Vad har ni hittat på med hundarna senaste tiden då?

Gnist

Trådstartare
Vad gör ni med era hundar på vintern egeltligen? Tränar ni lika mycket som under vår sommar och höst?

Själv har jag ju 5 hundar under 2 år, så här tränas det lydnad och vallning nästan varje dag. Har även kört i gång den nya jämttiken på lite blodspår, vilket fungerar över förväntan bra, med tanke på att hon bott i lgh och knappt sett skog och mark, innan vi tog över henne.
De äldre hundarna tränar inte mer än 2-3 ggr/vecka över vinter :o

Sv: Vad har ni hittat på med hundarna senaste tiden då?

Våra har ju för inte så länge sedan "gått av sitt skift".... Så just nu är det mest promenader som gäller och låta kropparna ta igen sig efter en lång och hård säsong...

Unghanen har haft lite problem med ett bakben... han har vuxit fort så några senor inte riktigt hunnit med. Men det verkar peppar peppar som det är på bättringsvägen.

Annars är det planering för löp, parning och utställningar samt ev planera för valpkullen som står närmast på programmet.

Gnist skrev:
Vad gör ni med era hundar på vintern egeltligen? Tränar ni lika mycket som under vår sommar och höst?

Oh nej.... :( Här dalar intresset i takt med de mörkare kvällarna. Jag försöker träna en del inomhus, men det kanske bara blir någon gång i veckan. Det är för lite för lite för vovven, för jag märker att han är mer rastlös nu än tidigare. Jag får skärpa mig...

Men en dag som idag, när solen skiner, så känns det roligare. Idag blev det lite frittfölj-träning och hunden älskar det! :love:

Denna vinter har hittills inneburit träning på apportering, ligg och fritt följ. Träningen har huvudsakligen skett i vardagsrummet, hallen och köket (köket är en underskattad träningsplats - fråga min köksgris... ;) ).

Nu har jag fått till gripandet i apporteringen - bara resten kvar...

Min hund är för övrigt 17 mån.

Gnist skrev:

Vi är ett gäng som träffas och tränar lydnad 1-2 ggr/vecka i de flesta väder, utom när det är våldsamt kallt. (köldgräns ca -15)
Nu i strängaste vintern blir det därför inte lika regelbundet, det slår ju till och blir kyligt då och då som bekant.;) Men oftast blir det en gång i veckan åtminstone.
Spårningen är ju också lite svår att hålla på med den här tiden, så det har jag gett upp helt och hållet, det får vänta till våren.

Men i allmänhet - ja vi tränar även vintertid. Just nu är det fria följet som tragglas mest (med stora framgångar:banana: ). Jag och en träningskompis har börjat kommendera varandra enligt tävlingsreglerna, och det ger jättemycket.:idea:

Så jag kan säga att aktiviteterna pågår nu också men dock i lite mindre utsträckning än vår/sommar/höst.

Jag har lite svårt att träna då jag kör agility men den 19 bär det av till en inomhus bana å det ska bli kul! Tävlingssäsongen börjar snart för min del så det e bra att kunna träna lite innan.. Hehe..

Annars blir det väl lite lydnad i snön men inget intensivt då min hund är frusen som fan så jag vill inte utsätta henne för förkylningar. Men långa promenader i skogen funkar för henne..

Min hund är en cavalier och kräver inte så mkt "gympa"...Hon är lika glad för att få ligga i sängen som att ut å träna.:rofl:

Jag kör inte så mkt med min hund just nu, blir mest lydnad och uppletande av husse i skogen (vilket inte funkar allt för bra nu när det är snö :crazy: ) och hjärngympa här hemma. Brukar låta honom rusa av sej ordentligt i skogen oxå, eftersom jag är lika vig och smidig som ett kylskåp just nu så blir det inga direkta långpromenader eller nåt avancerat, vilket jag har lite ångest för :( Men han verkar nöjd och snarkar som en gris när vi kommit hem igen. :D

Jag tränar lika ofta men på andra saker lägger grunden för en bra sommar rent fysiskt alltså mycket styrketräning och sen till våren mycket motion.

Sen kör jag saker som jag tyckt varit sämre under sommaren som Piru´s Angrepps teknik som nu börjar bli riktigt bra sen Lydnaden som börjar också bli bättre o mer glädje i den så kör jag iaf.

Långa promenader i snön, jobbar med vardagslydnad. Försöker bygga upp intresse för enklare problemlösning. Skapa respekt för tomtgränsen. Hunden är en fyraårig omplacering som jag bara haft i en månad, så det är mest fråga om att bygga upp en bra relation i det här läget.

Jo idag har vi varit hos en kompis. Först gick vi en runda i skogen på nästan 2 h. Sen gick vi och hälsade på fåren i deras stall. Det var lite mystiskt tyckte hundarna. Men de nosade fåren på nosen iaf :)

Sen åt vi mat och så gick vi en runda till och hälsade på hästarna i hagen. De skällde 3 ggr var och sen så var det bra med det!

Så nu är hundarna HELT slut och jag har inget dåligt samvete idag!

Jag har "tur" som har en sjuk hund och har den anledningen till att slippa vinterkylan ;)

Nej men allvarligt, jag tränar så gott det går. Har spårat två dagar i rad, kör lite lydnad ute på parkeringar och klickerträning hemma. Vi tragglar apportering. Och snart är jag gråhårig alternativt flint :crazy:

jag och hundarna har tagit en månads paus från allt vad träning heter. mest för att jag saknade motivation men också för att de skulle få en chans att ladda upp batterierna. dessutom är det svårt när det är kolsvart överallt och det blir dålig kvalitet på träningen när man plumsar runt i kramsnö med stora stövlar. istället har vi tränat vardagslydnad, vardagsydnad och åter vardagslydnad.

nu har vi rivstartat med en hel helgs träning för gerard o'shea och första start blir i malmö i mars.

finns ju upplysta parkeringsplatser som lastbilar o dylikt står natte tid men används inte kvällstid såna brukar vi utnyttja när det är mycket snö.

Jag har varit superslö... Direkt efter Stora Stockholm fick min hund "vila" och likaså hästarna, så det har varit mycket mys och ovanligt mycket promenader.
Den ena hästen har ridits ett par gånger i veckan, jogging i skogen, och då har Loka följt med.
Jag har däremot jagat en del med min andra hund.

Nu har vi börjat igen, både jag och hunden med konditionsträning, cykling, lydnad och jag ska denna veckan börja rida fullt igen, har trappat upp långsamt, och då hänger hon med på alla skogsturer.

Men dåligt samvete vet i tusan, hon gillar inte kyla och inte jag hellet :)

//E

På vintern är det lydnadsträning som gäller! Vi tränar olika lydnadsmoment så gott som varje dag, (minst) en gång i veckan på klubbens plogade planer, i övrigt på parkeringsplatser, på vägen eller inomhus. Men vi längtar till våren då skogen och agilitybanan tinar fram:)

du, jag har vandrat runt i timtal i jakt på em lämplig upplyst yta. här finns parkeringar, byggen och idrottsplatser men i lund är vi energisnåla och använder inte någon vidare belysning på såna platser. det bästa jag har kunnat hitta är en cykelvägskorsning med hela två lampor vilket ger en 10 kvm. i slösiga kalmar hade jag en hel idrottsplats med en supermegalampa 5 min promenad bort och en helt ok parkering lika nära...

Jag gillar verkligen inte vintern, så jag gör gärna så lite som möjligt. Att stå och frysa på en appellplan passar inte mig, så lydnaden ligger lite nere så länge det är kallt. Det tar vi igen under sommaren istället. Spåra i snö är inte så smart med grön hund så det gör vi inte heller och sök kör vi ju inte mer.

Det enda vi gör är alltså att motionera. Vi pulsar djupsnö, går raska promenader och leker med pinnar. Är det riktigt fint väder kan vi ta något litet uppletande. Nu väntar jag mest på att snön ska försvinna så vi kan börja cykla igen.

Jo just ja, den här vintern har vi varit riktigt duktiga på att öva "åka kollektivtrafik". Bilen har inga vinterdäck och pojkvännen finns några mil bort. Det har blivit en del buss och tåg vilket kan behövas för den här hunden.

Här jobbas det för fullt.
Kira gör inte så mycket, hon är Tant Polis just nu och det räcker för henne. Ja, hon larmade häromdagen och gör lite smått plock men inget mer än så. Tanten får välja själv hur mycket eller lite hon vill.

Jesper lydnadstränas, vidare så kör jag stadsträning med honom och att åka kollektivt. Det är jobbigt för honom.

Frilla, ja hon är ju liten men vi har ju börjat. Grunder som kom hit, sitt, ligg, nej och varsågod sitter. Fårskallar har hon ju fått träffa och följt med en äldre tik några gånger. Hon är tuff den lilla loppan. hon kommer köra över stackars Jesper totalt när hon blir könsmogen.

Hiljaa följer med mig varje dag på ridtur med hästen.
Sedan på söndagar tränar vi lydnad och tittar på skyddsträningen i ett ridhus.
När jag har hundkurserna i skolan så blir det ju någon träning av ngt slag.

Och på kvällarna så brukar vi även träna lite inomhus för att få de 5 min lydnad/dag att försvinna :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 383
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 284
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 887
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V