Vad heter bitflugan?

Blueberry

Trådstartare
Empirisk undersökning på hög nivå!
Vad kallar du den här bitflugan, och var kommer du ifrån?

10425177_10153017334953761_8916716765152491421_n.jpg

Jag säger Gråmonk (Värmland), syrran säger Blinning (Halland), många säger Broms (som är ett samlingsnamn).

Blinning är vad värmlänningar kallar "Fläckflöger" (alltså Fläckflugor) och de har mönstrade vingar och är mer gula, enligt google.

Blinning är vad värmlänningar kallar "Fläckflöger" (alltså Fläckflugor) och de har mönstrade vingar och är mer gula, enligt google.
Tror inte vi hade sånna där jag växte upp, alltså fläckflugor, utan de har jag först sedan jag hamnade här nere. Grå bromsar kallar vi för blinningar.

Jag säger blinning (Västra Götaland)
Min man är från Dalsland och säger klägg/klegg (ibland drar han till med ett "fläckfluga" också, men jag har inte fattat om det är två olika eller en och samma :D )

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
423
Senast: tanten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 765
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar... 2
Svar
27
· Visningar
3 298
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka