Vad ingår i 3årstesterna för ponnier?

Excalibur

Trådstartare
Ja som rubriken avslöjar så vill jag veta lite om vad som ska ingå i 3års testerna för ponnier.
Har ett 2årigt welsh mountain sto som jag planera visa nästa år.

Men har inte riktigt koll på vilka moment som ingår?

Kloka bukare vet ju alltid hur det ligger till:D

Sv: Vad ingår i 3årstesterna för ponnier?

Kul med Welsh Mountain! Har en treåring själv som gick treårstest i våras.

Först visas de exteriört, man visar ponnyn uppställd och sen i skritt och trav.
Ponnyn släpps sen lös och får galoppera fritt och sist löshoppning. För B-ponny är hindren 60-80cm.

Dvs samma moment som för stora hästar utom att ponnierna inte visas ridna.

www.ungponny.se hittar du allt våra unga ponnyer kan delta i :laugh:

Tack för svar! :D

Då vet jag vad vi ska träna på i vinter!

Welsh mountain är ju en underbar ras! Dem har allt - fast i lagom format :D

Gick det bra för din 3åring?

De är verkligen i ett mycket behändigt format :D
Jag kom i kontakt med rasen av en tillfällighet men ju fler jag träffar desto mer tycker jag om dem!

Min mountain skötte sig super och fick dubbeldiplom. Han vann hoppningen och ska nu gå 3-års championatet i gångarter på lördag. Som enda B-ponny... :angel: Jag antar att vi inte har något med toppen att göra men det ska bli kul att komma dit och det är en bra erfarenhet för oss.

Jag ska också visa min ponny på 3-års test nästa år, en welsh cob. Jag funderar redan på hur sjutton jag ska göra med manen?
Welsharna visas ju alltid med utsläppt man men är det verkligen ok på 3-års testet?
Knoppa hennes långa man är inte att tänka på. Är det bara då fläta som återstår som alternativ?

I Nossebro där fick ponnierna först lösgaloppera sedan löshoppa och sist visades hästen vid hand. Jag tyckte det verkade som ett bra upplägg. Glöm inte träna med glädje ponnyn skall tycka detta är superkul att lösgaloppera och löshoppa.

Lycka till!!

Visa hästen naturligt. Vi hade vår ponny oknoppad. Många hästar i Nossebro hade utsläppt man.

Skönt att höra. De gör sig ju allra bäst på det sättet.

Jag tycker tvärtom, knoppa! På treårs så ska de visas som "ridhästar", inte enligt rasstandard *tycker*. Tror inte det påverkar poängen iofs.

Jag visade min welsh sekt B på treårs nu i höst, knoppad. Hon ska också gå final på lördag men i hoppning, en av tre kat B ;).

Men när manen inte går att knoppa då? Att klippa den kommer inte på tal.
Är då utsläppt eller fläta att föredra?

Personligen tycker jag att det är vackrast med utsläppt man men jag vill inte riskera att få något avdrag pga att jag inte visar min ponny flätad/knoppad.

Klippa förstår jag att du inte vill, är den för tjock för att knoppa? Då är det väl bättre med utsläppt. Nej, poängen ska inte påverkas!

Inte tjock direkt, men alldeles för lång. Går nedanför halslinjen.
Om det inte påverkar några poäng så blir det nog utsläppt.

Om du vill ha din cob långhårig är det din ensak, troligen får du inte poängavdrag för att du kommer med en otrimmad häst på treårstest. Traditionen är dock att en welsh visas trimmad (hur? Se t ex artikeln i inlägg #12 i den här tråden).

Jag vet mycket väl hur de olika sektionerna skall trimmas och speciellt hur cobarna bör se ut. Nu råkar det vara så att jag föredrar min häst "naturlig" ;)

Jag förstod inte riktigt innebörden av din första mening?

EDIT: såg att du ändrade meningen.

Jag tycker tvärtom, knoppa! På treårs så ska de visas som "ridhästar", inte enligt rasstandard *tycker*. Tror inte det påverkar poängen iofs.

Jag visade min welsh sekt B på treårs nu i höst, knoppad. Hon ska också gå final på lördag men i hoppning, en av tre kat B ;).

Häderi :eek: De är ju inte några halvblod heller, endast WPB o RP brukar visas knoppas.

KL
Däremot så tycker jag att man ska visa sin cob med trimmad man som man "gör" i moderlandet.

Och om man snöat in på Connemara å har en som skall visas på treårstest nästa år... Skall den knoppas? :((Frågar en som är van från halvblod att alltid knoppa allt från föl till tävlingshästar... :D)

Jag håller inte med. På vårt ponnytest så tror jag alla var knoppade i år, och även på kvalitén.

*KL*

Är det utställningar och premeringar inom rasen så ska givetvis ponnyerna visas som de ska visas enligt konstens alla regler. Dvs Connemara-ponnyer, welsh mfl ska vara "otrimmade".

Men går de prestationstester, såsom 3-års, kvalitets, etc så är det inte rasen man är ute efter. Då stylar man ponnyn efter ridsportens regler, dvs ryckt man eller knoppar.

Jag hade absolut knoppat en welsh på 3-års. Skulle aldrig i mitt liv visa den med utsläppt man. Då hade jag skämts ihjäl.

*kl*

Då ställer jag frågan igen (fick inget svar tidigare) om det är ok att visa ponnyn flätad? En tight inbakad/utbakad fläta som löper längs mankammen och givetvis knopp i pannluggen.

Kan tillägga att jag tänker delta i testet med min ponny mest för en rolig grej. Så resultatet spelar inte så stor roll, dock vill man ju inte bli neddömd för en sådan skitgrej.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
6 208
Senast: Qelina
·
Hästhantering Jag har alltid tagit mig an "projekt" när det kommer till hästar. Jag har aldrig köpt en färdig häst i hela mitt liv. I somras var jag...
Svar
14
· Visningar
2 586
Senast: Ewelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka