Vad har ni för sadlar till era hästar med hög manke?

Chlo

Trådstartare
Provade idag en dressyrsadel och behövde bara rida några steg, sen var jag tvungen att ta av den. Sadeln låg så gott som ända nere på manken (pållen har låång och hög manke). Jag tror inte det var bomvidden det var fel på för på min andra sadel (utprovad av sadelmakare) har jag vid bom (och denna var inte vidare). Bossorna låg heller inte an hela vägen längs hästryggen, det var väl kanske 4 cm som inte låg an. Då behöver jag väl en sadel med rakare bom??

När jag hade sadelmakaren ute så provade jag flera sadlar som han ansåg låg bra. Tyvärr minns jag inte vad det var för märken. Jag velade mellan en Stübben och en Cliff Barnsby (båda flatback) och jag valde "Cliffen" för den var så "mjuk o go".

Nu åter till min fråga: Vad har ni för sadlar till era hästar med hög manke? Jag skulle vara glad om ni hade lite tips!

Hoppasadeln är en HDR Extlusiv och Dressyrsadeln en KentAuer båda två ligger hur bra som helst på min häst med bauta manke..

Hästar med hög manke behöver oftast ha en väldigt smal bom för att få upp sadeln. Men det är inte så lätt att hitta en sadel som passar i alla fall.
Har en häst med extremt hög manke och på honom använder vi en specialanpassad Jensen :love:, men har även en Albion som funkar med diverse paddar. :smirk:

Jag tycker inte man ska välja bomvidd efter mankens höjd! Då kommer ofta ortspetsarna att sticka rakt ner i knutpunkten av muskler snett nedanför/bakom hästens manke, vilket leder till att hästen avpassar rörelserna och tillbakavecklar dessa muskler. Undantaget är såklart om hästen förutom att ha hög manke också är väldigt smal över bog och bål.
När man ska leta sadel till en sådan häst tycker jag man ska göra en mankmall, och ta ut gradtalet på MUSKELFILEERNAS vinkel. Detta kan mycket väl betyda att vinkelns spets hamnar UNDER hästens manke. På min ena häst skiljer det nästan 10 grader på den vinkel jag får på detta sätt (95 gr)och den jag får om jag tar hänsyn till manken (85 gr)! Men det är ju på muskelfileerna som bossorna ska vila!
Detta löser man genom att leta efter sadlar med cutback, eller tillbakaskärning vid manken. Själv har jag en Passier dressysadel som ligger super och dessutom är jätteskön för mig :)
När jag hoppar och rider ut har jag en Wintec flat seat med Cair.
Idag har nästan alla bättre märken dressyrsadelmodeller med tillbakaskärning, vet att tex Kieffer har det, även om jag personligen inte gillar de sadlarna... men det är ju mer en fråga om hur JAG vill sitta.

Håller med dej helt!
Jag har alltid trott att min häst ska ha ganska smal bomvidd eftersom sadlarna annars gärna har lagt sej på manken. De smala bomvidderna har dock gjort att han blivit insjunken vid manken & fått problem med ryggen, dessutom en kotledsinflammation som kanske kunnat undvikkas...
Nu har jag en Globus sadel, vid mot extra vid, & musklerna börjar så smått komma igen. Så köp absolut inte en smalare bomvidd bara för att din häst har hög manke, välj en annan sadelmodell istället!

Jag har en Stubben Siegfrid som fungerat toppen till min pålle..

Båda mina hästar har höga mankar, men den ena är väldigt bred över ryggen och lite svankig, den andra är normal och har ganska rak rygg.

Den svankiga har en Prestige, den raka har en Passier. Tror Passier skulle passa din häst!!

Håller med! Man ska absolut inte köpa en smal sadel för att få plats för manken!! :crazy: Ta min häst som exempel, han har jättemanke och har bomvidd 37... x-vid alltså. Inte är sadlen utpräglat cutback heller, eftersom det är en flat (hoppsadel).

Jag har en kentaur medea den ligger perfekt på mitt hbl med hög manke och bredd över ryggen.

Stübben CS flatback och en Frank Baines (Capriole eller Pirouette :confused:) dressyrsadel. Som någon sa kan det vara en ide att kolla efter en cutback.

Jag har en Bates Caprilli Dressyr till min. Och han har verkligen en hög manke. Den bommen är en smal bom och det behövs annars sjunker sadeln ner på ryggen och trycker. Provade i början bara sadlar emd vida bommar, eftersom det kändes mera rätt, men det funkade inte alls. Det var en sadelmakare som tipsade mig om den här sadeln och den funkar verkligen jättebra. Ska säga att det är inte den nya modellen med CAIR stoppning.

Tack för alla tips på sadelmärken :bow:! Ska göra en sammanställning och börja kolla vilka jag kan få tag på för att prova på pållen.

Det där med smalare bomvidd är nog inte lämpligt i mitt fall (skulle vara någon grad i så fall om det nu gör någon skillnad). Innan jag var hos sadelutprovaren red jag med sadlar som var för smala. Min häst hade inte tagit skada, men sadelmakaren visade mig att pållen fått små "bulor" vid sidan av manken pga att jag ridit i för smal sadel :crazy:.

Liknande trådar

Utrustning Har provat ett x antal sadlar nu och börjar bli riktigt less. Dom ser ut att ligga bra på gången men så fort jag rider så lägger sig...
Svar
17
· Visningar
3 514
Senast: caballus
·
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: Freazer
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 202
Senast: super
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 356
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London