Vad har ni för policy i stallarna att informera inför hopsläpp/förändring av flock?

mackan

Trådstartare
Ni som står i tex kollektiv stall... informerar ni alla innan ni rör om i flockarna, tex tar bort hästar eller släpper till hästar? Om det finns två eller fler flockar som känner varann och går brevid varann i hagarna - informerar ni alla innan ni rör om i en av flockarna? Varför/Varför inte?
 
Sv: Vad har ni för policy i stallarna att informera inför hopsläpp/förändring av flock?

I mitt stall har vi en som har huvudansvaret men det är ett kollektiv. Det informeras alltid om det ska flyttas någo häst eller om det kommer en ny osv. jag har stått i andra kollektivstall där de inte va någon ordning alls. det jag står i nu e rena drömstallet=) bara att de inte finns nått ridhus å ridvägar och andra islänningar, så jag flyttar i augusti.
 
Sv: Vad har ni för policy i stallarna att informera inför hopsläpp/förändring av flock?

Som inhyrd som har bytt stall några gånger känner jag mig totalt orespekterad om folk rör hagordningen utan att kolla med mig som hästägare först! Det har hänt på flera ställen faktiskt - men de flesta gångerna har det väl varit mer eller mindre "oplanerat" (som när en häst rymde till våran hage om och om igen en dag så lät de honom till slut gå kvar där - gör ju egentligen ingenting så länge inga hästar slåss eller så.)
 
Sv: Vad har ni för policy i stallarna att informera inför hopsläpp/förändring av flock?

Jag skulle bli helt vansinnig om någon släppte mina hästar med andra utan att jag godkänd det, skulle be personen dra åt........ :mad:
 
Sv: Vad har ni för policy i stallarna att informera inför hopsläpp/förändring av flock?

jag är inhyrd, och vi blir alltid tillfrågade och informerade om det ändras något i flocken.

det finns ju risk för skador, och då tycker vi att samtliga inblandade hästägare ska vara med och se hur det går
 
Sv: Vad har ni för policy i stallarna att informera inför hopsläpp/förändring av flock?

Vi pratar alltid med varandra innan vi släpper ihop hästar. Även om dom har gått tillsammans innan.
Om nån skulle släppa ihop mina med nån annan häst utan att berätta för mig skulle jag bli rätt förbannad.
 
Sv: Vad har ni för policy i stallarna att informera inför hopsläpp/förändring av floc

I kollektivstallet jag står har vi som policy att alltid informera/fråga alla hästägare innan hagändringar dvs. vid ihopsläpp av nya hästar eller om hästarna ska byta hage.
 
Sv: Vad har ni för policy i stallarna att informera inför hopsläpp/förändring av floc

Står i ett halv-kollektivt stall. När vi gör förändringar i hagarna pratar vi alltid ihop oss innan så att alla som vill kan var med när vi släpper ihop nya hästar.

Skulle bli väldigt sur om någon släppte ihop min häst med en ny utan att jag visste om det....
 
Sv: Vad har ni för policy i stallarna att informera inför hopsläpp/förändring av flock?

Tack alla som svarat.

anledningen att jag frågade var att jag ville kolla, för nu har det hänt 2 ggr att de separerat samt slagit ihop individer i den angränsande flocken utan att informera samtliga, och det har haft som påföljd att även våran flock har sprungit som tossingar i angränsande hage. De som släppt ihop och separerat har gjort det pga en häst var skadad och behövde gå i annan hage med sällskap av en häst till, så de ryckte de 2 hästarna, inklusive ledarstoet i den flocken, med resultat att alla hästar blev jätteoroliga när det blev 3 flockar istället för 2, och de 2 hästar som försvann gick i en hage längre bort, ej ansluten till våra hagar. Min häst drog av sig en sko, alla var helt sjöblöta av svett och gick inte att komma nära så mycket sprang de.

andra gången hände nu i gårkväll då fick jag av en slump reda på bara för att jag råkade vara på plats, att de skulle släppa tillbaka ledarstoet till de andra i stoflocken morgonen efter - idag, eftersom de skulle bort med den andra hästen. Eftersom jag hade tur och var på plats så kunde jag ju vara med nu i morse, och allt gick bra. Men det hade ju varit ideal att bli informerad annat av slump.

Några av oss har hästar som tränas och tävlas, så vi vill kunna använda hästarna, och de är dessutom ganska dramatiska av sig som flock (valack busar), och påverkas lätt att springa när någon rör till i flockarna på det här viset. Jag vill bara informeras så att jag har möjlighet att själv välja om jag vill att min häst står inne tills springet lugnat sig tex. Tycker det är jättefräckt att inte prata med alla när det påverkar alla. Ville kolla om jag var dum eller över reagerade som blev sur.

:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har ni för policy i stallarna att informera inför hopsläpp/förändring av flock?

Jag tycker alltid att man ska informera i ett stall vad som ska hända och när. Det är ju precis som att ha ett barn i skolan, inte byter man klass utan att tala om det för föräldrarna.
Jag som har haft en häst med extremt känslig mage vill gärna veta om en förändring eftersom det inte är någon idé att rida en sån dag, då har man en chans att planera om. Sen tycker jag att har man släppt ihop ett nytt gäng så ska de få hälsa ordentligt, vill inte ta ut hästen då för att rida när de är i en flock och vill göra upp. Lite irriterande då om man hade planerat en långtur och får ställa in det pga dålig information.
Jag är inte så rädd att någon ska bli skadad, de brukar lösa det ganska bra. Däremot kan jag tycka att det är kul att vara med, eftersom hästarna brukar springa och visa upp sig och hoppa och skutta.
Tycker att det är en självklarhet att informera, det ger förtroende för de inackorderade också att man vet vad som händer och inte får sig en överaskning.
 
Sv: Vad har ni för policy i stallarna att informera inför hopsläpp/förändring av floc

Står inte i kollektivstall men hade avtalat med grannen om att de skulle ta hit sin häst och släppa ihop henne med mina nu över betet. Vi hade sagt att vi skulle höras av samma dag vi hade bestämt att släppa ihop dem, och när halva dagen gått ringde jag för att höra när de hade tänkt att komma. De var på gång och lovade att ringa innan de planerade att gå hemifrån med sin häst (tar väl 10 min ca) så jag stannade inne vid telefonen för att vara beredd.

Två timmar senare knackar grannen på dörren och säger att "nu har vi släppt ihop hästarna" (hagen ligger mellan oss och deras så jag hade inte uppsikt över den inifrån). Jag blev minst sagt förvånad eftersom jag hade tagit för givet att vi skulle släppa ihop dem tillsammans så att jag t ex hade kunnat hålla i mina hästar medan de gick in i hagen med sin. Sedan är det inte så ofta jag släpper ihop mina hästar med andra, så det är en jättestor grej att se hur de reagerar och inte minst kul att se dem springa omkring och som någon skrev, visa upp sig. Kastade mig på cykeln för att se hur det hade gått, det var lugnt men så sa grannen att jo, deras häst hade ju sparkat min litegrann...men annars var det ingen fara! Dessutom var deras häst högbrunstig så första veckan var det väl minst sagt lite grinigt i flocken...

Tänkte att det kanske bara är jag som är löjlig och överkänslig....men kände mig ändå lite förbigången, var ju visserligen informerad i förväg men hade gärna velat vara med vid själva ihopsläppet.

mackan skrev:
Ni som står i tex kollektiv stall... informerar ni alla innan ni rör om i flockarna, tex tar bort hästar eller släpper till hästar? Om det finns två eller fler flockar som känner varann och går brevid varann i hagarna - informerar ni alla innan ni rör om i en av flockarna? Varför/Varför inte?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad har ni för policy i stallarna att informera inför hopsläpp/förändring av flock?

Jag skulle bli vansinnig om jag inte informerades först!

Dels är det en principsak, man diskuterar med alla först. Om det nu inte står i kontraktet att stallägaren, chefen, eller "vemsom helst" får göra sånt utan att kolla med ägaren :devil:

Dels kan ju jag ha info om min häst som de andra inte vet. Tänk om den nyss haft känning i benen, inte tål valacker sen förra stället, osv vad som helst.

Det är inte överkänsligt eller pjoskigt att reagera, jag lindar inte in min häst i bomull (dvs, h'n skulle få gå med de flesta), men jag vill veta om det!
 
Sv: Vad har ni för policy i stallarna att informera inför hopsläpp/förändring av floc

Centaur skrev:
Jag skulle bli helt vansinnig om någon släppte mina hästar med andra utan att jag godkänd det, skulle be personen dra åt........ :mad:

:bow: Håller med totalt!
 
Sv: Vad har ni för policy i stallarna att informera inför hopsläpp/förändring av flock?

Yossarian skrev:
Jag skulle bli vansinnig om jag inte informerades först!

Dels är det en principsak, man diskuterar med alla först. Om det nu inte står i kontraktet att stallägaren, chefen, eller "vemsom helst" får göra sånt utan att kolla med ägaren :devil:

Dels kan ju jag ha info om min häst som de andra inte vet. Tänk om den nyss haft känning i benen, inte tål valacker sen förra stället, osv vad som helst.

Det är inte överkänsligt eller pjoskigt att reagera, jag lindar inte in min häst i bomull (dvs, h'n skulle få gå med de flesta), men jag vill veta om det!

Tack... precis så resonerar och känner jag också.
vi har pratat med dem nu, och de hade inte "insett" att även angränsande flocken borde informeras. :angel: Vi har tydliga regler att man informerar om allt som påverkar andra... men i detta fallet brast det.

tack övriga också - är tydligen inte en gammal grin kärring bara :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 681
Senast: Willys
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 110
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 887
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp