Vad har min häst på halsen?

Yrja

Trådstartare
Min häst fick nu i slutet av sommaren ett antal riktigt hårda knölar på halsen. De är lika stora (som en enkrona ca) och sitter med några millimeters mellanrum på en rak rad ganska högt upp. De kom över en natt och vi trodde att dom hade med hans sommarexem att göra.

Nu är exemet över för länge sen men knölarna är kvar. Stenhårda och har nu plötsligt börjat blöda och vara. Han har även ont där nu, vill inte ha grimma, vill inte att man pillar på dem..

Hästen går på lösdrift och har endast ätit gräs (samt havre, b-vitamin och mineraler) fram tills för ngn vecka sen då började ge hösilage och betfor också. Knölarna kom innan.

Vad sjutton kan det vara? Vi ska ta ut vet i vilket fall som helst men jag vill gärna ha lite tankar och ideer om vad det kan handla om. Alla svar är varmt välkomna.

Sv: Vad har min häst på halsen?

Hm. låter inge trevligt de där. har ingen aning om vad de kan vara. hoppas vet kan göra nått åt det.

Har du inget foto?

Låter konstigt att det börjat vara-blöda. Hur länge ca har de varit där?

Har du funderat över om det kan vara såna här typ "bölder"? Shit, kommer verkligen inte på vad dom heter nu, men dom brukar sätta sig runt halsen, mellan ganascherna, och i det området. Dom kan spricka och vara.
Återkommer när jag har kollar upp vad dom heter.

Ring vet iallafall, för säkerhets skulle. Om det är dom bölderna jag pratar om så är dom smittsamma, om jag minns rätt.

Lycka till. :)

är dom hårda och sitter i pälsen? så man kan dra ut pälsen och känna hela knölen? så har min häst.
har du fått reda på vad de är för någonting?

mvh annelie

Hej! Nu kom jag på vad det heter!
Sjukdomen heter kvarka, me om ingen annan av hästarna i stallet har fått de så är det nog inte de, eftersom de smittar snabbt!
Lycka till iallafall! Skriv gärna när du fått reda på vad det är! :)

Jag har hör om något som kallas nackbandmask. Blir som knölar vid nacken och på halsen, kolla med vetrinär tycker jag iaf. Men tror inte dom e så farliga..

Hej hej alla! Tack för era svar. Vet var ute och klippte pälsen så att man kunde se bättre. Frodo fick en hel del lugnande för att vet skulle kunna titta på det. Min lilla pluttis.. Har har även fått fler nu längs mankammen som ännu inte spruckit upp.

Vet visste dock inte vad det var. Han trodde först att det kunde vara mask men då vi nyligen avmaskat med ivomectin (som ivomec) så bör det ha tagit såna parasiter - det medlet tar tydligen just dom parasiterna. Men han trodde att ev. så kunde parasiten brutit ut pga av medlet.

Aja, han var mkt oklar och vi fick ordinerat medicinpasta i 10 dgr. 4 dgr har han fått det och vi tvättar varje dag med tvål och vatten - endast. Vet skulle hem och dis. med kollegor, samt läsa på lite. Sen skulle han återkomma.

Min häst har för vana att få såna här okända åkommor, som ingen riktigt förstår sig på. Men jag hoppas att detta läser sig snart. jag tycker att han blivit mindre öm sen vet var ute och såren varar/blöder inte längre.

Skriv gärna om ni kommer på nåt. Det handlar inte om kvarka, det är en virussjukdom och är mycket mer agressiv än detta. Handlar mer om blåsor.

Min lillasysters ponny fick något som kallas vatteneksem. Det låter precis som det du beskriver. Det blev först blåsor och sedan började de spricka och vara.

Kom blåsorna med hösten? När det började bli blött?

Vår ponny hade en lång tävlingskarriär bakom sig, så svettig hade hon allt blivit tidigare. Hon hade även gått i hage precis som hon gjorde då. Kombinationen med hösilage gjorde att det bröt ut.

Hon fick börja äta hö igen och klipptes var 5 vecka året runt, så höll sig blåsorna borta sen. Man märkte tydligt den gången vi missade klippningen (klippmaskinen var trasig) att de började komma tillbaka när hon blev svettig.

Frodos ser mer ut som bölder än blåsor. Hårda, stenhårda. Och inga tecken på att de kunde spricka förrän de gjorde det.

Har pratat med vet igen och han vet ännu inte. De går längs ett stråk som tydligen hade med lymfan att göra - detta mummlade han om redan när han var här. Mao kunde det ha ngt med lymfkörteln att göra men han visste inte.

Tog upp det med mamma igår och hon berättade att det finns en åkomma hos människor, en typ av fistlar, som sätter sig just i lymfområden. Dessa fick man operera bort. Jag hoppas att detta inte är detsamma.

Iaf har det blivit bättre nu efter 5 dgrs behandling med antibiotika. Vi har 5 dgr kvar. Han har ont men det går att ha grimma på. Vi rider dock inte med träns ännu. Såren har läkt men varför vet vi ju inte än. Får se hur vi går tillväga efter denna behandlingen. Har fortfarande tel.kontakt med vet.

Låter "äckligt". Blir spännande att höra om vet. kommer fram till något. Hoppas att det försvinner med hjälp av ant.

Kan det vara "ink" ? Vet inte så mkt men det motsvarar visst typ vårtor. Du kanske kan söka vidare info om detta. Låter som beskrivningen innan de spricker och varar. Fast i o f sig så borde ju
veterinären känt igen dessa.

Lägger in lite bilder på min häst här. Den har något liknande Tintilars hästs knölar tror jag. Det känns som ärtstora knölar som ibland varar och blöder lite. Det är som sårskorpor ibland. Mest knölar på höger sida, men även en del på vänster sida. Det verkar som om besvären avtar och tilltar om vartannat.
Jag ska försöka få fatt i en rakapparat och raka min häst över knölarna så det syns bättre, bilderna nedan togs förra sommaren.

Någon som tror sig kunna veta vad det är?

Hade en häst som fick ngt som låter som det du beskriver. Han fick totalt 3 stycken som inte försvann. Visade för flertal veterinärer och ingen kunde direkt säga vad det var. De sa att "det nog inte var ngn fara" och att jag skulle hålla rent och smörja. Efter ett tag sprack dem inte längre utan var "bara" tre hårda knölar på halsen. 3 år och 5-6 veterinärer senare så tog vi honom till skara djursjukhus där de opererade bort dem. Veterinären på skara djursjukhus sa att det inte var ngt farligt men att det var det bästa att ta bort dem. Kanske är de inte samma sak men låter onekligen väldigt likt det han hade.

Vet en häst, som har en sån där knöl, mitt i pannan. Den är stenhård, och ibland tömmer den sej, men för det mesta är den ok. Vet har sagt, att det inte är ngt farligt, men om den suttit på ett dumt ställe i vägen för sadel eller träns, hade man kunnat operera bort den. Tror det är en fistel av ngt slag.

Kan det vara inflammerade hårsäckar på din pålle? Det kan också yttra sej så, och med tanke på var de sitter.

puttar upp...

vet att detta är en gammal gammal tråd, men det låter liknande som det min pålla har. Hur har det gått för er och era bölder? Har ni kommit fram till vad det är för något?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka