pensioneras. Verkar som tjänsterna ofta dras in istället för att yngre får jobben :meh:

Ibland önskar jag mig lite mer varierande arbetstider för att kunna åka till stallet mitt på dagen osv. Alternativt jobba 50% på samma lön som jag får nu :D
 
Jag jobbar som enhetsassistent på Trafikverket. Det är första gången på 15 år som jag jobbar dagtid. Innan var jag tågklarerare och jobbade mycket kväll/natt. Tjänar hyfsat bra men det blir inga jättesummor när man är själv på en mindre gård som ska dras runt.
Pga att jag jobbar dagtid nu har jag inga hästar hemma längre. Sällskapet fick flytta hem och mitt halvblod står uppstallad en mil bort. Jag trodde det skulle bli jättejobbigt men oj så skönt det är att vara klar med hästeriet när jag väl kommer hem.
Han kommer dock få komma hem över sommaren då han behöver lite specialvård pga kissing spines o lite annat.
 
JAg fick ordnarie tjänst som föris -och eftisledare. fritids kallas det också. Jobbar med skolbarn före och efter skolan. Har inte hunnit jobba så mycket pga graviditet och småbarn men ska börja igen i oktober.
Jobbar 07-09 och sen 13-17. Ledig mitt på dagen, passar bra för då kan jag göra något med hästen mellan arbetet och sen på kvällen ha tid för familjen.Jag hoppas det blir så iallafall! :) Har inte hunnit försöka på riktigt ännu.
 
Jag jobbar heltid som skolkurator på en högstadieskola (åk 7-9). Är utbildad Socialpedagog och blev klar med skolan 2013 så har jobbat som kurator ett år nu. Under studierna var jag timanställd på ett behandlingshem för ungdomar samt som kriminalvårdare på en sluten anstalt -och den anställningen har jag kvar då jag trivdes så bra, så jag hoppar in vissa helger.

Mellan gymnasiet och högskolan har jag jobbat som hästskötare, personlig assistent, i affär och som handläggare på inkasso.
 
Jag jobbar heltid som tågvärd. Tycker det är helt perfekt eftersom jag nästan alltid kan rida på dagtid :)
Har även helt okej lön. Nackdelen är att det är mycket helggjobb och det kan bli lite pyssel när man ska tävla men jag brukar få ledigt.
 
Jag jobbar heltid som tågvärd. Tycker det är helt perfekt eftersom jag nästan alltid kan rida på dagtid :)
Har även helt okej lön. Nackdelen är att det är mycket helggjobb och det kan bli lite pyssel när man ska tävla men jag brukar få ledigt.
Har faktiskt funderat på de yrket med! Vilka tåg jobbar du på ? :D
 
Jobbar som miljöinspektör på kommun, men är utbildad till miljövetare och söker jobb inom det nu istället. Har ingen häst för tillfället, och det är ju ett helt vanligt 8-5 jobb så livet med hästar blir ju rätt tråkigt.
 
@amandacarlsson
Jag jobbar som CNC operatör. Kör en flerop.svarv sen 3 veckor. är van vid 2-axlad, denna är 4-axlad + sub.spindel. Dubbelt så mycket att lära sig och hålla koll på samtidigt! Men trivs som tusan!

Halkade in via en AF-utbildning som tog ca 1år.
Intresset/vetskapen om yrket fanns inte innan, fastnade för att jag tycker om teknik, datorer och nogrannhet :)
Och det är få kvinnliga inom yrket, 2:a tjejjen på jobbet blev anställd efter jag varit själv i 3 år! :p
 
Jag jobbar som administrativ assistent på ett utbildningsföretag där jag har hand om våra sajter och fixar utbildningsmaterialet bl.a.
 
Jobbar 60 % som djursjukskötare hos distriktsveterinären och har ett 100-tal tackor hemma på gården som tar all annan tid i stort sett...
Halkade in på utbildningen i Skara, lite på ett bananskal 2008 (behövde göra något med mitt liv och kroppen pallade inte riktigt längre att jobba heltid med att mjölka kor, så jag sökte och hoppsan! jag kom visst in!) och har jobbat som leg. dssk. sedan examen -10. Ville fortsatta jobba med djur och fysiskt så det passade ju bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 073
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 757
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
820
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Läser en artikel i tidningen där en man belåtet berättar hur han slutat jobba, flyttat från storstaden till en mindre stad. X hade...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
8 029
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp