Vad har man för rättigheter?

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

aenglah

Nu ska jag dra historien kort.

Min dotter är 3 år (2002).
Hennes pappa och jag bodde ihop första året. Vi skrev på pappaer om gemensam vårdnad om henne. Hon började på dagis i den kommunen vi bodde i.

Sedan så flyttade vi isär men hon fortsatte att gå på det dagiset. Sedan har allting gått utför för hennes pappa och han vart vräkt från lägenheten. De flyttade då hem till oss och bodde här 6 månader.

Han berättade att han fått en egen lägenhet och jag började diskutera om att hon skulle bo hos mig på heltid. Vilket absolut inte var omtyckt.
Hela sommaren bråkade vi då jag inte tyckte att hon hade det tillräkligt tryggt hos honom. Sedan försvann han med dottern i sommras en period. Jag fick inte tag i honom.

I september så fick jag äntligen hem henne. =)
Hennes pappa har nu försvunnit igen. Svarar aldrig när man ringer. Bor inte kvar på sin gamla adress och hör inte av sig. Har fått 3 mail sedan han september.

Nu vill jag få in henne på dagis för att kunna söka ett nytt jobb (var tvungen att sluta mitt förra pga jag inte kunde ha med mig dottern dit). Nu efter 6 månaders köande har jag äntligen fått dagisplats men de värkar kräva att jag ska ha ett jobb redan för att jag ska få platsen. Plus att på alla brev jag får vill de ha faderns namnteckning?

Det börjar kännas som att man inte har en chans. Jag klarar inte att gå hemma längre. Jag vill jobba och hon vill gå till dagis.
 
Sv: Vad har man för rättigheter?

Jag tycker du ska ta kontakt med någon på familjerätten i din kommun de kan säkert hjälpa dig , det är ju problem om man inte får tag på den andra föräldern och det ska skrivas på papper.De vet säkert hur du kan gå vidare om man kan göra undantag om hans namnunderskrift osv
 
Sv: Vad har man för rättigheter?

Då föräldrar har placerat om barn (utan att berätta för den andra föräldern osv) så är det nu lag på att alla med gemensam vårdnad MÅSTE underteckna ev flyttbeslut från förskola/skola. Låter bra i teorin men inte så där jättebra alla gånger i praktiken, då en del inte skriver under bara för att jävlas en del har gemensam vårdnad men inte den blekaste var den andra föräldern är osv. Nu är det inte bara pappor som är försvunna utan det kan även vara mammor.

Du måste prata med familjerätten om hur ni ska gå tillväga då han är borta. Kanske är läge för enskild vårdnad om det är möjligt? Han verkar ha en hel del att reda upp med sig själv, det krävs ganska mycket för att bli vräkt om man har småbarn.

Angående förskoleplatsen har du rätt som arbetsökande till en 15 timmars placering som blir en heltid de dagar du har arbete.

Javan
 
Sv: Vad har man för rättigheter?

det där stämmer säkert i rätts-sak men inte i realiteten. Jag har delad vårdnad med mitt ex, dock inte varannan-veckas-boende, och jag har alltid skrivit under alla papper själv både på dagis/förskola och skola. Så här verkar det som om det inte är så noga..
 
Sv: Vad har man för rättigheter?

Tja i Umeå Kommun tar vi inte emot barn som inte har bägge föräldrars underskrift. Kan tänkas att kommunen blir noggrannare när skolverket hälsat på? Det var då alla regler började följas till punkt och pricka här.

(skolverket granskar några kommuner per år).

Det verkar dessutom stämma i trådskaparens fall då hon måste få sambons underskrift.

Javan
 
Sv: Vad har man för rättigheter?

Ja här verkar det vara väldigt viktigt.

Vet att hennes pappa fick in henne på dagis i en annan kommun utan att jag ens fick veta något.

Jag får helt enkelt ta och ringa upp soss imorgon bitti.

Tack för svaren =)
 
Sv: Vad har man för rättigheter?

det är just därför de vill ha bägges underskrift och det är egentligen en bra regel OM alla skulle köra efter den...

Javan
 
Sv: Vad har man för rättigheter?

Jag har oxå gemensam vårdnad om min son, och på hans papper från dagis mm, så behövs bara min underskrift eftersom han bor med mig.


man kan ansöka om ensamvårdnad om pappan;
*är alkolist
*narkoman
*pedofil
*misshandlare
*och andra "grova" saker
 
Sv: Vad har man för rättigheter?

Svar: nej det är inte tillräckligt skäl i Umeå att barnet bor hos den ena. Är det gemensam vårdnad SKA bägge föräldrarna skriva på ev flyttpapper från förskola/skola. Egentligen är det precis samma i hela Sverige men alla följer inte skollagen uppenbarligen.

Javan
 
Sv: Vad har man för rättigheter?

Javan skrev:
Svar: nej det är inte tillräckligt skäl i Umeå att barnet bor hos den ena. Är det gemensam vårdnad SKA bägge föräldrarna skriva på ev flyttpapper från förskola/skola. Egentligen är det precis samma i hela Sverige men alla följer inte skollagen uppenbarligen.

Javan

Varför låter du så arg för??

Jag skrev bara att min sons dagis, mm godtar om det bara är min underskrift (pappan skriver under om han kan och måste)
Vet flera ställen här omkring som gör samma sak...alltså godtar den enas underskrift..
För det behöver du inte låta arg på mig :crazy:
 
Sv: Vad har man för rättigheter?

det var inte meningen att låta arg på dig, och jag undrar varför du uppfattar det som så? Är det för att jag inte håller med eller för att ett ord var skrivet med stora bokstäver?

ber om ursäkt vilket som.

javan
 
Sv: Vad har man för rättigheter?

Javan skrev:
det var inte meningen att låta arg på dig, och jag undrar varför du uppfattar det som så? Är det för att jag inte håller med eller för att ett ord var skrivet med stora bokstäver?

ber om ursäkt vilket som.

javan

Nej, du behöver verkligen inte hålla med mig. Tycker bara att det är intressant och bra att lära sig nya saker.Jag visste inte att båda ska skriva under pappern om man har gemensam/delad vårdnad.

Jag uppfattade som om du lät arg pga att du verkade anklaga mig som om jag ljög om hur det fungerar för mig.
 
Sv: Vad har man för rättigheter?

Nä det var inte meningen - var bara en upplysning. Jag vet att vissa kommuner inte följer lagen. Tänkte det kunde vara bra att veta hur det egentligen är.

Som sagt ursäkta! :)
javan
 
Sv: Vad har man för rättigheter?

Javan skrev:
Nä det var inte meningen - var bara en upplysning. Jag vet att vissa kommuner inte följer lagen. Tänkte det kunde vara bra att veta hur det egentligen är.

Som sagt ursäkta! :)
javan

jodå, det är bra att veta hur lagen fungerar...mer synd att den inte följs mer, då jag kan låta pappan skriva under om det behövs...;)
 
Sv: Vad har man för rättigheter?

men brudar vänta lite är ni snälla
jag har två barn med mitt ex och han bor i norrköping och jag i lilla pajala med min nya sambo
och då när mina ungar var i den åldern att dom skulle börja på dagis
då skrev jag själv på papprena
men informerade att det finns en pappa och vart kan bor
och då sa dom på kommun åt mig att det är ju en omöjlighet att
skicka papper runt hela sverige

och nu mera så när jag har skrivit in mellan flickan i sexårsverksamheten
då godtog pajala kommun att min nya sambo skrev på papprena tillsaans med mig
och då höll vi oxå mitt ex informerad

JAg ber om ursäkt till trådskapren
och hoppas att allt löser sig till det bästa
men berätta för kommunen hur det ligger till
att du inte får tag på ditt ex och att du måste jobba
och flickan vill in på dagis
 
Sv: Vad har man för rättigheter?

Hjälps inte i Umeå du får helt enkelt skicka papperna. Vi hade en flicka på vår skola med mamma i Stockholm, pappan fick skicka papperna dit för underskrift.

javan
 
Sv: Vad har man för rättigheter?

Javan skrev:
Hjälps inte i Umeå du får helt enkelt skicka papperna. Vi hade en flicka på vår skola med mamma i Stockholm, pappan fick skicka papperna dit för underskrift.

javan

låter krångligt men så är ju reglerna
hjälps inte
men i denna tråd är det ju något heltannat
hon får ju inte tag på exet
och då måste ju kommunen komma på något annat
och så är det nog i umeå oxå
 
Sv: Vad har man för rättigheter?

"Du måste prata med familjerätten om hur ni ska gå tillväga då han är borta. Kanske är läge för enskild vårdnad om det är möjligt? Han verkar ha en hel del att reda upp med sig själv, det krävs ganska mycket för att bli vräkt om man har småbarn."


Var mitt svar till trådskaparen innan disk. om underskrift kom upp.

Javan
 
Sv: Vad har man för rättigheter?

Men så idiotiskt att de kräver att du ska ha jobb först:eek:
Hur ska du våga tacka ja till ett jobb innan du vet att din dotter har barnomsorg!

Ring du familjerätten och försök att få hjälp med att reda ut allt!
 
Sv: Vad har man för rättigheter?

Jo jag ska ringa till familjerätten :D

Tack för all hjälp :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 521
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 876
Senast: MML
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 665
Senast: Whoever
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 249
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Senast tagna bilden XV
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp