vad har ni lärt era pållar med klickerträning?

A

Anja586

nån som har lärt dom att apportera? några andra konster? jag är frälst! jag har köpt boken och ska börja imorgon! ser verkligen fram emot det!

Sv: vad har ni lärt era pållar med klickerträning?

Vi (jag och min äldre häst) hade en lång trist vinter för ett antal år sedan och då lärde jag henne "kloss". D.v.s. om jag sa "kloss" skulle hon gå fram till en träbit som jag lagt ut någonstans i manegen och nudda den med nosen. Det lärde hon sig jättefort men sedan ägnade vi inte mer tid åt klickträning för vi fick annat att göra. Kul övning dock.

Anja586 skrev:
nån som har lärt dom att apportera? några andra konster? jag är frälst! jag har köpt boken och ska börja imorgon! ser verkligen fram emot det!

Vilken bok är det du har köpt? Jag kan starkt rekomendera Alexandra Curlands "klickertraining for your horse" samt Ellen Ofstads video "motivera din häst" om du vill ha inspiration!

Fjordvalacken: Kan apportera, öppna och sluta(han gör det för att tigga godis under ridning), bära hem tidningen, knyta upp knutar, gäspa på kommando, kliva upp på "elefantpall" och göra snurra runt på den.
Nordismärren: Kan buga, öppna och sluta, gäspa, stå still på kommando("stanna där" så står hon som berget tills man ger motkomando :D ), stå på lastpall och snurra.
Dponnymärren: flemar, nickar, skakar på huvudet, gäspar, pussas(blöt puss med tungan), bugar, stegrar sig, rullar sig, står still(som nordisen), öppna, sluta, stå på lastpall, gapa efter bettet, spansk skritt, höger resp. vänster, och går tack vare klickerträningen att rida utan sadel/träns!
Travaren: Kan stå på lastpallen, står stilla, går fot, gäspar, påbörjad apportträning, och har tack vare klickerträningen slutat att gå över folk, slutat bitas, slutat stegra sig, slutat kicka när man skall verka, slutat slå med huvudet när man rider....:D

på det stora hela tränar vi oftast in vardagsmoment med hjälp av klicker. så all skötsel/ridning/hantering blir mycket lättare!

Nu blev jag intresserad=)

HUR lär ni era hästar?? typ visar första gången?? Eller hur gör ni??

Migo skrev:
Fjordvalacken: Kan apportera, öppna och sluta(han gör det för att tigga godis under ridning), bära hem tidningen, knyta upp knutar, gäspa på kommando, kliva upp på "elefantpall" och göra snurra runt på den.
Nordismärren: Kan buga, öppna och sluta, gäspa, stå still på kommando("stanna där" så står hon som berget tills man ger motkomando :D ), stå på lastpall och snurra.
Dponnymärren: flemar, nickar, skakar på huvudet, gäspar, pussas(blöt puss med tungan), bugar, stegrar sig, rullar sig, står still(som nordisen), öppna, sluta, stå på lastpall, gapa efter bettet, spansk skritt, höger resp. vänster, och går tack vare klickerträningen att rida utan sadel/träns!
Travaren: Kan stå på lastpallen, står stilla, går fot, gäspar, påbörjad apportträning, och har tack vare klickerträningen slutat att gå över folk, slutat bitas, slutat stegra sig, slutat kicka när man skall verka, slutat slå med huvudet när man rider....:D

:bow: :bow: :bow: Min nya gud! :bow: :bow: :bow:

jag har alexandra curlands - och så heter den nått med delfiner och hästar.
rekomenderar ni som har läst den att även köpa hennes större bok? jag tycker att jag har med hjälp av den lilla boken fått en väldigt bra bild av vad klicker traning är, finns det alltså mycket annat i den andra boken som är kul sominte står i den lilla?

Amica skrev:
Nu blev jag intresserad=)

HUR lär ni era hästar?? typ visar första gången?? Eller hur gör ni??

Köp alexandra kurlands lilla bok! det verkar jätte kul!

man tränar så att man delar upp vad man vill i massa små delar och berömmer efter varje del, och när hästen gör det många gånger när man frågar efter det så slutar man att berömma efter varje gång, och då börjar hästen experimentera och göra andra saker, och då kan man väklja vad man vill att den ska göra och när den gör det man vill så klickar man och ger en godis, och sen går man vidare och vidare med varje steg. är dålig på att förklara men typ om man vill lära hästen att pussa, så delar man upp det i typ,

lyfter på huvudet,
lyfter huvudet mot mig,
nuddar mig,
nuddar mig på kinden

sen har du din puss!

äh, köp boken så fattar du! haha

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 745
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Kultur Jag efterlyser titeln på en bok som jag läste för kanske 10 år sen typ. Det är en svensk författare. Handlade om en tjej som bodde...
Svar
4
· Visningar
877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar