Vad innehåller mest protein?

Sandan

Trådstartare
Ja, som rubriken säger: Vilket foder innehåller mest protein? Vad tycker ni man borde ge en häst som behöver bygga muskler? Vad är bäst att ge, havre eller korn? Jag brukar ge korn, betfor och Krafft groov 90 när jag har en häst som ska muskla på sig, men är det det mest optimala?

tacksam för svar då jag funderat en del på det här:)

Sv: Vad innehåller mest protein?

Det mest optimala (både för hästen och plånboken) är att veta vad grovfodret kräver. Ett tråkigt svar som är väldigt sant.

Att ge generella svar är svårt. De hästar vi behöver få upp i muskler och hull ger vi lusern. Gärna enbart lusern och hö eller silage. Snällt mot hästens mage, snällt mot plånboken och framförallt väldigt bra protein.

Tycker annars det kan vara svårt med protein genom kraftfoder, jag är väldigt rädd om hästens mage och tycker det är svårt att bibehålla en bra balans om det blir för mycket protein via kraftfodret. Ibland är man tvungen (som fullblodet som inte äter lusern, han får Hippo Alfa med hög halt av grönmjöl), men jag undviker det gärna så långt det är möjligt.

Jag rekommenderar lusern. :) Vill personligen undvika att utfodra med kraftfoder öht.

Trådkap

Fick mitt analyssvar för några dagar sen. Katastrof!
8,4 MJ och 40 g smbrp (kvot på 4,8)
Hästen är överviktig, motioneras så gott som varje dag (brukar bli runt 7 timmar i veckan), väger i dagsläget ca 450 kg. Fjord/island 138 cm hög, grov modell.
Jag får inte ihop någon bra foderstat. Det måste till mer protein, men vilket tillskott jag än väljer (har räknat med det mesta från lucern till soja) ger tokmycket energi, och oftast kräver det att jag plockar bort höt för att få ner energin.
I dagsläget får han bara tre kilo hö samt "fri tillgång" halm (han har en höpåse med 2 kg inne i boxen, brukar ta 1-2 veckor innnan det är slut), men de har fortfarande gräs i hagen. Efter motion får han ca 50 g betfor (1,5 dl) och linfröolja för sommareksem.

Det känns inte bra alls att ge kraftfoder till hästen, men om jag ska ge lucern behövs minst ett kilo om dagen och det håller inte plånboken med om :crazy:
I mitt hyreskontrakt står det att "stråfoder ingår i månadshyran" men att jag får stå för mineraler och andra tillskott själv. Med det menar stallägaren allt som tillkommer ovanpå hö och halm..
Så nu när jag ändå måste leva på nudlar och knäckebröd resten av vintern; vilket "tillskott" ger mest protein (och minimalt med energi) för pengarna?

Soja innehåller mest protein i förhållande till energi (har högst kvot; c a 30). Kan du inte laborera med lusern OCH soja? Det lusern vi använder innehåller 150/8,5, vilket ger en hyfsad kvot och kostar ungefär 3,50 kr/kg.

Linfrökaka är rätt proteinrikt, ca 13 Mj och 260 g smrp, betalade 140 kr för 20 kilo har jag för mig. Normal giva är något hekto. Fungerar mest som ett litet tillskott, behöver man stoora mängder får man nog ge något annat också.

Men till ditt hö med kvot 4,8... ger man ungefär 2,5 hekto av linfrökakan per 6 kg hö får man ju en acceptabel kvot (normalt sett, om inte din häst har behov av en högre) på dryga 5,7. (53 Mj och ca 305 g smrp)

Annars finns ju soja, men det är inte så bra för miljön... Ett kilo lucern per 6 kg hö ger en kvot på nästan exakt 6. Och det blir ju bara typ en femma om dagen. Eller 3,50 om om man har tur som vissa här i tråden. ;)

Men då blir det tokmycket för mycket energi. Den jobbiga lilla hästen behöver inte mer än max 40 MJ. Hur jag än vrider och vänder blir det för mycket hela tiden.. Antar jag får stå ut med det i vinter och göra det bästa av situationen. Kanske hitta nån som kan motionera honom ett par gånger i veckan så han får dubbla pass. Eller om jag cyklar upp dit en runda innan skolan också, och longerar eller något en stund (hade en vetrinär en gång som rekommenderade 10 min "intensiv longering" i trav och galopp, det förbränner väl alltid något gram). Lite jobbigt nu när det blir mörkt förstås.
Eller så skaffar jag en annan häst :p

Vad är det för sorts lucern? Vilket märke, menar jag? Verkar vara värden som passar in något sånär, frågan är om jag har det i närheten?

Haha jaa eller så byter du hö istället;) Men om den klarar sig på bara 5 kilo hö och samma i övrigt blir det ju perfa. Känns lite väl snålt men går det inte så går det inte.

Ja, det hade ju varit det bästa, men står helinackorderad och har inte pengar till eget hö.. Inte lätt att vara hästägande student..

Kvarnbygårdens säljs två mil härifrån, får passa på att handla när jag har bil! :D Kan bli lite jobbigt att cykla med en säck lucernpellets hehe!
Men så bra, då verkar det ordna sig lite bättre till slut ändå :D

Soja innehåller mest protein i förhållande till energi (har högst kvot; c a 30). Kan du inte laborera med lusern OCH soja? Det lusern vi använder innehåller 150/8,5, vilket ger en hyfsad kvot och kostar ungefär 3,50 kr/kg.

Nu blir jag avundsjuk... jag betalar nästan det dubbla. :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Foder & Strö Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne...
Svar
6
· Visningar
1 836
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025