vad hemskt

Sv: vad hemskt

Läste om det i Metro också... :( :cry:
Jag förstår mig inte på människor!? Vad f*n är det för fel på sådana som gör så här, jag önskar att jag kunde få tag på dem och låta dem dö i en trång kartong i iskyla. :devil:
Vilken tur lilla Jeppe hade som lyckades ta sig ut och bli upphittad av en snäll människa!

Det är tyvärr mycket vanligt att man lämnar katter om inte i lådor så iaf åt sitt öde. Det beror mest på att det finns ett överflöd av huskatter idag och dom är svåra att placera om plus att värdet på dom är för lågt.

Det är därför jag är emot all avel på huskatter tills balansen är mer jämn.

:devil: Förbaskade människor.
Jag håller med dig. Avla inte om du inte vet att du får ungarna sålda. Kastrera dina katter tidigt så får man inga oönskade ungar.
Har själva tagit hand om en hankatt som tillsammans med sin bror var satt i en låda, de var då ca 6-7 veckor gamla. Visserligen hade den ägaren LITE mer förnuft för de satte kartongen utanför djursjukhuset i Skara.

Förstår mig inte på folk... Om man nu inte vill ha kissen kvar, varför göra sig sånt besvär och ställa lådan långt ute i skogen? :confused:

Hemskt är det i vart fall och skönt denna lilla tuss har fått det bra...

Hur fanken kan man var så grym mot ett oskyldigt litet djur :confused: Helt ofattbart!

hemskt, häromveckan, tror det var 23 december, så jobbade min pojkvän på macken när en bärgningsbil stannade till med en kattunge.. hur hade han hittat den då? jo bilen framför saktade in och SLÄNGDE UT ungkatten på E4:an!!! :eek: :eek: :eek:
först såg han inte riktigt va som hände utan bromsade lite, sen kom katten ut på vägen! och bärgaren hann precis stanna..

vafan tänker man med? vad det meningen att katten skulle hoppa upp på vägen direkt och bli överkörd eller? kommer man på i sista stund att "fan vi kan juh inte ge dom en katt, deras dotter än juh kattallergiker" och kasta ut "julklappen" på E4:an?.. :cry:

Det finns så mycket saker man skulle vilja ta upp här, men eftersom vi inte får länka till katthemmen så går det mesta bara förbi. Det är ju katthemmen som tar hand om dessa katter (dom som int ehittas av privata och kan behållas av dom) och även dom som tar upp katternas historier.

Min granne tog in en hona med ungar. Den honan sprang runt på en stor parkering. Ungarna hade hon fött under några papperspåsar i ett returglasrum. Hon hade nog accepterat att hon inte kunde sköta dom utan mat själv, så hon försökte lägga in ungarna i bilar. Lyckligtvis märkte dom som "råkade ut" för det att hon ville lägga en unge i deras bil och hon fick inte göra det. Men flera ringde katthemmet och sen fick hon flytta in. Mamman fick sånna grava psykiska problem av detta att hon till slut fick avlivas, men 1 av ungarna bor kvar.

Min kollega köpte en katt av katthemmet. Den hade man hittat också på en stor parkering mitt i natten. Det snöade. Katten satt mitt på parkeringen. Det var 5 cm snö runt om och inga spår? Katten hade alltså setat still i ett antal timmar. Man såg bilspår bredvid, men alltså rätt ordentligt översnöade. Lämnad? Troligen.

Det läskigaste är nästan inte dessa som lämnar sina djur utan dom som är "självutnämnda" djurvänner och tar in fler katter än dom kan hantera/har råd att hantera. "Men jag kan ge väldigt mycket kärlek..."
Detta ser man ganska ofta, 30-40 katter som lever i sin egen avföring, gravt inavlade katter, ögoninflammationer som ätit upp ögonen och snuva och andra sjukdomar som gör att dom inte orkar med. Dom får inte tillräckligt med mat, "men jag kan ge väldigt mycket kärlek..."

Jag förstår mig inte på vissa människor. Varför inte kaste ut sitt barn på E4:an istället?

Svårt säga varför människor behandlar djur och andra människor illa, medvetet eller omedvetet, men ofta handlar det om empatistörningar eller annan psykisk ohälsa. Det kan också ligga personliga tragedier bakom, som man inte vet något om. De kanske handlar i ren desperation, flippat ur och blivit tokiga helt enkelt...

Många katter som hittas ute tror jag helt enkelt har rymt, de kanske inte trivs hemma av någon anledning eller så har de gått vilse. Men i detta fall är det ju fråga om solklar dumpning :mad: Nånstans kan jag förstå den som satte kissungarna i en låda utanför djursjukhuset, men inte detta? En ren knäppstare?!?!

Tycker vi borde bygga ut det kommunala skyddet för djur rejält och tycker djurskyddspatruller av amerikansk modell vore bra. Det är inte rättvist mot dem som arbetar på katthemmen att behöva slita så rent ideellt och att det ska finansieras med donationer. Vi borde alla dela bördan via skattsedeln och djurskyddspatruller i samarbete med katthemmen är en lösning jag tror på.

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 592
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 482
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 536
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17