Vad har ni för Distans planer för 2006???

Ritt i slutet av mars?

Är den någon arrangör i mellansverige som planerar att ha en 5 mil i slutet mars, början april?

Hälsning Maja

Sv: Ritt i slutet av mars?

Mellansverige? Då menar du sundsvall? ;) Det är väl lite långt för dig ;)

Jag hoppas på att det är en sån där femmil igen i mars, det var himlans kul med distans i snö! :)

Sv: Vad har ni för Distans planer för 2006???

Ja, en distansritt på fina, lagom snö-mjuka vägar är ju kalas.
Problemet är ju att som arrangör kunna beställa "rätt" väder.
Jag skulle inte vilja lägga massa förarbete på en ritt som blir så gott som inställd pga att det är frustet UTAN snö. :crazy:

Men om man har gjort allt förarbetet och det blir stenhårt, kan man inte "bara" flytta datumet då, till senare på året och be markägarna om nytt lov när de nu redan har sagt ja? Borde ju inte bli sååå mycket dyrare att arrangera då, när man redan lagt banan och kontaktat alla markägarna?

/JES
som vägrar tidiga vårritter efter två stycken i isregn! BLÄÄÄH!

Senast ändrad:

Kassiopeja skrev:
Men om man har gjort allt förarbetet och det blir stenhårt, kan man inte "bara" flytta datumet då, till senare på året och be markägarna om nytt lov när de nu redan har sagt ja? Borde ju inte bli sååå mycket dyrare att arrangera då, när man redan lagt banan och kontaktat alla markägarna?

/JES
som vägrar tidiga vårritter efter två stycken i isregn! BLÄÄÄH!

Att be sådär en femtio markägare om nytt tillstånd är inget litet jobb. Ändra datum är ju inte heller så lätt då datumen fastställs tillsammans med alla andra arrangörer så att inte ritter skall krocka.

Hälsning Maja

Jag har suttit och spanat på årets tävlingstermin och om det ser ut att vara en liknande nästa år så är detta tävlingarna jag väljer mellan.

Nybygget
Filipstad
Rönninge
Fornaboda
Sörmlandsritten
Rimbo
Karolinerritten
Sydnärke

Vilka av dom här banorna är snälla, vill inte rida banor som har för mkt stigningar i början av terminen.
Så berätta vad ni har för erfarenheter av banorna :)

Har bara ridit Nybygget av dessa och kan iaf säga att den är kanonlätt, inte en stigning, bara platt och lätt bana.

Jag är superblåbär, min första CR i år plus en katastrofal insats på första tävlingen. Hoppas det går bättre på min andra nu på Sydnärkeritten. Planerna för nästa år är förhoppningsvis lyckas klämma in tre-fyra ritter innan mitt sto ska betäckas. Tycker jag det är för kul att tävla får betäckningen anstå. Men hon blir inte yngre och hingsten jag valt är ingen ungdom heller så...
Fornaboda red jag min CR på och det var en helt fantastiskt fin och välordnad tävling. Underbara funtionärer som hejade och stöttade oss blåbär:-)

KESO skrev:
Jag har suttit och spanat på årets tävlingstermin och om det ser ut att vara en liknande nästa år så är detta tävlingarna jag väljer mellan.

Nybygget
Filipstad
Rönninge
Fornaboda
Sörmlandsritten
Rimbo
Karolinerritten
Sydnärke

Vilka av dom här banorna är snälla, vill inte rida banor som har för mkt stigningar i början av terminen.

Tack för det. Både Fornaboda och Sydnärke. Får la se om vi (Nerikes) kan dra runt båda nästa år med. Själv orkar jag inte och rider Sydnärke i år istället.

Hälsning Maja

KESO skrev:

Nybygget
Filipstad
Rönninge
Fornaboda
Sörmlandsritten
Rimbo
Karolinerritten
Sydnärke

Nybygget är snällt. Filipstad kan bli lite tungt om man inte tränat sandvägar, är mycket sådant. Fornaboda är lätt. Sörmand undrar jag om de tänker ha när de inte har lagSM. Sist de hade så var det just då de hade lagSM. Skall bli intressant att se. Karoliner är relativt lätt bara man tar det lugnt på Billingen. Är inte så långt upp. Man kan ju leda. Sydnärke är lätt med.

Hälsning Maja

Tack för era svar :)

Jag känner folk inom travet och dom säger att Lindesbergs Travbana är mysig på sommaren (Där går fornaboda).
Så dit ska jag försöka ta mig, har varit på många banor i sverige men har lyckats missa denna.

Huvudsaken är ju att man slipper rida i en massa backar, bra att du sa till om Filipstad och sandunderlaget :) alla sådana saker är guld värda att veta.

Mer info :bump:

Finns det någon av dessa tävlingar som t.ex. har dåliga uppstallningar eller dåligt underlag?

KESO skrev:
Mer info :bump:

Finns det någon av dessa tävlingar som t.ex. har dåliga uppstallningar eller dåligt underlag?

Det finns väl inga dåliga underlag eller dålig uppstallning. Alla platser har sina förutsättningar och arrangören gör så gott den kan. Det är ju dock bra att ha kunskap om underlag och hur pass kuperad en ritt är innan man åker. Så att man kan försäkra sig om att hästen är rätt tränad för just den ritten.

Fornaboda gick av stapeln för första gången i år, så det är inte så konstigt att du missat den. Trevligt att du hört gott om tävlingsplatsen. Jag är med och arrangerar ritten och det är en dröm att ha den som tävlingsplats. Väldigt roligt var det att gå runt nere på tävlingsplatsen och tala i en mikrofon som hördes över hela området. Nästa år skall vi se hur vi kan utveckla det. Risken finns att man får prata i hela högtalarsystemet om speakern får för sig att göra intervjuer under själva tävlingen. Så ni som tänker vara först in i grindarna förbered er för lägesrapport.

Hälsning Maja

Nu spårar tråden ur, men just detta med möjligheten till högtalarna gör ju tävlingen mycket skojigare!

"Ja, nu står jag här bredvid XX, som väntar utanför medan groomen är inne med hästen i slutbesiktningen.
-Vad tror du, går han igenom?
-Ingen aning, jag är skitnervös..."
-Sedär, veterinären nickar godkännande efter upptravet! Grattis, är det din första seger?
osv....

-Ingen aning, jag är skitnervös...
-Sedär, han var visst halt... Jaha, tack för idag, hoppas du kommer tillbaks nästa år.

Galadriel skrev:
-Ingen aning, jag är skitnervös...
-Sedär, han var visst halt... Jaha, tack för idag, hoppas du kommer tillbaks nästa år.
:D :D :D :D Jobbig situation hihi

En aning :)
För övrigt kan jag, förutom Fornaboda, rekommendera Ekenäsritten. Den är inte med på din lista, men det är en väldigt trevlig ritt med lätt bana och bra tävlingsområde.

Galadriel skrev:
En aning :)
För övrigt kan jag, förutom Fornaboda, rekommendera Ekenäsritten. Den är inte med på din lista, men det är en väldigt trevlig ritt med lätt bana och bra tävlingsområde.

Berga då? Var inte den bra?

Jo, Berga var jättebra! Kalasfina ridvägar, helt otroligt. Man kunde med gott samvete ligga och rulla på i galopp "hur länge som helst". Och vilket väder ;).

Till alla!

Så vi har kommit fram till att alla ritter är superbra. :banana:

Jag skrattade när jag läste det där med vetbesiktningsscenariot. Snälla Galadriel du kan väl vänta med att prata med ryttaren till den segerrusigt har fått tummen upp. Galadriel blir nämligen vår speaker.

Tillbaka till nästa års planer som tråden handlade om. Jag sa bara att jag vill rida distans. Det säger ju inte så mycket och beror väl på att jag kommit till insikt att hur fantastiska planer man än lägger upp så kan det hända att man står där utan att kunna starta och får vara hinknisse i stället.

Men om allt går som på räls så rider jag nu en godkänd tämligen långsam 5:a på Sydnärke på min nya häst Calil, som inte är en ungdom utan en mogen herre på 9 år. Höst och vinter blir fokus på dressyr, hopp, klättring, stock och sten och skritt. Efter nyår blir det distansträningsplan. Jag hoppas att Calil skall ha uthållighet till att ta en 4-5 mil på hemmaplan i slutet av mars (eller om någon i närheten skräddarsytt en riktig ritt, bara för mig :p ), för att sedan gå Nybygget. Men man får ju se. Varje häst man ger sig på att träna är ett nytt äventyr och man får nya utmaningar - nya lärdomar att ta del av. Alla hästar har väl både starka och svaga sidor. Det gäller att lära sig hur man skall hantera de svaga så att de inte tar över.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: lirco11
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 318
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 952
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka