Vad heter detta bettet?

R

Raderad medlem 111022

Hej! :)

Jag har en liten undran. Detta bettet har jag sett på många galopphästar med jag har ingen aning om hur det fungerar eller vad det heter. Har inte hittat det någonstans. Eller är det bara en metallring som kombineras med ett vanligt bett för att motverka att hästen lägger tungan över bettet? Jag hoppas att någon kan ge ett svar på den frågan. ;)

Tack på förhand.

/Nyfiken i en strut

Sv: Vad heter detta bettet?

Jag vet inte vad det heter :p Men det är ett vanligt bett och ringen sitter fast i bettet. Så det är inte två separata delar i alla fall :)

Men verkar ju inte helt otroligt att det skulle kunna ha nånting med att dom inte ska lägga tungan över.

Tack så mycket! Ringbett visste jag ju fanns men inte att det såg ut såhär. :laugh:

Det kallas ett Dexter bett eller på svenska (som skrivit ovan) ett ringbett.

Har aldrig gillat det.

Vet inte varför Creetown inte gillar det men jag är inte speciellt förtjust i det heller. Jag vill ha bett som man kan röra mer i munnen och som sitter så fast. Jag gillar för övrigt inte nosband heller.

Mjuka bett som sitter långt ner i munnen funkar bäst för mig.:D

Det är ett lite lurigt bett då hästen lätt kan fastna om den är nyfiken. Allt från låset på boxdörren till isolatorn på stolpen. Ringen hänger ju liksom ner under hakan på hästen. Lite som en jätterstor ring i örat. Så man får vara lite extra observant vad hästen gör när den har ett sådant bett...

Vet inte varför Creetown inte gillar det men jag är inte speciellt förtjust i det heller. Jag vill ha bett som man kan röra mer i munnen och som sitter så fast. Jag gillar för övrigt inte nosband heller.

Mjuka bett som sitter långt ner i munnen funkar bäst för mig.:D

Kul att du hittat vad som funkar för dej, jag som trodde de skulle funka bäst för hästarna...;)

Det är ett lite lurigt bett då hästen lätt kan fastna om den är nyfiken. Allt från låset på boxdörren till isolatorn på stolpen. Ringen hänger ju liksom ner under hakan på hästen. Lite som en jätterstor ring i örat. Så man får vara lite extra observant vad hästen gör när den har ett sådant bett...

Fast hur ofta låter man hästen stå lös i boxen med träns? Eller i hagen(där det din isolatorer)?

Dextert är gjort för hästar, som hänger på bettet.
När man drar i tyglerna, "spetsar" sig vanliga bettet och får ringen att pressa uppåt i munnen.

Hej
Det är ett stigbett (hingstbett) inte ett ringbett.
Ringbettet är som ett vanligt bett men "ringarna" ser ut som ett D därav namnet d-ringbett

Det är inget stigbett, utan just ett ringbett, kolla denna bild:

z122230.jpg

Ett stigbett ser ut såhär:

z131010.jpg

Fast hur ofta låter man hästen stå lös i boxen med träns? Eller i hagen(där det din isolatorer)?

Var väl mer ett förtydligande det där med en isolator (på ett gammalt staket kan tråden vara borta men det kan finnas isolatorer kvar att fastna i). Ett nyfiket djur nosar gärna på sin omgivning. Det kan räcka med att det sticker ut en skruvskalle eller dylikt för att ringen skall fastna. Och resultatet av det beror helt på vilket håll hästen rör sig. Såg ett "trekantigt" ringbett vid ett tillfälle i Täby och frågade vad som hänt. Och då var det just så att hästen hade nosat på något medan man ledde hästen ut ur boxen och framåt i stallgången. Naturligtvis så stack något ut som hästen fasnade med bettet på. Och boxar är i allmänhet ihopskruvade liksom krubbor och boxlås sitter med skruv och mutter. Det räcker med att skruven eller muttern sticker ut tre, fyra millimeter så kan bettet fastna. Vid detta tillfället så gick även tränset sönder...

Inget annat än slarv! Det ska inte sticka ut vassa saker i stall där hästar kan fastna! STackars häst! Hemska tanke att den kanske fastnat med bettet och dragit så pass att den missformats!:crazy: Tur att tränset gick sönder annars vet man ju inte hur det slutar. Men när jag har mina hästar tränsade så är jag mycket nog att de inte får nosa på saker som de kan fastna i!

Inget annat än slarv! Det ska inte sticka ut vassa saker i stall där hästar kan fastna! STackars häst! Hemska tanke att den kanske fastnat med bettet och dragit så pass att den missformats!:crazy: Tur att tränset gick sönder annars vet man ju inte hur det slutar. Men när jag har mina hästar tränsade så är jag mycket nog att de inte får nosa på saker som de kan fastna i!

Vill inte kalla det slarv. Tränaren i Täby och personalen där tillhör de erfarnaste i norden. Är bara så att med många hästar så händer vissa saker förr eller senare. Man tror inte att en mutter som sticker ut tre millimeter kan orsaka något. Men det räckte i det här fallet. Hade hästen dragit med huvudet åt något annat håll hade nog ingen ens märkt vad som hände. Kan väl säga att det var tur att ringen på tränset inte var starkare liksom tränset i sig (ett plastträns).

Har varit i rätt många stall och är skyddsingenjör i grund och botten. Har ännu inte sett något stall där inga skruvar eller muttrar sticket ut. Om inte annat så sticker boxlåsen ut. Sen finns det krokar som man hänger upp träns och ryktpåsar på. Ringbettet hänger som sagt ut lite under hakan på hästen och fastnar lätt så det gäller att vara lite extra vaksam. Sannolikheten för att något liknande skall hända igen är nog rätt liten. Men det skulle lika gärna kunna hända på väg in i startboxen. Det handlar många gånger om att vara fantasifull för att förutse risker...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 551
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 051
Utrustning Efter att ha haft problem med hästens mungipor mer eller mindre sedan jag köpte honom så har jag kommit fram till att han är...
Svar
5
· Visningar
1 900
Senast: Ace
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka