Vad ingår + kostnadsfråga

S

SaraM

Jag förstår ingenting. Vad ingår i kraftfoder och vad ingår i vallfoder?
Vad tillhör havre, korn, kli osv? Hur mycket brukar det kosta i månaden att köpa in allt jag rabblat upp? :d
Och vart brukar man få tag på det?

Mvh Sara :confused:

Sv: Andra frågor

Nu har jag själv luskat fram vad kraftfoder och vallfoder är. Har två andra frågor istället: När man skickat höet på analys och får veta att det är bra, kan man genom foderstatsprogram få veta hur mycket hästen ska ha? Om man köper färdigblandat(?) foder, hur räknar man ut hur mycket hästen ska ha av det?

Godnatt!

Sv: Vad ingår + kostnadsfråga

För att beräkna mängden grovfoder som behövs kan du använda dig av ett foderstatsprogram. www.hippocampus.slu.se tycker jag är ett bra program. :)

Om du köper ett färdigfoder så står det oftast på baksidan rekomenderade mängder beroende på hästens storlek och typ av arbete. Lägg in även det i foderstatsprogrammet så bör du få ett hum om hur mycket du ska ge av allt.

Skriv ner på en lapp vad som fodret innehåller för mängd av kalcium osv för gud vad otympligt det var att sitta med hela säcken full med kraft framför datorn:D.

Tack för svaren! Hur mycket brukar färdigtfoder kosta ungefär?

För mycket. Det är inte ovanligt att helfoder kostar upp till 8:-/kg eller mer. Jämför detta med tex havre som man kan få för typ 0,50:-/kg om man köper av någon bonde. Det är ärligt talat inte lönsamt med helfoder.

Vart får man tag på en bonde som säljer billigt då? :crazy:

När du har grovfoderanalysen så börjar du med att kolla den och hästens behov. Förhoppningsvis är höet/ silaget såpass bra att du inte behöver komplettera med så mycket kraftfoder.
Men du kommer att se hur mycket som saknas och först då kan du avgöra om "färdigfoder" eller havre, korn, betfor etc räcker.

I länken nedan kan du räkna ut en foderstat:
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder

De flesta färdigfodertillverkare har hemsidor med värden för deras sortiment, så du kan se vad som funkar innan du handlar.

Är du inte van att räkna foderstater finns en bra och billig skrift att beställa: http://hippocampus.slu.se/bibliotek/index.cfm?Call=bibliotek "Om du vill beställa faktablad som handlar om häst, kontakta Publikationstjänst vid SLU
018-67 11 00 e-post: publikation@service.slu.se
Via publikationstjänst kan du även beställa skriften Hästens näringsbehov och fodermedel, författad av Christina Planck, en oumbärligt skrift för dig som vill lära mer om utfodring."

- den är suverän att ha som stöd i början :)

Och att köpa direkt från bonden, det bästa är kontakter eller rekommendationer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 370
Senast: Bison
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 723
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 726
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka