Vad har ni på hästen vid transport?

_Charlotte_

Trådstartare
Ponnyn har inte varit ute och åkt några längre sträckor vintertid, men nu kommer hon att åka mer och jag har börjar fundera på vad hon ska ha på sig.
Täcke efter väder och boots runt om är självklarheter, likaså lädergrimma. Men bör jag sätta på skydd också?
Hon är broddad runt om, van att åka men lite trampig i början och när vi stannat om hon inte får gå ur direkt. Transportskydd går bort.
Kvar är då lindor eller någon form av benskydd, eller förstås barbent. Hur brukar ni göra?

Sommartid åker hon i bara boots.
 
Jag har kört min ponny med boots, hon är ingen röjare utan brukar stå ganska snällt. Senaste gångerna har vi åkt helt utan något på benen och fötterna..
 
Broddar bara fram de få gångerna jag broddar när jag åker, hästen har aldrig något på benen i släpet då hon bara blir störd av det.
Har ett ylle täcke i släpet vintertid.
 
Min åker naken när hon är utan brodd. Broddad så helst transportskydd, går inte det så sätter jag på benskydd (heltäckande) och rejäla boots.
 
Mina har täcke och de skydd jag ska rida med. Är det veterinärbesök åker de utan skydd.
Boots på om de är broddade.
 
Mina har täcke och de skydd jag ska rida med. Är det veterinärbesök åker de utan skydd. Boots på om de är broddade.

Min med. Står de bra packar jag inte på nått och har kort resa.

Min förra häst kunde inte ens ha senskydden utan att bli störd. Så hon fick åka barbent.
 
Mina är oskodda och åker utan skydd oftast. Vid enstaka tillfällen åks det i de skydden jag ska rida i. Täcke vid behov (dåligt väder/svettig häst) då bakluckan alltid är öppen
 
Min förra åkte i början med skydden hon skulle ha vid ridning (max 10 min i transporten), sen fick hon åka med transportskydd när jag skaffade det. =)
 
Broddar sätts alltid i på tävlingsplatsen, gjort på två minuter för fyra ben med min dam:)

Ah okej!
Min fröken blir ganska sprättig på nya ställen, så jag skulle inte vilja börja trassla med brodd då. Nu är det ju dessutom den årstiden då det är is överallt, och många ställen här är dåliga på att salta/sanda så då skulle jag ändå inte vilja lasta ur obroddat :(
 
Ah okej!
Min fröken blir ganska sprättig på nya ställen, så jag skulle inte vilja börja trassla med brodd då. Nu är det ju dessutom den årstiden då det är is överallt, och många ställen här är dåliga på att salta/sanda så då skulle jag ändå inte vilja lasta ur obroddat :(

Dumt att chansa om hon har lätt för att stressa.
 
Boots, lädergrimma och täcke efter väder.
Ska jag rida så sätter jag även på dom skydden som brukar användas vid ridning.
 
Gamlingen åker alltid med höga transportskydd, även vid korta resor, han skaver haserna annars.
Unghästen åker med boots och luddamasker runt om. Unghästen har det mest för att han inte kan hålla reda på benen vid i och urlastning!
 
Lilla ponnyn som är oskodd har bara ett ulltäcke och en grimma.

Stora ponnyn som är helskodd har också bara täcke och grimma på sig. Dock skulle hon förmodligen ha skydd om hon vore broddad men bara vanliga benskydd och boots.
 
Ponnyn har inte varit ute och åkt några längre sträckor vintertid, men nu kommer hon att åka mer och jag har börjar fundera på vad hon ska ha på sig.
Täcke efter väder och boots runt om är självklarheter, likaså lädergrimma. Men bör jag sätta på skydd också?
Hon är broddad runt om, van att åka men lite trampig i början och när vi stannat om hon inte får gå ur direkt. Transportskydd går bort.
Kvar är då lindor eller någon form av benskydd, eller förstås barbent. Hur brukar ni göra?

Sommartid åker hon i bara boots.


Åkte alltid med höga transportskydd och täcke i ull alt naken beroende på årstid, vind och grader.

Alltid lädergrimma! :)
 
Min tokhatar transportskydd så hon åker med skydd/lindor + boots oavsett om hon är broddad eller ej. Står snällt i släpet.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag åker iofs sällan och då oftast under snöfria årstiderna. Men jag har trots ett fint lager av transportskydd, svansskydd och...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 791
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som...
2
Svar
22
· Visningar
4 792
Senast: nullo-modo
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 703
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
2 000
Senast: aramis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp