Vad har mitt marsvin?

S

sssara_

Hej! Jag har 2 marsvin som är ca 3 år!
Ett av mitt marsvin som är rasen virvel har fått som en STOR finne långt ner på ryggen. Om man klämmer på den kommer det ut var/talg. Men mest talg. Hon kliar sig ganska mycket på den.
Vet ni vad det är för något så kan ni ju gärna svara!!!

Sv: Vad har mitt marsvin?

Hejsan, jag har haft ett marsvin för väldigt länge sedan. Han fick en slags knöl på nosen. Vi rådfrågade veterinären och tömde den helt enkelt på var. Efter någon vecka var nosen precis som vanligt igen :)

Nu är jag ju ingen veterinär men det låter ett aterom- dvs en inflammerad talgkörtel. Det är helt ofarligt, men har en tendens att komma tillbaka då och då. Jag har själv vart inne med ett av mina marsvin till veterinärn då hon hade en på skuldran. Veterinären klämde helt enkelt ut skiten som fanns där i och rengjorde. Fick rådet att tvätta med alsolsprit ett par gånger per dag tills det läkts och klämma själv om det skulle komma tillbaka.

Men då kommer det IGEN, honor har ju (väl) ingen talgkörtel, det är ju hanar som har! :crazy:

det kanske är en annan inflammerad talgkörtel? eller är honor 100% okapabla till att få talgkörtelinflammationer?

även människor får varbölder (jag har själv haft det flera gånger). Det är oftast en hårsäck som blir inflammerad och fylls med var. Försök få ut allt bara och tvätta rent ordentligt. Tror det är rätt vanligt på marsvin, min kompis marsvin hade just en hon också, dock på halsen. Hon gjorde som ovan nämnt, och hon är helt Ok nu.

Men det står ju "långt ner på ryggen", så det måste ju inte vara rumpan... men... visst kanske det helt enkelt är så att TS fått en liten grabb istället :D

Senast ändrad av en moderator:

Då tippar jag på att det är en talgkörtel som blivit inflammerad. Blir det inte bättre av att ni själva rengör så ta henne till veterinärn för säkerhets skull. Dom kan vara svårläkta, men är inte farliga. Hoppas tjejen blir bättre snart :)

Har tömt den nu! Nu får jag bara hoppas att den far bort :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej, min tik har precis fått valpar och 3 av dom har sårskador på ryggen och det börjar ramla av och pälsen följer med, kommer det växa...
Svar
12
· Visningar
1 144
Senast: Ewv
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
787
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix