Vad har Pomme Royal gett?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare taskmört
  • Startdatum Startdatum
T

taskmört

Efter lite diskussioner om Shogun här på forumet hittade jag till Segorps hemsida och fastnade för Pomme Royal, som i mitt tycke har intressant blod. (hopp) Pilot och Irco Mena.
Han verkar dock inte ha haft så många ston, och det ser lite klent ut i avelsstatisktiken. Beror det på att hingsten förärver dåligt, eller på att den inte marknadsförts och riktigt fått visa vad den kan ge ? En godkänd son har det iallfall blivit. Men mer, några erfarenheter??

Jag har ett sto Hubertus-Falstaff som har haft en avkomma efter Dammen som gav mycket bra resultat. en verlig förädlare. Skulle Pomme funka tro?

Sv: Vad har Pomme Royal gett?

Känner till en PR avkomma. En stor herre, dock inte grov, med mycket bra gång och hoppar även mycket bra. Han är tyvärr lite ängslig och orolig av sig, men det beror troligtvis på omständigheter i hans "barndom". Tyvärr vet jag inte vem han är ue.

I början av P R avelskarriär hörde man mycket om honom, han reds då av någon engelsman (Smith eller Withaker?), och han spåddes en lysande framtid på tävlingsbanorna, men helt plötsligt hörde man inte så mycket mer. Vet inte om det beror på att han inte levde upp till förväntningarna eller om det fanns andra orsaker.

Han är Pilot - Irco Marco, inte Irco Mena.

Känner tyvärr inte till så mycket om vad han lämnat.

Å jo, Görel, det vet du minsann. De står ju till och med i den kära Hingstkatalogen! ;)

Poet och Postiano har båda godkänts som hingstar och är båda efter Pomme Royal. Med relativt få ston har han lyckats få in två hingstar är inte dåligt. Är väl nästan i nivå med Robin Z (är det 3 nu? Kanske 4).

De avkommor jag mött har varit väldigt ojämna. Någon stor, flera ordentligt små. Någon med fina gångarter andra med symaskinstrav. Dock har de alla varit glada och trevliga hästar, lite år det busiga hållet flera. Inte skarpa trots Pilot. Kan inte svara på om ojämnheten har med kraftigt olika möderne att göra men det ser i a f inte ut som om PR präglar sin hästar speciellt hårt.
Sen verkar det vara svårt med namn åt dem för flera som jag har träffat har kallats Pom Pom eller Pomperipossa. Säkert 4 st Pom Pom. Nu är kanske inte det absolut största problemet om man säger så, men ändå.. ;) ;)

taskmört skrev:
Efter lite diskussioner om Shogun här på forumet hittade jag till Segorps hemsida och fastnade för Pomme Royal, som i mitt tycke har intressant blod. (hopp) Pilot och Irco Mena.
Han verkar dock inte ha haft så många ston, och det ser lite klent ut i avelsstatisktiken. Beror det på att hingsten förärver dåligt, eller på att den inte marknadsförts och riktigt fått visa vad den kan ge ? En godkänd son har det iallfall blivit. Men mer, några erfarenheter??

Jag har ett sto Hubertus-Falstaff som har haft en avkomma efter Dammen som gav mycket bra resultat. en verlig förädlare. Skulle Pomme funka tro?

vad hände med Positano H? Han var ju oxå efter Pomme royal

Men jag har ju inte hingstkatalogen med mig på jobbet;)
(t o m en sån nörd som jag har gränser:D )
Dessutom är mitt minne lite i olag nu för mitt sto är på dygn 322 och jag börjar bli så orolig:crazy:

Jag har träffat två avkommor efter Pomme Royal, tyvärr vet jag inte mer om deras stam, såg dem när de var 5 resp. 8 år. Hur som helst var båda två stora individer, den ena 170 cm och den andra närmre 175 cm. De var inte så ädla, men jag vet som sagt inte om det kommer från fadern eller om mödrarna var ganska grova.

Har du inte :eek:. Jag har tom funderat på att ta med stamböckerna hit :D.

det finns väl några fina tävlingshästar som man har sett i 120 och uppåt.. grannen har ett 5-årigt sto, som dock ser ngt tung å lågställd ut. kan dock bero på utbildningen...:angel:

Görel skrev:
Dessutom är mitt minne lite i olag nu för mitt sto är på dygn 322 och jag börjar bli så orolig:crazy:

Men du, jag vet hur du känner.
Hur kul tror du det är här uppe när snön faller som lovikavantar för tredje dagen i rad och vi har tre tjockisar som det knappt går att få täcken kring!
Har förvisso lite längre än dig kvar till första men vill inte vara med om några föl i snödrivorna!!

Som om det inte är nog med fölen. sen skall vädret ge en magsår nu oxå!!! Dubbel magsår, finns det sånt?

Det här är både mitt och stoets första föl, och jag vill inte vara på jobbet utan i stallet:crazy:

Här började snön regna bort för ett par dagar sen och först nu vågar jag plocka av henne bakskorna. Högdräktig 16-årig förstagångsfölerska som tidigare varit halt i ett helt år än inget man släpper ut på blankis utan broddar!

hej

Jag har ett korsningssto, Day Dream, efter Positano H som är efter Pomme Royal,
mamman är vårt New Foreststo Dagolina.

Jag kan i alla fall säga att Positano H nu är såld till USA för några veckor sedan, för er som undrar vart han tagit vägen. Att han har varit fråntagen från aveln beror på att hans ägare inte ansett sig ha tid, småbarns mamma:crazy: , att matcha fram honom till hingsvisningarna.

Om du vill se hur Day Dream ser ut så gå in på vår hemsida, finns kort på henne när hon var 3 år, har inte hunnit lägga in nya. kan ialla fall säga att jag träffat både Pomme Royal och Positano H flera ggr, och de är mycket trevliga individer båda två. Kan dock hålla med om att avkommorna kan bli ganska busiga...

Day Dream är dock mycket lättlärd och har en enastående hoppteknik, fick mycket berömm på treårs testet. Domarna var så imponerade av henne att vi fick lova att ringa dem efter testet för de ville veta mer om henne :) .

Just ja!
Intressant blod på både fäderne och möderne!

Görel skrev:
skulle jag göra det blir jag nog avskedad:D

Får ni sitta och surfa på buke på betald arbetstid? ;) :angel:

Tyvärr vet jag inte så mycket om PR, så jag kan inte bidra med annat än svammel i den här tråden. Sorry.. :o

Jag kan inte säga så mycket om PR, men vi äger hans halvbror, de har alltså samma mamma Ircos Pride heter hon e Irco Marco- Honeymoor xx. Vår häst är e Hamilton, har fina unghästprestationer bakom sig, bla vann han tre-årstestet i hoppning med poängen 9-10 i hoppningen. Då vår häst var tre år så startade även en femårig syster i femårschampionatet i hoppning, minns tyvärr inte vem hon var efter. (hon har också samma mamma).
Såg för ngt år sedan att en fölunge undan samma mamma hade höga poäng på fölchampionatet. Så jag tror nog att man vågar påstå att PR även har ett starkt möderne

Hej Jag tycker de har dålig frambens teknik, låsta i bogen och hoppar långt. Ska inte dra alla över en kam förstås. Positano tycker jag var :eek: . Helt galen på tävlingsplatsen vi var på förra året och hoppade aldeles för långa språng och rev rev rev...

Var och tittade på PR i torsdags. jag har ju ett sto dräktig med honom. Han hoppade ju som en gud, tog 1.80 lekande lätt och även avkomman som var med hoppade ju jätte bra tycker jag. jag bara väntar på vad det kan tänkas bli av mitt stos föl om allt går vägen vill säja, har ju 3 veckor kvar på tiden.:love: :love:

Shandy skrev:
Hej Jag tycker de har dålig frambens teknik, låsta i bogen och hoppar långt. Ska inte dra alla över en kam förstås. Positano tycker jag var :eek: . Helt galen på tävlingsplatsen vi var på förra året och hoppade aldeles för långa språng och rev rev rev...

Fast på bruksproven hoppade han för de högsta poängen, vad som sedan hände var ju bara olyckligt för den hingsten hade kunnat gå hur långt som helst :(

Jag vill bara säga det att jag känner både häst och ägare till hingsten Positano H jag har skött honom i flera år själv så jag känner honom VÄL!!! Så är det någon som har frågor att komma med och fråga så är ni välkomna....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka