Vad heter det?

iNHALE

Trådstartare
Jag har i många många år funderat på vad det egentligen kallas när hästen använder sin överläpp för att undersöka något, plocka i sig mat eller kommunicera. Jag har aldrig hört någon använda ett specifikt ord för just detta.

Min gamla mamma har alltid kallat det för att "muppla" men det är ju inget vedertaget ord.

Vad kallar ni det?

Flema...eller kanske inte det som menas.
Nä det är inte det jag menar. Flemma är ju när hästen drar upp överläppen när den känner en smak eller doft som är spännande. Det jag menar är när hästen exempelvis gnuggar överläppen mot ens jackficka för att leta efter godis.

Jag skulle nog säga att hästen pillar :D

Själva överläppen kallar min sambo för jordnötspåsen! För den ser ut som en sån där oskalad jordnöt :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 058
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 609
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
884
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 417
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka