Vad har westernryttarna under sadeln?

T

Torun

Säkert världens dummaste fråga, men jag är ny inom westernridningen.. När man tittar på westernprylar finns det alltid en massa olika paddar o liknande att lägga under sadeln. Rider ni med sånt under (varför?) eller bara med en filt?
En massa "engelska ryttare" rider ju oxå med fårskinns/gelpaddar under sadeln av olika anledningar men det bästa är ju om sadeln ligger bra utan det. Antar att det är lika inom western? Men det känns som om det finns mer "paddprodukter" där.. :crazy: Kanske har jättefel, men det var bara något jag kom att tänka på.

Sv: Vad har westernryttarna under sadeln?

Engelska sadlar har stoppning. Det har inte westernsadeln vilket gör att man gärna har en pad.

Typen av pad är beroende på tycke, smak och naturligtvis hästens behov. Finns en uppsjö i varierande material och färger.

/P Döben

Sant som föregående sa, men visst finns även det padar med fickor att lägga i diverse tjocka/mindre tjocka inlägg ifall sadeln inte är 100%.

Vad de har under sadeln...hästen trodde jag :angel: :cool:

Sorry, kunde inte låta bli :D

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Jag har just fixar en special fårskinnspadd med ryggradsfrihet.
Beställde från utlandet. Där kunde man även välja en slags version med fickor och inlägg om man behövde :love: :love: :love:

Säkert världens dummaste fråga, men jag är ny inom westernridningen.. När man tittar på westernprylar finns det alltid en massa olika paddar o liknande att lägga under sadeln. Rider ni med sånt under (varför?) eller bara med en filt?
En massa "engelska ryttare" rider ju oxå med fårskinns/gelpaddar under sadeln av olika anledningar men det bästa är ju om sadeln ligger bra utan det. Antar att det är lika inom western? Men det känns som om det finns mer "paddprodukter" där.. :crazy: Kanske har jättefel, men det var bara något jag kom att tänka på.[/Q

Hästen har en sadel med en anpassad bom efter hennes rygg och det ligger en tunnare Proffesionel shoice pad ( som ger close contakt, andas) och en snygg trevlig häst under sadeln.:angel:

Engelska sadlar har stoppning. Det har inte westernsadeln vilket gör att man gärna har en pad.

Typen av pad är beroende på tycke, smak och naturligtvis hästens behov. Finns en uppsjö i varierande material och färger.

/P Döben

:bow: :bow: Jättebra svar! Misstänkte att det var nåt sådant! Så alla rider med padd under?

Tack alla andra oxå, alltid kul med lite "paddåsikter".. :p

Senast ändrad av en moderator:

Så alla rider med padd under?
De flesta gör det. Finns många olika pad-varianter.

Dubbla, built-up, med fickor, kort sagt nästan allt.

Fåtalet rider med endast en filt mellan häst och sadel. Väljer personligen bort det.

/P Döben

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar