Vad har hänt?

rock_89

Trådstartare
Vår katt fick två kattungar, en dog en överlevde. Kattmamman har gått på p-piller i ca 5 år och för ett tag sedan slutade vi med det för vi ville att hon skulle få ungar. Hon har aldrig haft ungar tidigare. Allt såg bra ut, den lille ungen åt och växte men efter precis en vecka så märkte jag att något var fel och mycke riktigt så dog den lille ungen en vecka gammal. Kattmamman gick ut den dagen ungen dog, jag vet inte om ungen var vid livet när hon gick ut eller om den redan var död.

Nu har det gått 5 dagar utan att kattmamman har synts till. Hon har vart en sån katt som alltid kommit in på nätterna.. hon har aldrig vart borta längre stunder... vad kan ha hänt? min pojk trode att livmodern tog stryk och att mamman har dött utav det.. kan det vara så?

:(

Sv: Vad har hänt?

Em femårig förstagångsmor kan mycket väl ha tagit skada av det, och alla förlossningar är ett riskmoment. 1,5-2,5 är den rekommenderade åldern för en förstföderska, beroende på om det är en långsamväxande ras osv.

Dessutom tar livmodern stryk av långvarigt p-pillerätande, så förutstättningarna för en frisk och bra kull minskar dramatiskt.

En möjlighet är att hon gått ut för att löpa om nu när det inte bliev något vettigt med den kullen hon fick. Ofta löper honorna om direkt efter en helt död kull, inte sällan lämnar de den också om det bara blev en unge.

Sv: Vad har hänt?

Inte konstigt. 5 års p-piller ätande är alldeles för lång tid, tänk på riskerna! 5 år är också för gammalt för en förstföderska.
Ta inte illa upp, men ni borde ha läst på innan ni lät katten bli dräktig och även innan ni lät henne gå på p-piller under så lång tid.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 349
Senast: Keb71
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 936
Senast: fixi
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 345
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama