Vad har ni för hästar?

B

**BORTTAGEN**

Jag är lite intresserad av vad FT folket i lilla sverige har för hästar? Hur gamla är dom? Hur höga? Vad heter dom? kan ni inte berätta lite om era hästar?!

Själv har jag två hästar. En utav dom Är en Svart hingst som heter Numenor. Den andra är en Skimmel som heter Legend (vallack) :love: mina hästar är ganska stora, 175 och 169 centimeter... ni som har lite mindre hästar, hoppar dom lika bra på högre hinder?

Tack om ni svarar :D /// :banana:

FT? Har en nordsvensk valack som heter Storm Tor ca: 170 cm hög. Löshoppad 120 utbildad LB dressyr
och Clydesdale valack som heter The Moose och är ca: 180 cm hög. Mest körd men är inriden

jag har en galen ponny :smirk:!
Misty som hon kallas är 10 år och fux, New forest, 138 hög.
Tävlar i Hoppning på ca Lb nivå...Nått mer hehe?

-------------------
Miss vanessa är min princessa

jag har:
Ruby sto irländsk import ca 167cm 11år :love:

Chippen val eng fullbl ca 168cm 6år :d

Mini me val halvblod 169cm 2år

Ettan val eng fullblod 169cm 4år

Snuffan sto eng fullblod 158cm 3år :love:

Anton, tyskt halvblod, ca 167 cm
Des De Mona W, svenskt halvblod ca 163cm

Du undrade om mindre hästar hoppade lika bra på större hinder som större hästar och det gör dom. Jag tror det beror mer på teknik, elasticitet och på hur stora och luftiga galoppsprång dom tar. Det finns många duktiga ponnyer som kan hoppa betydligt mkt större än många stora häst.

Korsning Halvblod/fullblod. Vallack som är 6 år. Eftersom jag inte haft honom speciellt länge och pga av hans ålder harvi inte provat höga höjder ännu men när vi testade att hoppa 120 så flög han över som om det vore 50cm. Kan tilläggas att han hoppar allt :love:

Så det är du som har köpt Maries häst, Hur går det för er då?
Den såg rätt het och svårriden ut när Marie red.

Calippo http://www.lunarstorm.se/IngentingEllerVad/kollage/1
http://www.lunarstorm.se/IngentingEllerVad/kollage/9
Sv. Hbl. E:Cortez- Labrador- stoves Friend xx. 170 hög.
hittlis bara tävlat debutant fälttävlan (och 110 hopp), mer blir det :D

Goliath
http://www.lunarstorm.se/IngentingEllerVad/kollage/2
http://www.lunarstorm.se/IngentingEllerVad/kollage/16
New-forestHÄST :bow: 150 (e: gandhi- howen marshall)
angående små hästar på stora hinder så har denna häst hoppat över sin mankhöjd, seglar lätt över 120banor i hög fart och hoppad banor på 145 med kombination.
pga. att han upplevt en del på tävlingar så har han "fobi" för att gå in på tävlingsbanor och därmed tävlas inte, kom då "bara" upp till och med 110 med seger.
han har inte gått fälttävlan, men i hoppning så är det ingen (sedan jag köpte ut honom för två-tre år sedan) som slått oss i en omhoppning om vi kommit över första hindret. vågade han gå in så var han bäst, annars var det bar att åka hem :cry:

Jason: 8 år val e:Happy Day-Pascal 1.64

Celtic Cross 16 val Imp Irland D ponny

Personligen gillar jag fullblodshästar bäst. Har en 4 årig xx som kom från galoppbanan för ett år sedan. Han har växt en hel del under året som gått och är nu ca 170 cm. Han har ökat i vikt från 517 kg till 538...vill att han går upp lite till i muskelvikt!! Han har skött sig med den äran...vann sista fälttävlansstarten vilket man inte kan vara annat än nöjd med!! Han är väldigt stabil och trevlig i dressyren, hoppar okej (är felfri i 90 cm) och är säker i terrängen så vad månde bliva!!?

Sen har vi även en gamling i stallet som är still going strong....Han blir 21 år till nyår...Tävlar fortfarande fälttävlan, i lättare klasser numera, men har för något år sedan startat senior SM (Segersjö), där han var felfri i terrängen!! Han är liten men naggande god, mankhöjden endast 160 cm och manken är stor!!! Han har gått alla stora klasser och tävlingar, så jag kan säga utan att överdriva att "storleken har inte så stor betydelse" bara de har hjärta och mod!! Även den gamle är ett fullblod!

Triple Choise: c-ponny sto född -90
tävlar msvb ft, kvalad msva som vi ska försöka rida till sommaren å eventuellt sm.
la hoppning & lb dressyr!

Min häst heter Günther, svenskt halvblod (med trakhener och fullblod), 6 år, 174 i mankhöjd.
Bild
Har tränat fälttävlan ca 1 år och hittills bara gjort en start i debutantklass, som var felfri på hinder.
Hans största tillgång är att han har mycket vägvinnande galopp och är helt orädd i terrängen.
Mer bilder

De av mina som går eller har gått fälttävlan är:
Winnie the Pooh(165 cm e.Trombon-Tammerfors xx), har gått CCI***, hon var Johan Lundins första landslaghäst, min uppfödning som jag nu köpt tillbaka.
Hennes syster Black Pooh xx(158 cm e. Baffin xx-Tammerfors xx) som gått msv ft innan jag satte henne i avel.
Lady of Leonesse (162 cm e. Leuthen I - Bayron), vann 4-årschampionatet på Ribban i somras, också egen uppfödning, halva pållan är nu såld till Niklas Lindbäck.
Till våren är det meningen att Mister Pooh (165 cm e. Majim G-Tammerfors xx) ska kvala till 4 årschampionatet, ryttare blir även här Niklas Lindbäck, även Mister är egen uppfödning. Kommer även att tävla hoppning i vår av ia här på buke. :)

För tillfället har jag en märr f.90 (e. Pajazzo-Iran) 158cm som jag tävlat msv fram till -98, sen har hon haft mammaledigt tills nu i höst då jag börjat sätta igång henne lite lätt igen.

en märr f.01 (e. Eighty Eight Keys xx - Pajazzo) som blir spännande att rida in i sommar - lär bli en hjärnornas kamp... :D verkar lovande, men hon är fortfarande lite väl liten.

en märr f.91 (e. Stanford) 165cm som inte har några anlag för fälttävlan (tung och relativt lågställd och dessutom ganska oberäkneligt huvud och småharig) hopptävlad 110, men har gått och idlat i hagarna som plastmamma största delen av livet.

vallack (e. Cawdor Hywel - Marzalek ox) f.83 140cm, tävlad msv fält på 'sin tid'. nu är han pensionär och nöjer sig med lite små klubbtävlingar och terrängträningar med ryttaren som lånar honom. :)

eftersom jag är relativt kort och har jag föredragit små lätta hästar. upplever inte något problem med hinderhöjder, men så har jag ju haft synnerligen välhoppande och viga hästar. :)

Tävlade Ft när jag hade ponny, kval bla till SM.

Ska starta någon ft med min nuvarande häst (-94, 163 cm, E: Hills double - Little Boy), men än så länge så har vi bara tränat på FT banor, och tävlar i hoppning!

Min syster "Leyla"
Har ridit blivit plac i FT Bredders -95, Tävlat SM i FT och varit med i uppföljningsruppen (för de lovande eyttarna och de som är landslagsryttare)
Hästen är efter Bernstein - Rote Bold, -89, 170 cm.
Hästen har nu fått sitt första föl!

Den andre hästen hon har, har hon startat i FT, han är -97 E Beach Boy - Brabant, ligger väll runt 168 cm.

En hästs storlek avgör inte dens hoppkapacitet, oftast är mindre hästar smidigare och kvickare, medans större hästar är mer vägvinnande.

Just nu har jag en hbl val på 4år e Cortez-Anart. Han har gått 5st 1m (alla felfritt) och 2 deb godkänt. Han är ca 170cm och tyvärr lite grov. Just nu är han inne på sin 8e vilovecka på lösdrift och mår supergott!
Jag har även haft hans syster 10år e Beach Boy-Anart som gick 125cm hoppning och cnc* ca 160cm lätt i typen och otroligt smidig! såldes i somras.
Mitt andra sto e Swift-TammerFors** ca 160cm och väldigt lätt i typen och ganska het, sålde jag i somras till en junior, hon gick 120 hopp och 110 flt.
Har även 2st 2åringar e Bould Irish-Beach boy-Anart och Cortus-Anart. skrittade på 2 gånger.

Perfekt häst

Har ett danskt sto, 6 år e. Michellino - IbiBell. Hon är lite över 165cm hög. Har LÅNGA ben och ett kanonsteg, är mycket smäcker. Hoppar bra och har rejält klipp över aterränghinderena. Är modig och har mycket GO i sig.

Jag tycker nog att det viktigaste är att de litar på ryttaren, har stor galopp och är lyhörda.

Liknande trådar

Avel Min 2-åriga hingst ska visas på rådgivande bedömning i NWB i slutet på Augusti. I samband med det känner jag att det skulle vara...
Svar
2
· Visningar
1 217
Senast: sorbifolia
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 585
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok :eek:....man tycker man kortat stiglädren så att man sitter med knäna under hakan och ridläraren säger åt en korta för dom är för långa...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: cewe
·
Foder & Strö Nu är stallet snart klart och det är snart dags för mina pojkar att flytta hem. Då vi flyttat för långt från våran gamla höbonde måste...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka