Det heter älgflugor.Det är väl hjort/älg loppan du tänker på då, som tappar vingarna när sattyget hittar en lagom värd att gotta sig på?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det heter älgflugor.Det är väl hjort/älg loppan du tänker på då, som tappar vingarna när sattyget hittar en lagom värd att gotta sig på?
De är vidriga!Visst finns det flugor som bits! Svarta små sattyg som biter så det gör ont på både människor och djur. Ungefär hälften så stora som husflugor men i övrigt väldigt lik.![]()
Eller älglus.Det heter älgflugor.![]()
Det där är en deltavinge enligt mej men ts bild i början en blinning, bor i västra GötalandBroms, säger jag om den på TS bild (Småland/Östergötland). Blinning för mig är de trekantiga med färg på:
![]()
Empirisk undersökning på hög nivå!
Vad kallar du den här bitflugan, och var kommer du ifrån?
![]()
Jag säger Gråmonk (Värmland), syrran säger Blinning (Halland), många säger Broms (som är ett samlingsnamn).
![]()
Jag säger Gråmonk (Värmland), syrran säger Blinning (Halland), många säger Broms (som är ett samlingsnamn).
![]()
Ja, fy satan! Jag tror jag blev biten av en sån en natt. När jag vaknade hade jag ont och det vätskade, inget stick utan riktigt sår som trots över en vecka nu så kliar det något så förbannat.De är vidriga!
Men har du så mycket broms hemma, eller är du på rymmen när du ska vara barfota vid spisen och föda barn?Jag säger broms om alla sorterna, gör ingen skillnad på dem i terminologi. Uppväxt i Gästrikland med pappa från Medelpad och mamma som bott lite här och där.
Fy tusan vad mycket broms det är nu för övrigt! Himla glad att jag inte har någon häst som kan bli angripen.