Vad innebär spatt?

C

__chantea__

Eller vad är spatt och vad händer med hästen?
Tacksam för svar :bow:

Spatt är en torr kronisk inflammation i hasledens glidyta, 3 nivåer totalt kan drabbas.

Vad som händer med hästen är olika, och det beroende på hur spatten ser ut och vilken/vilka nivåer som har drabbats.

Vissa kan få ett bra liv efter rehabilitering, och andra klarar inte av den överhuvutaget utan måste avlivas. Men eftersom spatt är kronisk, finns alltid en risk att den blossar upp på nytt igen.

Spatt, och nu avser vi skelett- eller benspatt, innebär att ledytorna i hasen drabbas av förbroskning av olika svårighetsgrad. Förbroskningen startar med en inflammation.

Med avläkning avser man oftast att förändringarna gått så långt att en eller två ledspringor är helt sammanväxta dvs. "kroppsegen steloperation". Detta innebär att vissa hästar kan bli smärtfria men oftast rörelsestörda av olika grad.

Hästen kan drabbas i en eller flera ledspringor, och så måste samma procedur fram till sammanväxningen gås igenom en gång till.

Det finns också s k tuppspatt, där hästen har en ryckig gång. Den är inte smärtsam på samma sätt utan är mer en rörelsestörning.

Liknande trådar

Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Elo
·
Hästvård Hej, jag har en begreppsfråga jag hoppas kunna få svar på. Admin får ta bort inlägget om sånt är otillåtet i gruppen. Sitter med en...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Piaff
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30