Vad har jag för växter hemma?

sthu

Trådstartare
Jag har ett par odientifierade växter hemma. Några av dem har jag fått av min mor. De har varit med sen tidernas begynnelse (alltså 80-talet eller tidigare :D) men jag har inte en aning om vad de heter och hur man ska ta hand om dem på bästa sätt. Har försökt googla, men det är inte så lätt när det enda man vet är att växterna är gröna... Så nu vänder jag mig hit och hoppas att någon växtguru sitter inne med svaren!

Vi börjar med den här
IMG_0621-1.jpg

Rätt hög, ca 60 cm hög. Platta, "vassa" blad.

Sedan har vi
IMG_0617-1.jpg

Taggiga långa blad, mörkt gröna. Skjuter en massa rotskott.

Och sist, en planta jag fått av en kompis
IMG_0620-1.jpg

Långa smala blad, tjock "bullig" stam (?). Ser lite miserabel ut pga katt som tuggat på den.

Har även en palmlilja som behöver skötselråd
IMG_0622-1.jpg

Den är så tanig och tråkig, stammen skruvar sig som ett s. Kan jag få den bredare på något sätt? Har fått den av farmor, förmodligen har den varit med länge.

Sv: Vad har jag för växter hemma?

Ettan vet jag inte, men tvåan är prästhavre, billbergia nutans. Den blommar riktigt vackert:

images

Min mamma har såna, de är väldigt tåliga. Den som blommar bäst står väldigt ljust och lite svalt.

Trean är flasklilja, också tålig, och blir finare ju mer sol och lagom vatten den får (dock ganska torktålig). Som du redan har märkt är katter helt galna i den, jag får ha mina högt, högt där inga katter kommer åt dem, annars ser de väldigt fort ut som din.

den första växten fanns mkt hemma hos mig när jag va liten. minns jag rätt får den lila blommor men jag har ingen aning om namnet ;). vi vattnade när jorden torkade gav näring lite då o då när vi kände för.

Den längst ner är riktigt lik en av mina växter som jag också ärvt av äldre i släkten.. dock vet jag inte namnet men jag har kapat min i tre delar och tryckt ner i jorden så på så vis fått den "buskigare" dock va min tre gånger så hög som den på bilden :o

Den sista är en palmlilja (är jag rätt säker på). Jag har kapat av den, den var så ful och krokig.. Den har haft ett rätt hårt liv, stått i ett mörkt rum och inte fått så mycket ljus..

Mabuse
Tack! Känner igen blommorna, mammas brukar blomma så fint. Hoppas jag får blommor med :)
Flasklilja var jag inne på, ett rätt till mig :D Ja, kompisens katt tuggade som tokig på den. Min kisse har låtit bli (har väl nöjt sig med ampelliljorna). Nu hänger den i ett fönster där katt inte når, får hoppas den tar sig snart!

Den översta är en apostlalilja. Den ger en jättevacker blomma. Har haft en sån för länge sedan skulle gärna vilja ha igen. Perfekt som insynsskydd.

Eller "Tolv Apostlar".
Det sägs att den blommar inte förrän den har tolv blad.
Brukar få toppskott som man kan bryta loss och sätta i egen kruka.

Kan hålla med om att katterna verkar älska flaskliljor, Tassetass' katter gjorde slut på min. ;)

/Keb

Aha, det känner jag igen :idea:

Tack allesammans! Nu ska jag bara lyckas få blommor på mina kära växter :d

Oj vilka vackra blommor de kan få! Har aldrig sett min blomma så, och då har jag ändå sett den varenda dag sen jag var liten (japp, blomman är äldre än mig). Kanske är den för gammal.. Den har sett lite ledsen ut på sista tiden..

Jag tror jag har varit för frikostig med näring och vatten till alla blommor, det är bruna toppar både här och där.. Både på apostlaliljan, fredskallorna, prästhavren, ampelliljan, palmlijorna och flaskliljan.. Gemensam nämnare verkar vara lilja :p Mina paraplyaralior såg ledsna ut, de hade extremt mycket sköldlöss, men nu mår de bättre igen.
Det är bara basilikan och persiljan som mår riktigt bra :D

Den längst ner är riktigt lik en av mina växter som jag också ärvt av äldre i släkten.. dock vet jag inte namnet men jag har kapat min i tre delar och tryckt ner i jorden så på så vis fått den "buskigare" dock va min tre gånger så hög som den på bilden :o

Jag tycker det ser ut som en yuccapalm.

Jag ser nu att det är samma som palmlilja, hade inte hört det förut.

Apostlaliljan blommar mycket riktigt väldigt vackert, men den blommar bara en dag, så det gäller att passa på... HUR man får den att blomma har jag dock inget svar på, mina har blommat nån gång om året sen jag fick dem (också gamla från farmor ursprungligen tror jag, via mamma till mig), men har ingen aning om ifall jag har gjort något rätt eller fel för att lyckas med det.
Men de tål rätt mycket sol, mina står i söderfönster och får en skvätt vatten då och då, när de andra, lite mer känsliga blommorna börja se uppgivna ut. Om det sen är det optimala sättet att sköta dem vet jag inte, jag tycker inte de växer så mycket, men still going strong...

Ja, jag vet inte riktigt hur man ska sköta dem optimalt.. Hittar ingen info heller, varken på svenska eller engelska.
Mina apostlar har som sagt funnits lika länge som jag, eller längre. Så de är minst 24 år. Och jag har aldrig sett dem blomma..

Det bor två plantor i samma kruka, ska man dela på dem kanske?
jag tror jag har skämt bort alla mina växter lite för mycket :D

Korven
Precis, palmlilja (eller jättepalmlilja egentligen) och yuccapalm är samma sak.

En helt annan fundering
Mina fredskallor har slutat blomma. Hur bär man sig åt för att få mer blommor på dem? De brukar ju vara rätt frikostiga med blommorna..

Ja, jag vet inte riktigt hur man ska sköta dem optimalt.. Hittar ingen info heller, varken på svenska eller engelska.
Mina apostlar har som sagt funnits lika länge som jag, eller längre. Så de är minst 24 år. Och jag har aldrig sett dem blomma..

Det bor två plantor i samma kruka, ska man dela på dem kanske?
jag tror jag har skämt bort alla mina växter lite för mycket :D

Korven
Precis, palmlilja (eller jättepalmlilja egentligen) och yuccapalm är samma sak.

En helt annan fundering
Mina fredskallor har slutat blomma. Hur bär man sig åt för att få mer blommor på dem? De brukar ju vara rätt frikostiga med blommorna..

Var har du fredskallan någonstans? Den är ju en tropisk växt så den vill ha varmt och fuktigt, inte direkt sol, och ingen värme underifrån (typ element) då den inte tål uttorkning.

Annars kanske det kan vara dags att plantera om den i luftig och näringsrik jord? (Balkonglådejord älskar mina kallor, jag gör "egen" av blomjord, lecakulor, perlit och lite stenar)

*kl*

Mamma brukar kasta ner 2-3 kulor blåkorn i sina krukor med fredsliljor. De ser ut som att de går på något slags tillväxthormon, med massor av blommor!

Jag har många fredskallor :D
En i varje rum i lägenheten, minst. I vardagsrummet (söderfönster) har jag en i fönstret i en vanlig kruka och två står i vinglas (direkt i vatten) bredvid tvn.
I köket (norrfönster) står den största, i en vanlig kruka.
De som har jord har en rätt mager jord (minns ej vad den kallades) och lecakulor. Planterades om för ca 2 månader sen.

Har hört att man ska klippa av de gamla blomstänglarna när bladet blivit grönt, true or false?

Plockade för övrigt upp en gigantisk fredskalla ur soptunnan idag. Den ser lite ledsen ut, så ska pyssla om den lite och prata lite med den och hoppas på många fina blommor!

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 381
Senast: ginnies
·
Trädgård & Växter Trädgårdskunnig hjälp sökes! Jag har fått överta en trädgård där en blomentusiast har samlat växter sedan 60-talet och jag har förstått...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 007
Trädgård & Växter Hade för några år sedan en växt som var rätt häftig och skulle vilja läsa lite om den och kanske skaffa den igen. Jag har dock ingen...
Svar
6
· Visningar
2 531
Senast: psychogrrl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka