Vad i H*lv*t* kan de vara!

Nooneyouknow

Trådstartare
Hästen trampade av sig sina lilla sko lite halvt om halvt för 3 dagar sedan och trampade in tåkappan i sulan.

Drog genast av skon och lade ett spritomslag för att förebygga hovböld, bytte och lade om hoven en gång om dagen, han är fortfarande TOKhalt, som att han skulle ha en hovböld. Men, ingen värme, ingen svullnad.
Har flertalet gånger tagit hovkratsen och tryckt ner i sulan på olika ställen men inte fått någon reaktion någonstans...
Han har liksom inte blivit bättre under dessa dagarna utan nästan sämre.
Hovis är tillkallad och kommer under kvällen.

Vad är de som kan ha hänt?
Ska jag boka tid på klinik direkt om de är något som påverkat strukturen inne i hoven?

Sv: Vad i H*lv*t* kan de vara!

Hej!
Mitt sto blev också superhalt, inte efter att ha trampat av skon, men ca ett halvt dygn efter skoning. Drog av skon och lade jodopaxomslag. Har varit lite, lite varm i hoven, förhöjd puls men inga gallor/svullnader som skulle tyda på att det sitter någon annanstans. Tips till dig är att kolla tempen om du inte gjort det redan. Mitt sto har haft jämn temp. Har haft både vet och hovis ute, och de är säkra på att det är en hovböld som bara inte "kommit ut" så långt att man kan känna värme eller få henne att reagera på specifika ställen. Hovis tror att bölden kan ha satt sig långt upp, t.ex om en söm slagits in felvänd, och därefter vandrat uppåt. Det som är viktigt då är att hålla koll på tempen ifall det kommit in bakterier. Återstår bara att se vad det är min häst har drabbats av, allt jag får höra är "vänta" men tycker så synd om henne när hon har ont :(

Sv: Vad i H*lv*t* kan de vara!

Det kan inte vara så att han vrickat sig i samband med att han klev in tåkappan i sulan? Jag menar, det lär ju blivit en akut smärta som hästen rimligtvis försökt komma undan?

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 238
Senast: Marvin
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 323
Senast: Lejd
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 584
Gnägg Jag har för ett tag sen köpt en ny häst och han är på alla sätt en fantastisk individ, den finaste hästen jag någonsin har ägt och...
Svar
11
· Visningar
2 102
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka