Vad innebär Alla Helgonahelgen för dig?

Milene

Trådstartare
Ja, besöker ni kyrkogårdar eller minneslunder under Alla Helgonahelgen? Varför, varför inte?

Ja jag besöker min mammas grav. På något sätt känns mamma mindre borta om jag rent fysiskt gör en handling för att minnas henne. Dvs tänder ett ljus istället för att bara tänka på henne. Att genom att det brinner ljus vid graven visa att hon fortfarande är levande i någons minne. Och så länge någon kommer ihåg henne så är hon inte riktigt borta än.

Jag brukar göra det om jag har möjlighet men inte för att högtiden i sig betyder något för mig. Det är bara det att faktumet att "alla" besöker kyrkogårdar denna helg gör att det är så otroligt vackert i många minneslundar. :heart

I år hade jag tänkt åka och fixa lillvovvens grav men blev sjuk så det får vänta. Alla andra jag bryr mig om är begravda 75+ mil bort. :(

Inget. Jag har aldrig kommit in i traditionen att besöka gravar just då. Jag har heller ingen grav som jag är så att säga huvudansvarig för.

Ja jag besöker min mammas grav. På något sätt känns mamma mindre borta om jag rent fysiskt gör en handling för att minnas henne. Dvs tänder ett ljus istället för att bara tänka på henne. Att genom att det brinner ljus vid graven visa att hon fortfarande är levande i någons minne. Och så länge någon kommer ihåg henne så är hon inte riktigt borta än.
Förvisso kan jag (och gör) tända ljus på graven vid andra tidpunkter på året men vid allahelgon när så många ljus är tända samtidigt gör det så otroligt vackert och lite speciellt. Lite mer helt enkelt.

Tycker det är vackert med alla ljusen så det tycker jag är en trevlig tradition. Gör en gravdekoration av "pappas skog" - dvs gran, mossa, vackra pinnar med lav och i år också en liten ticka med vacker färg. Ljuständandet fuskar jag med. Har hittat ljusslingor på Rusta med timer så det ska lysa varje kväll.

Egentligen ingenting.
Jag har inga som jag saknar här. Inga gravar att vårda.
Finns ett par personer som jag tänker på ibland men deras gravlunder är långt borta - i den mån jag alls vet var de är begravda.

Råkar jag passera en kyrkogård i skymning så tycker jag det är vackert. Det är nog allt.

Jag har för långt till gravarna och till en minneslund som är fin.
Så tänder möjligtvis ett ljus hemma.
Har hundens aska i hyllan hemma med foton av mamma pappa och syrran.
Så jag tänker på dem varje dag ändå

Jag tänder ett ljus på mormor och morfars grav, men inte nödvändigtvis på just den dagen, men nån gång denna vecka. Betyder inget särskilt så, men tycker det är fint.

Inget. Ser inte nedgrävda kroppar som ett bra sätt att minnas de som inte finns längre.
Inte jag heller, jag bär minnena inom mig och behöver inte platsen att gå till. Självklart ska de avlidnas kroppar hanteras respektfullt men sen ser jag ingen anledning att besöka graven - de är ju inte kvar där.

Jag besöker pappas grav nästan varje All Helgona. Jag har missat något år och det har känts lite tomt att inte göra det.

I år gick vi dit mitt på dagen och med en snart-fyraåring - det var inte riktigt lika stämningsfullt som att gå på kvällen, men fyråringens frågor och funderingar bidrog till en ovanligt lättsam stämning.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
IT & mobiler Ja, det var först igår som jag hörde detta ord. En bekant föreslog en Dongel som lösning på mitt internetproblem. Är det någon här som...
Svar
3
· Visningar
203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka