Sv: Vad har ni för foderstat under träning?
Hej!
Nu är ju min häst inte enbart distanshäst, utan gör lite av allt. Svarar i alla fall
I nuläget äter han 11kg hösilage med 74% ts, 0,25kg havre/korn kross, 0,2kg betfor och 1 dl pelleterade mineraler med vitaminer. Samt 100-300gr morötter/dygn.
Om stallet jag står i köper in bra havrehalm kommer jag att byta ut en del av högivan till halm, då han är rund och go´och glá på denna diet.
Under betessäsong går han ute och äter gräs fritt. Står då på 0,5 kg havre/korn kross, 0,2 kg betfor, 1 dl mineraler och det hö som han vill ha (oftast bara i transport och på tävling). Är betet magert så brukar jag ge 0,5-1 kg Lusern Pellets som tillägg, eftersom han inte så gärna vill ha hö på sommaren.
Jag har bl.a. läst i en amerikansk bok om distansritt, att olja är mycket bra till distanshästar. Dock är jag lite skeptisk till detta då hästen inte har en gallblåsa. Visst kan man väl ge 1-3 dl/dygn om man vill, men i den boken jag läste så rekomenderade de snarare 1 liter/dygn. Alltså inget som jag tror på.
Jag använder mig av Christina Planks böcker och tabeller när jag räknar foderstat. Uppskattar min hästs vikt med hjälp av ett "viktmåttband" och jag mäter även med ett vanligt måttband, för att se hur hullet förändras. Ögat uppfattar inte lika snabbt, tycker jag, när det ser hästen varje dag.