vad har hon i ansiktet?

S

stenhamraagaton

Mitt sto har något i ansiktet som i början såg ut som myggbett men som nu har utvecklats till kala fläckar
kan det vara fodereksem/utslag och vad kan det då vara för något?
hon äter hösilage, havre, korn och betfor... brukar hästar reagera på det?

Sv: vad har hon i ansiktet?

Ringorm?

Varför tror du att det kan vara fodret?
Har då ändrat foderstaten?

Har din häst känslig hud/mycket ljus färg?
Jag hade en ardennerkorsning för några år sen som var ljus, ljus fux med en rejäl bläs. På våren och högsommaren fick hon ibland soleksem på mulen, började som små "loppbett" och utvecklades till större kala fläckar som var rödaktiga och fnasiga.

Det fixades lätt med solskyddskräm samt stall när solen var som värst (några timmar mitt på dagen). :)

Jag tänkte också på ringorm. Det börjar oftast på huvudet på hästarna.

mariac skrev:
Jag tänkte också på ringorm. Det börjar oftast på huvudet på hästarna.

ringorm vet jag hur det ser ut och det har hon inte...

Pigan skrev:
Ringorm?

Varför tror du att det kan vara fodret?
Har då ändrat foderstaten?

skötte en häst för ett antal år sedan som fick nått liknande och då sa ägaren att det var allergi från kli som han åt och när han slutatade äta det gick det bort...

sen har jag bara haft henne i 1 1/2 månad och hon fick i samband med att hon flytta mig ingen introduktionsperiod med den "nya" fodret.... det är dock samma foder men olika leverantörer...

"Protein utslag"
Bula som sedan utveckas till en "finne".
Äppelsidervinäger hjälper något.

Är du säker på att du vet hur det ser ut :smirk:

Det behöver inte vara runda ringar som är kala.......
Det kan även vara en annan form av svampinfektion, testa att spraya jodlösning eller virkon.Försvinner det inte så be veterinären ta ett hudprov, för att få rätt behandling. ;)

Fråga på travforumet, vet att jag hört liknande där och att det visst var vanligt att travhästar fick så om de inte tvättade bort svetten ur ansiktet. Min pålle får lite så nu på våren under manen, när han fortfarande har mycket vinterpäls kvar och det blir varmt så han svettas...

Tänkte också på ringorm...våra hade det förra året. Köp virkon och späd ut..badda hästen med det och även i stallet några gånger så brukar det försvinna. Tvätta kläder och allting, det sprider som som attan. Vårat försvann ganska fort bara vi körde med virkon och tvättade allting.

Det är ringorm med 99% säkerhet. Min häst hade också något som liknade myggbett och sen trillade håret av och det var ringorm. Fick Imaverol av veterinären som jag badade alla hästarna i. Har tvättat hela stallet med Virkon, tvättat allt jag äger och har i 60 grader och använt M-sprit på träns,sadlar etc. Två andra hästar fick det i alla fall för innan jag visste vad det var hade jag använt samma grimmor, täcke , sadelgjordar etc på andra hästar. Var försiktig det är ett helsike innan det försvinner.

Jag glömde fråga, kan man använda Virkon direkt på huden? Jag trodde det bara var för sadlar, träns och stall.

om det hade varit ringorm borde ju dom andra hästarna fått det, första antydan såg för ca 2veckor sedan...

I vårat stall var det bara 2 av 4 hästar som fick det, trots att vi till och med använder samma borstar till alla. Men vi "badade" alla hästar i virkon och sanerade stallet med det.
Det går bra att bada hästarna i virkon..
Vi fick rådet av vet. att bland virkon i en stor hink. Ta en svamp och svampa på hästarna, men ska ej skölja ur utan låta det torka in.
Sen göra om det var 4:e dag. Vi gjorde om behandlingen 3-4ggr tror jag sen var allt borta.

Prova att tvätta noga med vatten efter varje ridpass. Fick de rådet på travforumet då min häst häst hade liknade fläckar. De kan bli som en svampinfektion när de svettas på huvudet. Allra bäst är det om du har möjlighet att spola av ansiktet med en slang, men annars går det med svamp och vatten oxå.

Min häst har inte fått tillbaks det sen jag började tvätta honom noga i ansiktet.

Har hört att man kan tvätta med T-Röd oxå, men tycker det låter otäckt så det är inget jag vill prova.

Lycka till.

Vitsippan skrev:
Inkubationstiden för ringorm är ca 14 dgr, så det kan ju vara så att det inte hunnit bryta ut på andra hästar ännu? OM det nu är det alltså.

En bra artikel om ringorm:
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=710

har läst den... :)
men det här blir inte runda ringar eller ens tappar håret.. endast på två ställen som detta hänt... sen kliar ju ringorm oxå...(har själv haft det när jag blev smittad av våran katt).. och detta kliar inte på henne..

idag såg det bättre ut och så tvättade jag med jodopax får se om det blir bättre av det....

3 av 4 av mina hästar har nu fått ringorm. Inkubationstiden är mellan 4 och 70 dagar. Den första kom hem med det från ett inkörningsstall och den 2a hästen fick det efter ca 3 veckor och nästa 2-3 veckor efter det. Alla 3 har haft olika utslag. Den första hade det enbart där en sele suttit, den 2a över hela kroppen men mest vid manken och det började med att det såg ut som om hon hade fått en massa myggbett, den 3e fick perfekta ringar i huvudet (så som man tror ringorm ska se ut). Mina har inte kliat sig.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Lantbruksdjur Det har flyttat in nya kor i byn och jag har fullständigt kärat ner mig i dessa underbart vackra skapelser :love: Jag kan väldigt lite...
2
Svar
37
· Visningar
5 239
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka