1. Vad har du pluggat? (Gymnasieprogram, YH, vuxenutbildning, universitet eller andra utbildningar)
Gymnasiet läste jag Estetisk Bild & Form, på högskolan läste jag Grafisk Design och webbutvecklingen, sist men inte minst gick jag en komvux utbildning till yrkesförare.
2. Varför valde du just det?
Gymnasiet var för att ha 3 roliga år, var riktigt less på mobbning som var i skolan och dels var det en linje som inte låg i min hemkom (dvs va tvungen att pendla), fick 3 riktigt roliga år och började lite smått hitta vem jag egentligen är.
Högskolan var också för att ha något roligt att göra, det var lågkonjuktur och jag jobbade som säsongsanställd kyrkogårdsvaktmästare, började ledsna på att va arbetslös varenda vinter, hittade inget jobb som passade, så valde att plugga istället och gjorde högskoleprovet, samt sökte till något som lät lockande och kul.
Komvux blev efter högskolan, när jag gjort försök att få jobb inom det jag var utbildad till (hade ett jobb inom den branschen), men så kom nästa lågkonjuktur och jag var rätt less på att va arbetslös vid det laget. Så valde att plugga istället, hittade den här utbildningen av en slump och sökte.
3. Levde det upp till dina förväntningar/blev det som du trodde? (Studietiden samt ev. tankar om jobbmöjligheterna)
Gymnaset kan jag inte direkt uttala mig om (glömt det mesta), men av det jag kommer ihåg fick vi bra grund att stå på för att kunna läsa vidare.
Högskolan var riktigt kul och lärorik, jobb inom den branschen är tufft att få och det lockade mig inte till 100% att sitta framför en dator även på jobbet, när jag gör det på min fritid. Provade att jobba lite inom branschen och det var kul så länge det varade.
Komvux, tja här hade jag inga höga förväntningar då jag inte ens gick in för att bli yrkesförare på riktigt. Min enda plan jag hade då var att ha något att göra medan lågkonjunkturen härjade, samt att jag var ute efter att få BE, som kommer automatiskt om man tar CE.
Nu visade det sig att det var ju faktiskt riktigt kul att övningsköra med lastbil, kanonbra lärare, första praktiken hamnade jag med en fantastisk handledare och kände "YES!! Det här vill jag göra."
Jobbmöjligheterna är många då det skriks efter chaufförer, så nu behöver jag inte känna mig så orolig att behöva bli arbetslös igen.

Så här är jag nu, 7 år senare bakom ratten i en lastbil som yrkeschaufför, trivs fortfarande som fisken i vattnet och har inte ångrat mitt val.