Vad har ni för "udda" kommandon?

Tut tut- Flytta på dig.
Appapp- uppmärksamhet.

Kanin-
rDQybUf.jpg

f0LJBmI.jpg

På vår gammelman hade vi:
"Vad säger hunden?" = Skall.
"Munnen" = Stå stilla så att jag kan sätta dit munkorgen.

Vad jag saknar att ha hund när jag läser här!

”Hepphepp”=gå tillbaka samma väg runt lyktstolpen :D
Väldigt användbart när man bor i stan och gärna har hunden i Flexi som annars snurrar in sig 20 varv runt varenda stolpe!

"Matte ska bara fixa-dona" betyder att jag ska pyssla med något som inte involverar mat eller hundleksaker. T ex plocka undan, fixa med tvätten eller liknande. Inget direkt kommando men hon brukar förstå att det inte är någon idé att gå efter och lägger sig i hallen där hon har uppsikt över de flesta rummen.
Håller också handflatan mot henne när vi sitter i soffan och jag måste gå på toa. Då vet hon att hon kan ligga kvar utan att missa något roligt.

Ladda "sitter fint" om man frågar "Hur sitter lemuren?" :D
Annars har vi nog inte så många specialkommandon. "Öh!" eller "Ööh" kan vara allt ifrån att de ska lägga av med det de håller på med, flytta på sig eller ge mig lite uppmärksamhet. Förvånansvärt ofta kan de skilja ut vad jag menar :D
Jag pratar också mycket med mina och de vet direkt vad "Dags för kvällsmat", "Dags att nana" och "Vill ni gå ut?" betyder, så klart.
Ladda är den smartaste av dem och hon har ofta redan hunnit göra det jag tänkt be om, medan jag tänker det typ. Om det är något hon vill göra, då :D

Justja! Med Floyd har jag "Ordning!" och då är det oftast när han är väl flamsig, att han ska packa ihop sig lite helt enkelt.

Det där med att prata med hunden, Du ska stanna hemma, förstår huliganen, då suckar han och går och lägger sig på sin favoritplats. Han kan även skilja på "Ska du följa med ut" och "Ska du följa med och åka bil" Ut är det ärenden ute på gården och man kan flamsa runt lite, åka bil är det raka vägen till bilen och stå och vänta vid bakluckan tills någon öppnar.
"Gå och lägg dig" är väldigt användbart när han svansar runt en, då går han och lägger sig en bit ifrån, på nya ställen så har jag med hans filt och då är det där han lägger sig.

Här finns en eskalerande skala på "sluta med det där".

Appapp - matte ser vad du tänker göra, det är nog bäst om du låter bli
Nej - sluta vad du gör och ta kontakt
Hörrudu! - jag vet att du hörde mig, lägg av!
AAAAARGH!!! - matte får totalt psykbryt, om du är hund bör du inte bara sluta med vad du nu pysslar med utan även ta betäckning

Utöver dessa finns:
Tuuuuut! - flytta på dig, annars blir du trampad på
Gå runt - du har gått på fel sida om något, gör om, gör rätt
Hoppa inte på katten! - säger sig självt(åtlyds sällan)

Kom på två kommandon jag tydligen har, utan att jag tänkt på det :p

"Gå dän" och "häna". Båda med betydelsen gå bort, eller flytta på dig. Används framförallt när jag försöker få lite plats i sängen :p Kom på det när jag läste dialekttråden, då bägge uttrycken är rätt typisk småländska :p

Kss kss kss - alla andra hundar kollar runt efter katten och min sötnos kommer till mig och kan njuta av en godbit i smyg (annars måste ju alla hundar få så det blir rättvist, men ibland orkar man ju inte...)

Annars tycker jag att "gå bakom" är det viktigaste kommandot.

App app = Nej
ÖH! = Sluta genast
Sssshhhhy sssh = Lugna ner dig hjärtat
Nam nam? = Vill du ha något extra gott? Ofta följt av race in till köket

"NU." efter ett kommando som Gretzky tycker hon kan vänta med själv men som jag tycker hon ska följa direkt. Ibland funkar en harkling också.
"Är du tookitooki?" taggar igång henne.
"Ta å tissa" norska kommandot för att matte har bråttom och kissen måste göras asap.

Har mååånga fler kommando till Gretzky som verkar fatta varje ord man säger, medan selektivt döva dogo canarion Coach har kommandon som "tut-tut" för att flytta på sig pretty much :laugh:

Kom på ett till riktigt bra: en rest från när jag lärde henne stanna genom att själv stanna. Om jag skäpar foten i asfalten stannar hon. Eller stannar till i alla fall om jag fortsätter gå. Det lät väl lite så när jag tvärnitade under inlärningen, och det är väldigt praktiskt med en signal som omgivningen inte fattar. Om man går omkring och säger "luuuugn luuuugn" hela tiden verkar man ju inte ha nån vidare koll, men att släpa en aning med foten var tredje steg för att samla ihop hunden lite kan man ju göra bland folk ytan att skämmas eller störa.. plus att det sitter som berget av nån anledning.
De flesta av våra bästa kommandon har bara blivit utan närmare planering faktiskt.

Liknande trådar

Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 822
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka