Vad heter färgerna?

YW1966

Trådstartare
Jag har några katter och jag skulle vilja veta vad deras färger kallas, jag kan ingenting om kattfärger. Så här ser de ut:

gulis.jpg

Gulis

harry.jpg

Harry

piratfroken_fram.jpg

Piratfröken

scully_fram.jpg

Scully
scully_sida.jpg

Scully

Sv: Vad heter färgerna?

Den första är Creme
Den andra är Svarttigré (eller bruntigré, vet egentligen inte om det är ngn skillnad)
Den tredje är Svartsköldpadd
Den fjärde (och femte) är Svartsköldpaddtigré

Gulis: creme eller cremetabby, nästan alltid lite lurigt på rödpigmenterade katter. En bild rakt från sidan på katten skulle vara till hjälp.;)

Harry: bruntigré.

Piratfröken: svartsköldpadda.

Scully: svartsköldpaddstabby.

Kul att få ett svar!

De tre kattungarna är kullsyskon, Harry är deras morbror (dock inte samma kull som mamman).
Jag antar att de tre ungarna kan ha olika pappor, har ingen aning vilka hanar honan träffade.
Här är en bild på mamman också, vad heter hennes färg?
ungar.jpg

Gulis: creme eller cremetabby, nästan alltid lite lurigt på rödpigmenterade katter. En bild rakt från sidan på katten skulle vara till hjälp.;)

Harry: bruntigré.

Piratfröken: svartsköldpadda.

Scully: svartsköldpaddstabby.

Den här är inte rakt från sidan, kanske bättre i alla fall!
gulis_ligger.jpg

Får nog säga creme då. ;) Mammans färg är svår att avgöra, lite knepig vinkel på henne. Någon slags blå (eller blåsköldpadd) historia ser hon ut att vara.

Tack för dina svar!

Det verkar finnas väldigt många kattfärger.

Är dessa färger ovanliga? Jag har inte sett någon som mamman förrän jag såg henne och hennes mor. Den färg som Scully har, har jag inte sett förut.

Ja, det finns enormt många färger på katt och tänk dig då att alla dessa färger alla härstammar från bara två typer av pigment, rött och svart! All variation ligger i olika anlag som modifierar pigmenten på något sätt. Creme och blått tex. orsakas av ett recessivt anlag som späder ut grundfärgen (som är röd resp. svart).

Sedan kan anlag kombineras och ge en rad olika variationer hos katten.

Dina katter har egentligen ganska vanliga färger, men det roliga med sköldpaddor (som är de enda som har både rött och svart pigment) är att utbredningen av färgerna är unika. Du får inte ens samma fördelning mellan rött och svart (eller blått/creme, choklad/rött, lila/creme) om du klonar en sköldpadda. Så även fast själva själva färgen som sådan är vanlig är varje enskild paddas färgfördelning helt unik.

Gisses, ja jag håller på o läser om färger, men ju mer jag läser, desto mer förvirrad blir jag. :rofl:
Jag förstår grunden, men sen blandar jag ihop saker o ting, tur att det finns folk att fråga. :bow:

Sol, kan inte du starta en tråd, -Gissa färgen?
Och undervisa oss stackare som har lite problem. :angel:

Och kanske en tråd, om hur färgerna ärvs och anlag osv?

Snälla?;):bow:

Gisses, ja jag håller på o läser om färger, men ju mer jag läser, desto mer förvirrad blir jag. :rofl:
Jag förstår grunden, men sen blandar jag ihop saker o ting, tur att det finns folk att fråga. :bow:

Sol, kan inte du starta en tråd, -Gissa färgen?
Och undervisa oss stackare som har lite problem. :angel:

Och kanske en tråd, om hur färgerna ärvs och anlag osv?

Snälla?;):bow:

Det brukar kunna vara så till en början, men ta en sak i taget så kommer sakerna trilla ner på plats... tids nog. Och tro mig, man blir aldrig fullärd. Det finns alltid något nytt att lära sig. ;)

Vi är nog rätt många på det här forumet som kan hjälpas åt att färgbestämma katter och förklara arvsgången så sätt igång en tråd.

Det brukar kunna vara så till en början, men ta en sak i taget så kommer sakerna trilla ner på plats... tids nog. Och tro mig, man blir aldrig fullärd. Det finns alltid något nytt att lära sig. ;)
Jag trodde poletten hade trillat ner, tills jag kom till spökmönster på röda katter och goldenshades osv färger, där klarade inte min hjärna mer..
Men har ett litet uppehåll just nu, så maskineriet får bearbeta det lilla som fastnat... :angel:
Vi är nog rätt många på det här forumet som kan hjälpas åt att färgbestämma katter och förklara arvsgången så sätt igång en tråd.

Mja, ska bara komma på nåt bra o börja med.. :o

Är iaf imåad av er alal som kan det dära med färgerna, för det är lite knepigt att lära sig, tycker jag iaf. ;)

Kan en katt med färgen creme endast nedärva den färgen? Dvs om parar två creme kan det bara bli creme då?

Kan en katt med färgen creme endast nedärva den färgen? Dvs om parar två creme kan det bara bli creme då?

Genen som gör rött till creme kallas för dilution. Det är samma gen som förändrar svart till blått.
Parar du två diluterade katter kan det bara bli diluterade avkommor.
Två cremekatter kan alltså bara få cremeavkommor.

Hoppas det är okej att jag lånar tråden. :)

Vad heter mina katters färger? Antar att de är nån typ av sköldpaddor båda två? Har inga jättebra bilder, men man ser nog hyfsat i alla fall.

Tilda

23863086.jpg

23863272.jpg

Nicole

23863120.jpg

23863313.jpg

Missade att rotera bilden innan jag laddade upp den, hon sitter inte på väggen. :D

Den långhåriga är svartsköldpadda med vitt och den korthåriga är svartsköldpaddsspotted.

Nu har det blivit nya kattungar!

090521_treung.jpg

Bilderna som fanns på första inlägget i denna tråd har flyttat, vill ni se dem gå till denna sida

En röd, en creme, en blå ser det ut som. Är det möjligt, med tanke på kön och föräldrar?

Liknande trådar

Övr. Katt Vad har kattungen egentligen för färg? Han är brun, inte riktigt chokladig utan mer 'dassig' brun. (Tycker pälsen är silvrig i botten...
Svar
18
· Visningar
867
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
385
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
812
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vad tusan är det för färg på mitt yrväder ?:) mörkt ansikte,mörka tassar. Undersida svans lite randig. I visst ljus svart/grå, i annat...
Svar
7
· Visningar
713
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama