Zoya
Trådstartare
Hur tänker ni?
Ja, förutom att hingsten ska komplettera stoet bra, vara extra bra där hon brister och sikta på att få en bra individ i t ex hopp/dressyr men har ni andra kriterier?
Saker som att:
* Hingsten får inte vara skimmel för ni gillar inte skimlar och vill absolut inte få ett skimmelföl eller fux, eller svart etc.
* Fölet måste vara relativt lättsålt och väljer därför en gångbar hingst.
* Ni vill ha en modehingst resp. ni vill inte ha en modehingst.
* Ni vill inte ha nygodkända hingstar utan vill först se hur de nedärver sig.
* Ni gillar inte hingsthållaren och sållar därför bort dennes hingstar p.g.a det.
* Ni gillar inte en viss hingst som förekommer i stamtavlan (ex. Utrillo).
* Ni vägrar naturlig betäckning (även om avståndet är överkomligt).
* Ni vägrar hingstar utan levande föl-avgift.
Varför jag frågar är för att jag hört alla möjliga exempel på varför just "den" och "den" hingsten inte kommer på tal till ett visst sto bl.a alla exempel ovan.
Själv måste jag erkänna att jag valde hingst efter kriteriet att det skulle vara ett med levande föl-avgift och dessutom så skulle det vara ewn hingst som förhoppningsvis ger en lättsåld avkomma om jag nu bestämmer mig för att sälja, dessutom ville jag inte ha en modehingst.
Självklart hade jag andra kriterier också men av de ovan så var det dessa tre
Nå, hur väljer ni?
Ja, förutom att hingsten ska komplettera stoet bra, vara extra bra där hon brister och sikta på att få en bra individ i t ex hopp/dressyr men har ni andra kriterier?
Saker som att:
* Hingsten får inte vara skimmel för ni gillar inte skimlar och vill absolut inte få ett skimmelföl eller fux, eller svart etc.
* Fölet måste vara relativt lättsålt och väljer därför en gångbar hingst.
* Ni vill ha en modehingst resp. ni vill inte ha en modehingst.
* Ni vill inte ha nygodkända hingstar utan vill först se hur de nedärver sig.
* Ni gillar inte hingsthållaren och sållar därför bort dennes hingstar p.g.a det.
* Ni gillar inte en viss hingst som förekommer i stamtavlan (ex. Utrillo).
* Ni vägrar naturlig betäckning (även om avståndet är överkomligt).
* Ni vägrar hingstar utan levande föl-avgift.
Varför jag frågar är för att jag hört alla möjliga exempel på varför just "den" och "den" hingsten inte kommer på tal till ett visst sto bl.a alla exempel ovan.
Själv måste jag erkänna att jag valde hingst efter kriteriet att det skulle vara ett med levande föl-avgift och dessutom så skulle det vara ewn hingst som förhoppningsvis ger en lättsåld avkomma om jag nu bestämmer mig för att sälja, dessutom ville jag inte ha en modehingst.
Självklart hade jag andra kriterier också men av de ovan så var det dessa tre
Nå, hur väljer ni?