Sv: Vad innehåller mest protein?
Trådkap
Fick mitt analyssvar för några dagar sen. Katastrof!
8,4 MJ och 40 g smbrp (kvot på 4,8)
Hästen är överviktig, motioneras så gott som varje dag (brukar bli runt 7 timmar i veckan), väger i dagsläget ca 450 kg. Fjord/island 138 cm hög, grov modell.
Jag får inte ihop någon bra foderstat. Det måste till mer protein, men vilket tillskott jag än väljer (har räknat med det mesta från lucern till soja) ger tokmycket energi, och oftast kräver det att jag plockar bort höt för att få ner energin.
I dagsläget får han bara tre kilo hö samt "fri tillgång" halm (han har en höpåse med 2 kg inne i boxen, brukar ta 1-2 veckor innnan det är slut), men de har fortfarande gräs i hagen. Efter motion får han ca 50 g betfor (1,5 dl) och linfröolja för sommareksem.
Det känns inte bra alls att ge kraftfoder till hästen, men om jag ska ge lucern behövs minst ett kilo om dagen och det håller inte plånboken med om
I mitt hyreskontrakt står det att "stråfoder ingår i månadshyran" men att jag får stå för mineraler och andra tillskott själv. Med det menar stallägaren allt som tillkommer ovanpå hö och halm..
Så nu när jag ändå måste leva på nudlar och knäckebröd resten av vintern; vilket "tillskott" ger mest protein (och minimalt med energi) för pengarna?