Vad har ni för er i sommar?

F

Fjunet

Nu har sommaren kommit och man märker att folk föredrar att sitta i solen än på körforumet :angel: Så jag tänkte, för att hålla koll på varandra :devil: , fråga vad ni tänker syssla med i sommar när det gäller körning.

Några nya projekt?
Träna på något speciellt?
Åka på någon rolig kurs?
Köra ut på en rejäl långtur?

Kan börja:
Min ponny har varit halt :cry: , men är sedan cirka en vecka sedan ohalt vad jag kan se. Ska kollas igenom på måndag, då får vi se hur han ser ut. Han var dessutom öm i manke, rygg och kors :cry: Är han helt återställd så ska han sättas igång sakta, annars väntar mer behandlingar.

Har dessutom fått äran att hjälpa till med en inkörning, med ett shettissto som aldrig ens haft ett bett i munnen. Ska bli mycket intressant! :)

Sedan så finns det två unghästar jag är intresserad av, men vi får se hur det blir med den saken...

Ha en bra sommar alla!

Sv: Vad har ni för er i sommar?

Fabbe haltade i Måndags:cry: men såg bara stel ut i tisdags. Jag tror/hoppas på att han har sträckt sej, annars kommer vet ut på onsdag så då får jag se om hon får ta sej en titt, men han ska få vila imorrn o sen på söndag ska jag se hur han går.

Men vi ska iaf träna mycket psykträning inför en bröllopskörning vi har fått 26 augusti, så vårat mål i sommar är att han o jag ska vara redo för en bröllopskörning.

Har börjat fixa lite med rockarden, målat den, nu ska jag bara olja in träet o ev skaffa en kuskkil sen är den i prima skick.

Ska bara fixa till trillan så den funkar för den här bröllpskörningen, och om Fabbe funkar så ska vi sälja den o skaffa ny finare vagn.

Så vi ska ge oss på renoveringsprojekt lite hallvt, antagligen nu i dagarna.

Jag måste skaffa en prasslig "bröllopsklänning" o träna Fabbe med, samt folkmassor och ljud. Ska försöka spela in applåder o tjo o tjim o spela upp högt för honom på banan när vi kör.

Bara han blir bra min lilla plutt:
DSC08720.jpg
[/IMG]
DSC08667.jpg
[/IMG]
DSC08712.jpg
[/IMG]
DSC08708.jpg
[/IMG]

Mina hästar vilar helt just nu shettisen är precis inkörd och skall få vila huvudet några veckor nu.
Och hbl skall få vila hon med dels för att jag inte hinner med och rida för jag jobbar så mkt dels för att det är för varmt att rida!

Mina hästar jobbas för fullt just nu! Moa har jag kört som en galning nu under nästan 1½ månads tid nu. Konditionen börjar komma, lydnaden försvinner så det har blivit många, långa och svettiga pass i paddocken. Bara en sån enkel sak som att sakta av från trav kräver en disskusion mellan oss. Ingen kurs har vi hittat ännu och jag vet inte om jag skulle våga åka på kurs med henne ännu, även om det skulle vara jätte bra! Men ni kan ju tänka er själva:en rullande tunna i full karriär med en röd köttbulle i vagnen som drar i tömmarna och ropar hooow:o

Shettis vallacken Tappi ska köras in. Jag håller på med tömkörningen så den ska sitta helt perfekt till hösten. Sen ska han få vila från inkörningen fram till våren då jag skickar han på inkörning, om han har mognat i huvudet tilll dess. Just nu är han bara en stor bäbis som vimsar omkring och inte kan koncentrera sig på något.

Det är mina sommarplaner:)

Ha en bra sommar alla!

jag jobbar ju med min körhäst så det blir sånt hela sommaren. Jag hoppas på nån träning för mia kanske nu när jag bor så nära och så hoppas jag verkligen att det dyker upp nån träningstävling eller klubbtävling man kan få vara med på, för tävla är så kul!! Jag kommer säkert att vara här inne flera gånger i veckan, om jag får internet hemma snart.

Jag får hämnta hem min nya rockard från Driveout om två veckor ungefär och då ska jag komma i gång med körningen på allvar. målet är att få honom mer styrbar samt att få honom så pass säker att jag kan köra där det är mer trafikerat. Blir säkerligen någon längre tur då det blir svalare väder.

S4en ska jag börja fundera och skissa på min nya sele som en kompis ska sy upp åt mig. Hon går på tärnsjös sadelmakeriskola och ska göra en sele som projekt där. Ska blir jätteroligta tt få vara med o utforma den och välja färger o så...

S4en ska jag börja fundera och skissa på min nya sele som en kompis ska sy upp åt mig. Hon går på tärnsjös sadelmakeriskola och ska göra en sele som projekt där. Ska blir jätteroligta tt få vara med o utforma den och välja färger o så...

Får du ge lika mkt som en ny sele eller blir den billigare?
Ant det blir ju bara lädret som kostar...?
Du får hälsa på hos mig när du hämtar selen sen :D :D

/L

Jag får betala 6000 kr för en komplett sele och det är bara materialet jag betalar för. Ska bli så spännande att få den precis som jag vill!

får nog selen hemlevererad :-) men du får gänr akomma o hälsa på o kika på den sen om du vill! ;-)

Jag tänker bygga färdigt min rockard, så jag slipper låna grannens. Skacklarna är ca en m för långa på den...

Annars har vi kommit igång rätt så bra med tömkörningen, och har några gånger lastat och tränat hemma hos min "mentor". Får även hjälp där med att visa upp hästen och att plocka fram "det lilla extra" i gångarterna.

Ska snart också anmäla till utställning, men vet inte riktigt än vilken av dom jag ska åka till.

Helkul!!

Hästen har fått långvila. Är ju inte 3 år förrän i augusti så jag vill ge henne bra med vila så att hon växer till sig( har redan lyckats med magen:p )

Jag jobbar för fullt, tvåskift, heltid...ända till augusti...så jag får ordentligt med pengar och kan köpa sele och rockard!!!:bump:

Fast nog kokkilurar jag här ibland :)

Träning på Johannesberg 15-16 juli
/M

Det blir en "lyx-sommar" för mig, pållen går på travet så jag ska bara lyxa till de å åka på tävlinga som stolt ägare.

Huu, sommaren är en jobbig tid med mycket att göra!
Vi bygger om i stallet, nytt foderrum och selkammare+ byter tak på stall och loge just nu så allt är lite upp och ner. Men det blir klart denna vecka så sen är allt som vanligt igen.
Just nu har vi bara två inkörningshästar men väntar två till inom kort. I övrigt så tränas ytterligare två till tre hästar om dagen. Min nya stalltjej (Nora) har precis börjat och jag hoppas att hon kommer in i jobbet fort och att hon kommer att trivas. Hon började kanske inte i den bästa tiden med tanke på byggprojektet men det är skönt att ha hjälp igen. Stina slutede som planerat för en vecka sedan. Hon var en klippa så henne kommer vi att sakna!
Det har nu varit tävlingsuppehåll i två veckor och det känns ganska skönt. Vi skall till Flyinge nästa helg sedan blir det Åsbo och därefter till Warka/Polen måste nog börja planera in resten av säsongen oxså.
Funderar på om jag skall ha en tävlings häst till el inte. Är ju sugen på att kunna tävla annu mer! Det är ju roligt med hästar som man har i träning men det är inte samma sak som att träna sina egna!
Ha en skön sommar!
/M

Nej, 2000kr med mat,boende uppstallning! Den inbjudan om träningen har endast gått ut till mina ordinarie elever än så länge, så den kan du inte ha sett. Du menar nog kursen för Ankan och Ove!
Det är nog bäst att du vänjer dig vid våra priser annars lär det inte bli mycket träning;)
/M

Jag är nöjd med helgen, hästen har skött sig fint. Fick dåligt betalt i dressyren, hade några små missar men tycker att det var lite hårt bedömt när man gämför med många andra. Precisionen gick bra jag körde nolla och klarade tiden. Maraton var det 35 grader varmt och ganska tungt i sanden. Han gick bra men hade inte riktigt drag i sig. Ville inte pressa honom i onödan då han inte är så rutinerad ännu.
Vi laddar inför Åsbo och därefter blir det Polen.
/M

Jag har precis målat min rockard och så ska vi fixa svängel, skärmar, fjädring och spöhållare på den, samt be mamma att sy en mjuk dyna :angel:

Vi har även letat fram en av de gamla ålvagnarna och den är i bra skick men har stått i säkert 50 år så vi ska lägga hjulen i blöt i några dagar sen blir det till att åla om den men det kanske väntar ett tag till.

Med Lova ska jag träna upp kondisen och stärka hovarna så hon inte ömmar (hon går barfota). Hon har inte blivit körd elelr riden på ca 1 år så det blir lugnt nu i början. Sedan ska vi köra förstås, blir väl längre och längre turer. Drömmen är ju att hon är i bra kondition så vi hinner göra iaf en lite längre körtur innan sommaren är slut.

Jag ska även träna en del NH med henne för det tror jag inte de har gjort, hon är för visso snäll men hon kan både vara bufflig och nästan gå över en. När man ska flytta henen för tryck så är det som att flytta ett mindre berg så vi har lite att jobba på.

Med Kamé som är 2 år ska jag börja med att träna på att visa upp i träns och bett inför premieringen i augusti. Så blir det fler promenader och miljöträning, träning på att ha rep vid benen, presseningar och kliva över skaklar och lite sådant och så småningom tömkörning och inkörning.

Vi tar det i vår egen takt. Hon är dock så himla lugn och snäll så jag tror det kommer gå jättebra och jag har god hjälp också.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 805
Senast: Wille
·
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 818
Senast: Pannica
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 418
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?