Vad har ni för sorts stigbyglar?!

Sv: Vad har ni för sorts stigbyglar?!

Poängen är ju att fotplattan blir rak/parallell med marken när stiglädret fästs mot insidan. :idea:

Eftersom stiglädret inte hänger lodrätt ner från sadeln, utan i vinkel, så blir ju en normal stigbygel hängande i samma vinkel. Foten hänger ju dock ner så att fotsulan är parallell med marken, och då blir det en liten brytning som inte mina knän tål i längden.

Alltså behöver jag denna stigbygel, så att foten får ett jämnt stöd över hela fotplattan.

Ahhhh, på så vis :laugh:

Vad jag är korkad, det borde jag ju egentligen kunnat räkna ut själv..*rodnar*
Tusen tack för upplysningen!

Kanske jag skulle testa detta "sneda" själv då, jag får ofta ont i fotlederna när jag rider men jag har inte riktigt försått varför. Kanske det blir bättre om jag testar dessa byglar istället då..hmm..

Ahhhh, på så vis :laugh:

Vad jag är korkad, det borde jag ju egentligen kunnat räkna ut själv..*rodnar*
Tusen tack för upplysningen!

Kanske jag skulle testa detta "sneda" själv då, jag får ofta ont i fotlederna när jag rider men jag har inte riktigt försått varför. Kanske det blir bättre om jag testar dessa byglar istället då..hmm..

Vill du prova först så finns det ju sneda stigbygelplattor att köpa. För det verkar rätt svårt att hitta såna här stigbyglar.

-----------------
Fö, till TS, så är sneda vinklade stigbyglar min absoluta favorit.

Vill du prova först så finns det ju sneda stigbygelplattor att köpa. För det verkar rätt svårt att hitta såna här stigbyglar.

Nja, jag tycker inte att de sneda plattorna gav samma resultat som stigbyglarna. De blir liksom för sneda...

Det kanske inte är alla butiker som har dessa stigbyglar i lager, men jag tror de flesta grossister har dem, så butikerna borde kunna beställa hem. Så gjorde jag!:)

Provar att väcka liv i denna tråden igen så jag slipper starta ännu en om stigbyglar.
Ni som rider med Bow balance, upplever ni att foten blir mer vinklad utåt än med vanliga stigbyglar?

Vad bra! Har lite problem med det och när jag läste att någon skrivit att de var vridna utåt så blev jag tveksam till om jag skulle köpa dem eller inte. Vill ju inte förvärra skänkelläget.
Men... du kanske har så pass bra läge på dina skänklar att det varken gör till eller från?
Ingen med samma problem som testat Bow balance?

Det är ju just det, skulle vara skönt att ha ett par "säkerhets" med tanke på att damen kan dampa loss lite ibland/ganska ofta:angel: Rider faktiskt i ett par quick-out nu men jag tycker de är så hala?:confused:

Är det ngt du upplevt?

Har också Kvick-Out på min dressyrsadel. Mest för att det är snyggt samtidigt som det är säkert.

Jag upplever också att de är något hala. Hade det varit gummiplattor på dem, hade de nog varit perfekta ;).
Tror iof att det kan bero lite på vilka skor man har. Har ett par jodhpurs till mina stövelskaft med ganska klen och sliten gummisula. Och de är jättehala. Men jag brukar använda mina skor med stålhätta och de har rejäl gummisula och då uppfattar jag de inte lika hala.

Har alltid haft vanliga stigbyglar med en kilformad gummiplatta. Tycker att det ger samma effekt ni beskriver med de sneda stigbyglarna.
Ett tag när jag red ut mycket på ett galet fullblod, hade jag också nån slags australiensiska säkerhetsstigbyglar som var liksom "böjda framåt" på båda sidor så att foten inte kunde fastna. Jag tävlade nog dressyr med dem också för jag orkade inte byta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 903
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 333
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka