Vad har ni för veterinärvårdsförsäkring?

Fibusen

Trådstartare
Jag har haft 50.000:-,men höjde nyligen till 100.000:-,vilket gjorde att den vart att kosta ca 150-200:- mer i månaden har jag för mig,men nu undrar jag,är det onödigt?

Vi har en bra bit till större djursjukhus,så skulle vi ta oss iväg till ett sånt så skulle det som sagt vara riktigt illa,och det är (kasst nog) antagligen inget alternativ att: "Lika bra vi åker dit för att vara på den säkra sidan",utan här är det distriktsveterinären som gäller på kvällar och helger,sen en hel del (suveräna) kliniker som har öppet dagtid.

Även om det skulle bli så pass akut att man lär åka till större sjukhusen är det en lång resa,vilket inte alltid kanske är ett alternativ,vet många som tagit bort sina hästar direkt då dom kanske aldrig skulle ha klarat resan där veterinären sagt att "Jag tänker inte hindra er att åka,men om det vore jag så skulle jag låta h*n få somna här hemma"

Såååå,nu vart jag lite snål och funderar på om jag verkligen någonsin kommer behöva så hög veterinärvård? :o Men samtidigt så hade vi ut distriktaren här om veckan,gick på nästan 8000:- då,om det hade blivit en vända till,plus något annat så hade ju halva veterinärvården varit slut i princip,och tänk om man nyss gått in i en ny period och det dröjer ett helt år innan man får nya pengar?

Det är ju ingen stor summa varje månad,men efter många år så är det ju en hel del pengar man har betalat.

Och åter igen,blir det så illa att hästen bör åka till större sjukhus så är det en ganska stor process att den ska orka resan,för det blir många timmar. Blir liksom lite moment 22, Ingen resa man gör för enkelhets skull,utan det ska vara ganska illa däran för att vi ska resa dit,samtidigt så är det ganska illa kanske hästen inte klarar resan endå? Fast nu tänker jag på riktigt akuta grejer bara iofs,som kolik/tarmvred där tex buköppning är enda alternativet,då kanske det inte är lägligt med en tranportresa på säkert över 4 timmar....

MEN,samtidigt,kan ju bli många halvdyra grejer under ett försäkringsår,långdragna behandlingar,otydliga sjukdommar,osv,då kanske 50.000:- springer iväg alldeles för snabbt?

Fler som bor lite längre ifrån större sjukhusen? Hur tänker ni?

Naturligvis så vill jag ju ge bästa vården till min älskade häst,men som sagt,det är kanske inte alla gånger det är shysst att låta han genomlida en längre resa,och frågan är om man kan komma upp i så höga summor som 100.000:- tex på bara distriktare/mindre "8-16 kliniker"...

Sv: Vad har ni för veterinärvårdsförsäkring?

Jag har 60 000 och fast självrisk. Har funderat på att höja men har inte en häst som mentalt skulle klara en längre boxvila då hon skulle slå sönder sig själv om hon inte kunde vara ute. Dvs det kommer inte bli några avancerade operationer eller liknande utan i sådana fall skulle jag för hästens skull ta bort henne i stället. Visst att det skulle kunna bli ett par veckor på klinik om hästen får upprepade kolikproblem eller liknande men nu har hon *peppar peppar* varit helt förskonad från sådant i de sju år jag haft henne så tror inte att det "bara" skulle vara någonting lättfixat om det skulle inträffa.

Och för bara "normal" vetvård som tandkontroller och ev hältutredningar och liknande så hoppas och tror jag inte att det behövs mer än det jag redan har henne försäkrad för.

Kostar det bara 150-200 kr extra i månaden så skulle jag faktiskt inte tycka att det är onödigt.
Jag själv skulle hellre strunta i att äta glass (B&J) och strunta i att köpa diverse hästtidningar
varje månad om man vill spara in den lilla summan. :)

Jag har visserligen ganska nära till ganska många olika kliniker, 1-2 timmar.

50 000 kr försvinner läskigt snabbt. Den summan passerade jag med Stella i ett vips i år.
En veckas klinikvistelse och efterbehandlingar/besök.

Jag hade 120 000 i vet vård + 30 000 för hältutredning för Stella.

Storm har 120 000 i vet vård.

Jag har ingen. Med travhästar så får man inte ut så mycket för det första. För det andra bor jag så långt bort från närmaste djursjukhus att om något allvarligt inträffar är avlivning alternativet ändå.

Jag bor inte allt för långt ifrån dig.
Mina hästar är försäkrade med 120 000kr i vet vård + lite extratillägg.

Jag hade min ena häst försäkrad för 60 000:- i vet vård i flera år.
För drygt ett år sen blev stallkompisens häst sjuk och de fick åka akut till Strömsholm, det slutade med att de fick ta bort hästen pga hon hade förlite försäkring.
Hade hon haft högre vet vård hade de med största sannolikhet kunna göra hästen frisk men nu blev det en kostnadsfråga och det var inte ekonomiskt försvarbart att lägga ut ca 60-80 000kr från egen ficka för en häst som var värd 15000kr.
Så efter den händelsen valde jag att höja försäkringen och ta några tillägg.
När jag sen köpte min andra häst i somras så skulle inte hon vara sämre försäkrad såklart.
Det finns trots allt en hel del skador och sjukdomar som inte är livsfarliga men ändå kräver bättre djursjukhus än vad vi har tillgång till här på hemmaplan och då drar det iväg i pris.

Jag har 120tusen i vet vård.. nu är båda mina hästar gamla 18 och 20 så några större grejer kommer jag ju inte låta dom gå igenom men det kan ju hända annat.. min ena fick som 18 åring ett ordentligt hål på hornhinnan och stod på sjukhus i ett par veckor.. inte gratis direkt. Det skulle fuktas och medicineras var och varannan timme så därför var han tvungen att stå under konstant vet, vård.. Det gick på hur mkt som helst men han är fullt återställd idag och tanken att jag inte skulle kunnat lösa det pga några hundralappar extra i månaden hade ju varit hemskt då han har många år kvar och är fullt frisk i övrigt.

Ja,alltså jag kommer ju inte våga ta bort den nu när jag nyss har tecknat den,för då händer det väll något,så det kommer ju vara kvar som den är nu,dock så är den ju säkert "onödig",men så får det vara.

Som du ger exempel på med ögat så är det ju inget "livshotande" där man inte vet om hästen överlever resan eller inte,och kan således koppla släp och åka ner till djursjukhus. Det är sånna saker jag inte tänker på som faktist inträffar,svåra skador som kräver veterinär dygnet runt i princip,men att det är inte sån fara att man inte vet om det ens är värt att börja koppla släp och allt för en sån lång resa.

Min häst blir tre nu,så han är ju purung,så det är inget åldersskäl att inte vilja behandla,han borde klara det galant,boxvila är heller ingen fara,för han ääääälskar att stå och mysa i sin box,så han har ju alla förutsättningar att klara en längre konvalecent,så om det skulle bli något så är jag inte ett dugg orolig pga det,utan det är bara om det ens skulle vara värt att börja rulla alla dessa mil,och om hästen klarar resan.

Jag tror att vi är lite "hjärntvättade" här uppe iom att större djursjukhuserna ligger så långt bort,så vi ser bara tex Strömsholm som ett ställe man åker till i ren panik efter att distriktsveterinären försökt i flera timmar att lösa ett kolikfall tex,att man får kasta på transporten i all hast mitt i natten typ (helst också behöva skotta fram den) ,man tänker inte på att man kan åka dit lugnt och sansat under ett planerat besök på dagtid. Även fast man som sagt inte har det som varesig första eller tredje alternativ,så kan det ju faktist bli så att man lär dit endå tillslut.

Vet när mammas hund var dålig och hon hade varit in och ut många många ggr på djursjukhuset här i närheten,när dom tillslut gav upp och sa att dom inte kunde göra mer,att hon borde åka till Strömsholm för mer hjälp (MR osv),men hon hade ju ca bara 10-12.000:- kvar på veterinärvården,så dom nästan bara skrattade i örat på henne och sa att det kommer hon knappt innanför dörrarna för,med tanke på vad som skulle behövas göras (MR på hjärnan) när hon ringde för att rådfråga,så sånna gånger så vet man ju att pengarna drar iväg ORDENTLIGT om man lär in på dom större klinikerna med övervak och massa extra.

Oftast har jag aldrig ens behövt använda försäkringen,utan hamnar mestandels under självrisken,nu är det första gången på den här hästen den används,så man är ju lite bortskämd.

Jag har 120.000 i veterinärvård på min häst. Jag hade samma på min förra som jag efter en månad på djursjukhuset tyvärr fick ta bort. En månad på djursjukhuset med behandlingar och operationer kom lätt upp i 108.000:-.

Jag har också 120 000.
Har två bekanta som under hösten fått köra sina hästar till djursjukhuset för buköppning. 50 000 räcker inte långt i det läget.
Bara vistelsen på sjukhuset drar iväg väldigt snabbt.
Så givet detta är jag glad att jag har såpass mycket på min häst.
Skulle isåfall hellre dra ner på livförsäkringen (eller vad den nu heter). Den är svindyr - och om det skulle hända nåt förlorar jag bra mycket mindre på det än på att inte klara av veterinärräkningar.

På min "gamla travare" har jag 9000 i liv och 60'000 i vård. Ligger på ca 2000 kr om året så det är inga stora summor. Känner att det är rätt lagom för honom om man ser till vad det är för häst.

Jag har 50.000kr just nu men kommer höja till 100 vid nästa förfallodag. Den lilla skillnaden i premie är värt det, då beloppet ska räcka från förfallodag till förfallodag och har man otur och det händer ngt i början av perioden och det händer mer så kan pengarna ta slut väldigt tidigt.

Nu har jag 10mil till Ultuna, så vi kan ju åka men jag buköppnar helst inte.

Vi betalar inte ens 150:-/mån på hästen och då är det 50 000:- i vet plus några tusen i liv. Visst springer 50 000 iväg fort, men på alla år har vi knappt behövt använda försäkring och hoppas att det fortsätter så. Har och så ganska långt till något nattöppen vetrinärstaion. Det är skara och strömsholm som ligger ca 2tim bort.

Jag har haft 120.000 i vet.vård på min travare i alla år, men beslutade mig för ett år sedan för att sänka till 60.000. Pållen fyller 20 år nästa år och har haft en del kludd med sin rygg och håller inte för regelbunden ridning längre. Jag resonerade som så att om det händer något som kräver större ingrepp så kommer han att få sluta sina dagar istället. Han ska inte behöva gå igenom någon komplicerad behandling eller lång konvalescens i sin ålder. Sen kan man ju visst ha otur och drabbas av många små problem under ett år och nå upp i taket på det viset, men det är en risk jag är beredd att ta. Tror det är störst risk att drabbas av någon som går under hältförsäkringen, och då är taket ändå 15.000, oavsett annan vet.vård... :p

Jag tycker inte heller att det låter onödigt.. Min fyraåing är försäkrad för 120000 kr i vet vård med så låg samt fast självrisk som möjligt. Veterinärvården prioriterar jag otroligt högt, för precis som tidigare skrivit försvinner det läskigt fort om man har otur..

Säger som många andra....50tsek springer iväg väldans fort om hästen skadar sig. Om de bara skiljer någon hundring per månad skulle jag inte tveka. Har flera gånger varit på gränsen att gå över men 100 tsek, och då blir de dyrt.

Jag har 60.000:- vet samt Agria Plus på min. 2800:- + 25% av beloppet i självrisk. I sommar är nästa förfallodag, och då hoppas jag kunna höja vet.vården till 120.000:-. (Den enda anledningen till att det inte redan gjorts, är att bufferten i nuläget inte täcker självrisken vid utnyttjande av hela försäkringsbeloppet.) Min hästs försäkring kostade senast inte ens 1800:-/år (inkl A1 liv 17.000:-), så det är inga pengar att bråka om.

Jag har ca en timme till Ultuna (troligen längre tid med släp). Hittills har jag haft tur med både nuvarande och förra hästen, men måste jag välja så har jag hellre en bra, heltäckande veterinärvårdsförsäkring än en livförsäkring. H
ur jag ställer mig till t.ex. en buköppning vet jag inte - det beror på prognosen - men jag vill veta att jag kan behandla om jag "vill". Möjligheten ska finnas. För mig är den tryggheten värd mycket.

Tycker du ska vara nöjd att du höjt försäkringen.
Min häst e visserligen en otursfågel.
I våras fick han allergi som sluta i hudinfektion o kosta 70000 av mina försäkringspengar 120000 samt en bra slant från mitt egna konto.
Jag har nästan 3h bilfärd till strömholm o dit åker ja oavsett om de inte e vacc exempel.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
778
Senast: WildWilma
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 822
Senast: malumbub
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 562
Senast: Lady_S
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka