Vad har ni och säga om Iowas avkommor

Karoliten

Trådstartare
Funderar ev på att betäcka mitt ena fullblodssto med Iowa.Vad har ni för erfarenheter av hans avkommor ?
 
Jag betäckte mitt fullblodssto e Moulin xx - Roman Way xx med Iowa och fick en jättefin avkomma. Inte så stor dock men hoppade 9-9 på treårstestet, fick föl som 4-åring, blev placerad i 5-års Breeders, hoppade 1.30 med placering.
Sedan sålde jag henne till USA där hon har gått som speedhäst och hade 8 segrar i 1.40.-1.45 under 2015. Numera finns hon hos en junior och går lite lägre klasser. Hon är ingen Grand Prix-häst men meriterna räcker ändå :-) så jag tycker att kombinationen Iowa - fullblod kan bli väldigt bra:)
 
Jag betäckte mitt fullblodssto e Moulin xx - Roman Way xx med Iowa och fick en jättefin avkomma. Inte så stor dock men hoppade 9-9 på treårstestet, fick föl som 4-åring, blev placerad i 5-års Breeders, hoppade 1.30 med placering.
Sedan sålde jag henne till USA där hon har gått som speedhäst och hade 8 segrar i 1.40.-1.45 under 2015. Numera finns hon hos en junior och går lite lägre klasser. Hon är ingen Grand Prix-häst men meriterna räcker ändå :-) så jag tycker att kombinationen Iowa - fullblod kan bli väldigt bra:)
Oj fin avkomma!Fick stoet några fler avkommor.Hur stor var stoet?
 
Mammastoet var ca 160 cm och Iowadottern blev ungefär lika stor. Innan denna avkomman hade stoet ett hingsföl e Cortez som blev ca 172-173 cm som hoppade någon 1.20. Tyvärr fick han ett hjärtfel efter en erlichiainfektion och fick tas bort 10 år gammal. Sedan var det ett stoföl e Irco Mena som blev ca 158 cm som hoppar 1,20. En liten käck häst men inte i samma klass som sin syster. Så både höjdmässigt och kapacitetsmässigt var det stor skillnad. Iowadottern blev den klart bästa :)
 
Har träffat på två stycken Iowa-avkommor.
En av dem en aning lågställd, men korrekt i kroppen för övrigt, den andra mer högrest men gemensamt för dem är att de hoppat som små gummibollar och varit oerhört trevliga att hantera med sansat temperament, men fortfarande vakna. En av dem var för smart för sitt eget bästa och lite lat när det inte passade men hade man den hästen på sin sida var den otroligt rolig att rida, mycket personlighet.

Hade jag haft ett sto som Iowa passade till hade jag definitivt kunnat betäcka med honom.
 

Liknande trådar

Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 573
Senast: Freazer
·
Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 299
Senast: Oknytt
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 985
Avel Tänkte kolla om någon här har erfarenhet av hur avkommorna av Emmerton 1024 brukar bli :). Brukar han lämna stora föl och hur brukar dem...
Svar
7
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp