Vad innehär det att...

Golden_Heart

Trådstartare
Vad innebär det för den gravida mamman om hon har blodgrupp O RH Negativ? Barnmorskan sa lite om spruta osv efter förlossning och att man måste köra ett par tester till. Någon med erfarenhet?
:confused::confused:
Välkommen till tråden! :bow::bow:
 
Sv: Vad innehär det att...

Om mammans blod är Rh-negativt och pappans är Rh-positivt kan barnet bli Rh-positivt. Vid förlossningen kan en del av fostrets Rh-positiva blod blanda sig med mammans Rh-negativa blod. Därför kontrolleras barnets navelsträngsblod efter förlossningen för att se om barnet är Rh-positivt. Om mamman då inte får vaccin inom 48 timmar efter förlossningen bildar hon antikroppar mot barnets blod. Vid nästa graviditet med ett Rh-positivt foster kan det då få en speciell form av gulsot som gör att fostret kan behöva ett blodbyte. Det är mycket sällsynt idag eftersom man kan förebygga att det sker. En Rh-negativ mamma kontrolleras tre gånger under graviditeten för att se att hon inte börjat bilda antikroppar mot fostrets blod.

http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=3278
 
Sv: Vad innehär det att...

Jag är rh negativ och har blodgrupp O. Det det innebär är om barnet är rh plus så kan din kropp börja producera antikroppar mot barnets blod. Det är oftast ingen fara med första barnet, men man kan få problem med nästa barn om det är rh plus då dina antikroppar på rh plus faktorn kan gå in via navelsträngen till barnet och börja bryta ner dens blodkroppar. Men detta är ytterst sällsynt då man får en spruta efter förlossningen som ska motverka att antikroppar bildas.
 
Sv: Vad innehär det att...

tack för svaret! Jag är precis i vecka 21 nu och barnmorskan sa att nästa kontroll av blodet skulle för mig bli då i vecka 33 eller 36 och sedan i förlossningen. För mig blir då bara två gånger under själva graviditeten. Eller menar de totalt med första inskrivningsprovet och den vid förlossningen och då av barnet?
 
Sv: Vad innehär det att...

De tog prover på mig i vecka 25, dock brukar de inte göra det i vecka 25 om man är förstföderska.
 
Sv: Vad innehär det att...

Jag fick ta ett extra immuniseringsprov i vecka 28, annars var det väl i samband med normala blodprov, jag märkte då inte av att det var fler gånger. Det kan nog skilja sig åt mellan olika landsting vilket förfaringssätt man har, men du behöver nog inte oroa dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad innehär det att...

Jag har samma blodgrupp som dig. Tog två blodprov uner graviditeten. Efter förlossningen fick jag en spruta.
 
Sv: Vad innehär det att...

Jag har samma som dig..

O neg.

2 prover togs under graviditet och sedan prov på bebis när han väl kom ut. Han hade också neg så jag behövde inte få någon spruta,

Det är alltså bara då barnet har pos. och mamman är neg. som mamman får en spruta.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 760
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 246
Senast: Madalitso
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 470
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 538
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp