Sv: vad hemskt
Det finns så mycket saker man skulle vilja ta upp här, men eftersom vi inte får länka till katthemmen så går det mesta bara förbi. Det är ju katthemmen som tar hand om dessa katter (dom som int ehittas av privata och kan behållas av dom) och även dom som tar upp katternas historier.
Min granne tog in en hona med ungar. Den honan sprang runt på en stor parkering. Ungarna hade hon fött under några papperspåsar i ett returglasrum. Hon hade nog accepterat att hon inte kunde sköta dom utan mat själv, så hon försökte lägga in ungarna i bilar. Lyckligtvis märkte dom som "råkade ut" för det att hon ville lägga en unge i deras bil och hon fick inte göra det. Men flera ringde katthemmet och sen fick hon flytta in. Mamman fick sånna grava psykiska problem av detta att hon till slut fick avlivas, men 1 av ungarna bor kvar.
Min kollega köpte en katt av katthemmet. Den hade man hittat också på en stor parkering mitt i natten. Det snöade. Katten satt mitt på parkeringen. Det var 5 cm snö runt om och inga spår? Katten hade alltså setat still i ett antal timmar. Man såg bilspår bredvid, men alltså rätt ordentligt översnöade. Lämnad? Troligen.
Det läskigaste är nästan inte dessa som lämnar sina djur utan dom som är "självutnämnda" djurvänner och tar in fler katter än dom kan hantera/har råd att hantera. "Men jag kan ge väldigt mycket kärlek..."
Detta ser man ganska ofta, 30-40 katter som lever i sin egen avföring, gravt inavlade katter, ögoninflammationer som ätit upp ögonen och snuva och andra sjukdomar som gör att dom inte orkar med. Dom får inte tillräckligt med mat, "men jag kan ge väldigt mycket kärlek..."