Vad i helsike var det hon sprang efter??

G

GaurdianAngel

Idag upptäckte min tik något djur i skogen som hon satte fart efter. Jag höll precis på att värma en av tassarna på hanen och stod med ryggen emot henne.
När jag vänder mig om ser jag tiken ca 100 m uppför en sluttning. Springer bakom detta djur, och inte i full fart utan ser ut som om hon håller sig på ett visst avstånd. Jag visslar in henne och hon vänder direkt. Det jag hann se av djuret var att det var ungefär i samma storlek som min schäfertik, svart och grått och väldigt lurvigt. Det beteede sig konstigt. I samma sek. som tiken min vände om, tvärstannade djuret och stod helt stilla och började strax gå långsamt fram, såg ut som om det luktade på marken. Hade det varit ett flyktdjur skulle det ju aldrig stannat utan fortsatt springa.

Dessutom är jag mest förvånad över att tiken drog. Bara det säger mig att det var något skumt. Hon är tränad i att skvallra så fort hon ser vilt, hundar, hästar eller människor. Ja, det mesta man möter i skogen. Man ska ju aldrig säga aldrig, men hon har varit klockren i snart 5 års tid.

Vet inte vad jag ville säga med detta inlägg. :D

Någon som vet hur Mufflonfår ser ut (vintertid) och håller till?

Sv: Vad i helsike var det hon sprang efter??

Men mufflon finns i stort sett inte alls vilt i Sverige... I så fall på västkusten också har de några på Eriksberg (har haft iaf) i Blekinge. De har rätt mycket vitt, speciellt under magen... de flyr ju också..

Jag sitter och funderar på en ung varg, men har ni sånt där..?

//E

Nja, det tror jag inte. Det kommer en och annan förvirrad varg, men de är ju troligen sådana som lämnat sin flock, med andra ord över 2 år.

Så en ung varg tror jag inte. Men det vore förstås skoj! :D

Mufflon vet jag ju hur de ser ut i sommarmunderingen, men inte i vinterkläderna. Har försökt hitta fakta om det, men hittar nästan ingenting.

Har kollat i lite olika, bla ett jaktlexikon, ingestans står det så mycket, det står ingenting om att de skulle byta färg.

Antar att de är som övrigt vilt, blir något mörkare, det står inget om att det vita skulle försvinna.

Om du ska söka på det så är mitt tips på att söka dig till sökmotorer om Korsika, för det är där de kommer ifrån så det kanske står nåt om det när det gäller inhemska djur... Men ettersom de kommer från kontinenten tror jag inte att de skiftar päls märkbart.

Det stod dock nånstans att de "är skadegörare på skog och mark", alltså borde du kunna se om de har varit där, bökat, avgnagda träd osv...

Äh, det var en varg, ring tidningen och sälj storyn om hur du räddade livet på din hund;)

//E

Ok, tack! Ja det står inte mycket om dem någonstans. Har letat och letat nu.

Äh, det var en varg, ring tidningen och sälj storyn om hur du räddade livet på din hund

Ah...:idea: Mer pengar till julklappar! :angel: :banana:

GaurdianAngel skrev:
Det jag hann se av djuret var att det var ungefär i samma storlek som min schäfertik, svart och grått och väldigt lurvigt. Det beteede sig konstigt. I samma sek. som tiken min vände om, tvärstannade djuret och stod helt stilla och började strax gå långsamt fram, såg ut som om det luktade på marken.

Björnunge?:angel:

Jag tror att det var en av tomtens renar som har virrat bort sej och tiken sprang efter för att diskutera lite om det här med dyra julklappar!:banana:

Det var inte en gammelräv?

Vi har en gammal stor räv som går här hemma. Första gången jag såg den så var min tanke varg :o men det var en räv vid närmare spaning.

Tja, kanske. Men den såg så stor ut!? Hur stora kan rävar bli? :confused: :o :D

Mycket möjligt! :) Men då ska jag verkligen ta ett snack med jycken. :mad: Hon har kostat skjortan sista tiden, så hon får allt nöja sig med sina julklappar. :cool:

Mufflon :eek: VAD är det för nått... låter som ett djur från Nalle Puh

jaghade åxås gissat påå vildsvin
Hade det varit i närheten av där jag och exxet både så hade jag kunant lösa mysteriet åt dig. Det hade varit min ena get.

Vimsan skrev:
Mufflon :eek: VAD är det för nått... låter som ett djur från Nalle Puh

Mufflonfår! :D Du vet sånt där man är skyldig att rapportera om man kör på med bil. :crazy: Men det är ju kul om man vet hur de ser ut. :angel:
index.php
Här kommer i alla fall en bild på en. Men om de ser likadana ut vinterhalvåret är ju intressant att veta.

Ja, det kan ju vara vildsvin, men de är väl knappast rädda för en fjantig schäfer. Eller? :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 487
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 086
Senast: Luff
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar