Vad har ni för erfarenhet med hästar som skadat hasen?

L

lie

Har ett 5 årigt sto som startat 6 gånger med hyffsade placeringar. Men nu har hon blivit sparkad på ena hasen..Vet. var ute och böjde förra veckan , då gick hon på 3 ben, superhalt!! Så var vi till strömsholm idag, och då var hon lite halt när hon böjdes men inte mycket. Tog röntgen och det visade sig att hon fått en spricka. Men att det hållde på att läka, hon har stått sen förra veckan. Så nu får hon 4 veckors vila i sjukhage, och ska skrittas två gånger om dagen. Därefter åka tillbaka till strömsholm och ta nya bilder och ev operation om det inte blivit mycket bättre..
Men det jag undrar över, vad ha ni för erfarenhet med hästar som blivit sparkade på hasen? Har de kunnat tävla i trav igen? Tiden får utvisa hur det blir för min dam men det är alltid intressant och höra om andra som varit med om liknande?

Sv: Vad har ni för erfarenhet med hästar som skadat hasen?

Min häst fick oxå en spricka, inte på hasen dock, men betydligt värre än vad erat verkar vara ändå. Det var på underarmsbenet, och han fick boxvila i 3 månader, INGEN sjukhage.
Det läkte fint och han blev helt återställd.

Hade en häst som hade problem med hasen och sedan blev sparkad på den så att ganska mycket sprack (såg så illa ut att han blev utdömd av en veterinär, men vi gav honom en chans till). Han fick en väldigt lång konvalecens, men kom tillbaka och tävlar fortfarande (11 år i år). Han blev faktiskt av med sina tidigare hasproblem efter att han blev sparkad, så den sparken löste många problem kan man säga.

Okej.. Först när vi böjde henne så tyckte vet. att det bara var att slakta, för han var nästan säker på att det var fraktur. Men som tur var så åkte vi och röntgade. SÅ jag hoppas hon kan komma tillbacka igen efter all vila.

Jag har "bara" erfarenheter av has-skador på ridhäst. Den ena, en kompis häst blev sparkad i hasen med skador på småbenen. Den gick efter en fem månader lång konvalescens till de sälla jaktmarkerna då hade man från veterinärt ¨håll haft mycket höga förhoppningar om tillfrisknandet. När hon togs bort förväntades hon inte längre ens hålla för avel.
Min egen slet av ett senfäste i hasen vilket brukar sluta med utdömning. Hon vilade i två månader och skrittades sedan igång 15min/dag. Vid återbesök hos vet efter 3.5 månader ansåg de att ett medicinskt under var i görningen men tyvärr så sparkade den komplicerade damen av sig skenbenet under en transport en vecka senare. Min egen mycket ovetenskapliga slutsats är den att med rätt gener och behandling/vila och lite tur så kan man komma mycket långt med en skadad häst.

Vår ena kuse blev sparkad på insidan av hasen av hagkompisen. Efter ca ett halvår tyckte jag mig se en förändring av att han var lite tjockare och ibland gick orent.( han hade fått hagvila hela hösten pga mattes rygg) Åkte ner till kliniken och slog ett par plåtar. Vet sa att hmmm, det är spattliknande och den ser ut att vara omkring ett halvår gammal...

Han läkte aldrig ut helt efter detta...:cool:

Gira :banana:

Hade en fölunge som rullade fast i boxen och spräckte skankbenet på längden, med början i hasen och ca en dm upp mot knät. Hon läkte kanonfint, men ett halvår senare tyckte vi hon gick orent emellanåt och hon behandlades då för hasledsinflammation och hon blev bra. Dock kom hon aldrig till start utan såldes som på våren som treåring 167 cm över havet som ridhäst. Där hon fungerat utmärkt även i tävlingssammanhang.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 761
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar