Vad heter detta bettet?

Sv: Vad heter detta bettet?

Fast jag förstår ändå inte din tanke. Det är helt okej att inte gilla bettet, det är inte det. Men jag tycker också att det låter som slarv om saker sticker ut som inte ska sticka ut. Och om nu hästen kan fastna med ringbettet så kan hästen fastna med andra bett, tyglar, martingal osv också. Och nosa när den går ut ur boxen eller liknande, jag håller iallafall i mina hästar som jag leder och kollar så att dom inte fastnar i boxen, dörren ut ur stallet.

*delvis kl*

Jag förstår tanken och ja ringen är lätt att fastna i saker som sticker ut och man ska vara lite extra uppmärksam om man tränsar hästen i boxen och sätter grimman utanpå. Men en 3 mm mutter kan lika gärna en vanlig bettring/tygel/martingal osv fastna i precis som memmis säger.

För att inte tala om om man har en mindre smart häst som vänder på huvudet och biter fast i en hängande stigbygel.... :grin:

En löpdag är hästarna lite extra stirriga och det medverkade väl till det hela. De nylonträns som annars används är betydligt starkare än plastränsen.

Det var väl knappast någon som trodde att en mutter som var 18 mm i diameter och tre mm hög (smalare än normalt) och där skruven var kapad jäms med muttern skulle vålla någon skada. Och skruven var en vagnsbult normalt förekommande i de flesta stall för att inget skall fasna på dem. Ingen lägger ens märke till dem normalt. Man provade med en vanlig grimma och tyglar men inget fastnade. Men själva ringen på bettet hade just samma diameter som muttern var hög. Och en ring i metall viker sig inte som ett nylonband eller ett par lädertyglar. Var bara så att dragriktningen vid tillfället var precis sådan att ringen hakade på muttern. Hade hästen gått bakåt eller framåt med huvudet hade inget hänt men nu drog den med huvudet uppåt...

Det var alltså inte något vasst eller något som stack ut med vanliga ögon sett som hästen fastnade på. Vem tror till exempel att de skruvskallar som 99 procent av alla vattenkoppar är fastskruvade med är något som en häst kan fastna på? När jag skuvar upp en sådan idag sätter jag en vagnsbult med kupolskalle på utsidan för att undvika något liknande...

Hade stallgången varit bredare hade kanske inget hänt. Men det är få stall som har en stallgång som är bredare än 2.5 meter. I många fall är gången smalare. Det handlade om ett ögonblicks verk. I teorin skulle en häst med ringbett lika gärna kunna fastna i den typ av spann som många använder att vattna hästen med efter ett löp...

Vill inte kalla det slarv. Tränaren i Täby och personalen där tillhör de erfarnaste i norden. Är bara så att med många hästar så händer vissa saker förr eller senare....... Men det skulle lika gärna kunna hända på väg in i startboxen. Det handlar många gånger om att vara fantasifull för att förutse risker...

Det spelar väl ingen roll om det är en tränare på täby eller en amatör på landet. Slarv! Har varit i stallen på täby hela mitt liv och det är ofta en massa grejer i gångarna. Slarvigt att inte hålla reda på hästen!

Och om du menar att hästar kan fastna i startboxarna på div skruvar så måste det ju åtgärdas omgående!! JAg har då aldrig sett något som de kan fastna på i/ur startboxarna!

Slarv ? Både och...
En splitsekunds brist på 100 % uppmärksamhet och olyckan kan vara ett faktum. Man kan försöka, men det går inte att göra ett fullständigt riskfritt miljö varken i ett stall eller på en bana.

...och det sticker ut mer saker att fastna i på väg in i en startbox än i nämnda stall på Täby. Skillnaden är att man är några fler som är uppmärksamma vid lastning i startboxarna...

Hej! :)

Jag har en liten undran. Detta bettet har jag sett på många galopphästar med jag har ingen aning om hur det fungerar eller vad det heter. Har inte hittat det någonstans. Eller är det bara en metallring som kombineras med ett vanligt bett för att motverka att hästen lägger tungan över bettet? Jag hoppas att någon kan ge ett svar på den frågan. ;)

Tack på förhand.

/Nyfiken i en strut

Personligen är detta ett av mina favorit bett!! :) Dom flesta hästarna verkar trivas på de!:idea: Här nere i Australien använder vi ringbett ganska mkt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 551
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 051
Utrustning Efter att ha haft problem med hästens mungipor mer eller mindre sedan jag köpte honom så har jag kommit fram till att han är...
Svar
5
· Visningar
1 900
Senast: Ace
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka