vad har ni för bomvidd till era klb travare:)???

manpila

Trådstartare
Vad har ni för bomvidd på era kallblodstravare ???(på de engelska sadlarna) hur mäter man själv bomvidden på sin häst när man letar sadel:)?

Sv: vad har ni för bomvidd till era klb travare:)???

Oavsett ras och storlek så är alla hästar olika byggda. Dvs. den sadel som ligger bra på en kallblodstravare sitter kanske inte lika bra på en annan.
Jag råder dig att ta ut en sadelutprovare. Det kostar en slant men är en guld värd investering.

Jag håller med Bejkonfis, vi har två kallblodstravare, den ena har en sadel som är i storlek vid och något takformad med "normal" manke, och den andra har storlek xxx-vid och är rund som en tunna utan manke ;)

Det är vääääldigt stor variation på olika kallblodstravare :p Bästa är att ta hjälp av en som är duktig på sadlar, jag tröttnade på att försöka hitta nånting själv och gav tillslut upp och åkte till en sadelutprovare, nu har jag en skitbra sadel som passar både hästen och mig :love:

Den kallblodstravare med "normal rygg" som stod i stallet hade en M&N dressyrsadel med bomvidd 32. Ifall du vill börja testa någon sadel.....
Den sadeln låg bra även på ett 182 cm stort rejält halvblod och ett 157 cm kort halvblod också....

Som tidigare talare skriver är det bästa att ta hjälp av en utprovare.
Visst kan man försöka mäta lite så man vet på ett ungefär vilken vidd man ska leta efter men då det skiljer mellan märkena finns det inget riktmärke att gå efter heller.

Letar du begagnat så kan man göra som jag gjorde en gång.
Jag tog lödtråd och gjorde en mall av hästen bakom bogbladen. Bad sedan hon med sadeln göra likadant fast på insidan av sadeln.
Tog bild och skickade och så jämförde jag.

Sadeln hade nog passat på vidden, men just den sadeln verkade vara för svängd för ryggen på min.
Så det är inte bara bomvidden man måste tänka på när man letar, bommar är olika svängda och utformade för att passa alla olika ryggar.

Har du någon med begagnade sadlar, ta med hästen och åk dit, det kan kosta lite mer men det sparar tid och ibland även pengar.

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 216
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej. Ny behöver jag er hjälp. Har precis hämtat hem min nya häst. Vid provridningen hade han en äldre Stubben dressyrsadel märkt 32 i...
Svar
4
· Visningar
583
Senast: sweep
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka