Vad har hänt?

HannaPP

Trådstartare
Såg tråden om "vad man har för ston" från 2004 som kommit upp. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=519917 Vad har hänt mer era ston och avkommor ´sedan dess?

Så här skrev jag 2004:
Sto 1: född: 1987 Trakener e: Alekin ue: Haakon, (har nästan identisk stam som Scopul). Är dräktig med Ohorn, avkommor: sto e: Sack 39 p treårs testet klass 1 gångart. hingst e: Non Stop R

Sto 2: född 1997 fullblod e: Talinum ue: carnoustie. Dräktig med Casa Grande, fick föl i år e: maloubet de Pleville som vi fick ta bort efter ett dygn pga tarmvred. super trevligt sto med hög ridbarhet. Ska utbildas och tävlas i dressyr sedan.

Sto 3: född 2000 sv halvblod e: Sack ue: Alekin. (avkomma till Sto1) har i år föl efter Rubinrot. Ska utbildas och tävlas i dressyr.

Sto 4: född 2004 e: Rubinrot ue: Sack, ska säljas.

Sto 5: född 1993 e: Rastell ue: Hartung- Utrillo Svårklass sto som antagligen ska säljas om vi inte tar hem henne till avel.. vi får se. fick tvillingar som inte överlevde som 5 åring, too baaad.

Förlorade i augusti sto född 1995 e: willibald ue: mowgli föl i år e: Santa Cruz vdl född i år, kanonfölunge som ska behållas genom championaten iallafall.

Idag 2007: Sto 1 är död pga ålder, fölet e: Ohorn är knappt 2 år och mäter ca 168 cm.

Sto2 SÅLD avkomman också Såld

Sto3 Är kvar.

Sto 4 SÅLD

Sto 5 SÅLD

Avkomman på sista raden e: Santa Cruz är 3 år idag och blev lika fin som jag trodde.:D

Ni då?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad har hänt?

Så här är det hos mig
1. welshcob 7 år diplomsto e Vallas Caracas lämnat 2 avkommor varav den ena är visad med guld som 1 åring, den andra är föl i år. Dräktig med Henfynyw Tywysog
2. welshponny av cobtyp B prem förra helgen med 40p 3 tidigare avkommor varav den äldsta kom 2a i Norska Mästerskapen i dressyr för något år sedan. dräktig med Ekbäckens Savoy
3. welsh 3 år diplomsto e Rimskij ue Paddock Camargue dräktig med Coulthard
4. welsh 5 år visad med guld e Carolinas Foxglove ue Paddock Camargue dräktig med Bostorp Bells
5. welsh 13 år B-prem tävlat upp till 1 m e Glansevin Gadabout ue CC Targed. dräktig med Bostorp Besk
6. WM B-prem DK imp dräktig med Ekbäckens Savoy
7. Korsningsponny som tävlat L:A dressyr och hopp 22 år dräktig med Bostorp Bells.
På tillväxt har vi även idas i åring som visades med guld i år och blev fölchampion förra året med 41p. Honär e Henfynyw Tywysog - Vallas Caracas. Till salu till rätt person annars så är målet inkörning till hösten och löshoppning väntar. Hon ska visas på 3 års premiering för att plocka hem lite poäng till sin mamma. Av årets fölflock ska vi behålla ett stoföl e Ekbäckens Savoy som blir welshponny av cobtyp
Sto 1 fick ett fint hingstföl som blev fölchampion med 41p. Nu dräktig med Gribsvads Rosehal.
sto 2 fick ett hingstföl, tyvärr tog vi bort stoet under hösten.
sto 3 fick ett hingstföl. stoet nu utlånat till seriös dressyrryttare.
sto 4 såldes med det ofödda fölet.
sto 5 fick ett hignstföl som blev reserv BIR med 38p. Stoet åter dräktig med Bostorp Besk.
sto 6 såldes med det ofödda fölet
sto 7 kastade tyvärr sitt föl. Togs bort i höstas pga ålder.
Vi sålde det årets föl som skulle bhållits och har idag kvar Idas 3 åring som nu är inkörd och påbörjad innriden. Ska betäckas med Gribsvads Rosehal till sommaren.
Har dessutom fått ett klent halvblod på halsen e Little Q som ska betäckas till våren med någon av ponnyhingstarna.

Kul tråd! Det blir ju inte alltid som man har tänkt sig :smirk:
Jag föder upp New forest-ponnyer:
1.-ELIT-premierat sto f-83, e.Burma Wilton RNF 59 u.Glory RNF (stbf o prem A-04) ue.Dawn of Spring RNF 18. Dräktig med Miclas Activ RNF 100. Har haft 11 föl, så det har inte blivit så mycket ridning under årens lopp. Skall betäckas om till våren. Utbstp LB/LB.
2.-AB-premierat sto f-88, diplomsto, placerad i msvB hoppning, imp England. e.Priory Footlight u.Priory Sue Ellen. Betäckt med Fredriksbergs Dizney. Har haft fem föl.
3.-AB-premierat diplomsto, egen uppfödning, e.Silverlea Buckskin RNF 96 u.Miss Ellie RNF 1560 (ELIT-stoet ovan). Tävlar nu, skall betäckas till våren. Har haft ett föl.
4.-AB-premierat sto, egen uppfödning, tävlar msvB hoppning. e.Dennie RNF 37-S u.Therese RNF 1024 ue.Hepitho NFH 45 (DK). Tävlar nu, skall betäckas till våren. Har haft två föl. Skall ev tävlas av min son framöver.

Min rekrytering består av fyra ungston:
5.-Sto f.02 e.Dart Light RNF 113 u.Miss Ellie RNF 1560 (ELIT-stoet ovan). Klass I som föl. Egen uppfödning. Skall betäckas till våren, ev säljas.
6.-Sto f.02 e.Eloge RNF 139 u.Fredriksbergs Rita RNF 228-S Klass I som föl. Egen uppfödning. Skall betäckas till våren, ev säljas.
7.-Sto f.04 e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 u.Hembys Lotus RNF (stbf-04) ue.Miclas Activ RNF 100. Klass I som föl. Inköpt.
8.-Sto f.04 e.Fredriksbergs Dizney u.Priory Miss Ellie RNF 1734. Klass I som föl. Egen uppfödning.
Ungstona kommer jag att betäcka som treåringar, och därefter skall de gå kvalitetsbedömning och ut på tävlingsbanorna.

Hlsn Helena

Sto nr 1 - finns kvar. Hon fick våren 2005 ett hingstföl e.Miclas Activ. Hon betäcktes 2005 med Fredriksbergs Dizney - ej dräktig, och 2006 åter med Dizney - resorberade. Hingstfölet är sålt och numera valack.
Sto nr 2 - finns kvar. Hon fölade tyvärr ej 2005, betäcktes igen med Dizney 2005 och fick 2006 åter ett fint stoföl. Är nu inte dräktig, utan rids. Skall betäckas till våren. Numera A-premierad.
Sto nr 3 - finns kvar. Hon betäcktes 2005, fick ett hingstföl e.Dizney 2006, åter dräktig med och skall även 2007 betäckas med Fredriksbergs Dizney. Hingstfölet f-06 är sålt.
Exakt detsamma för sto nr 4 - hon finns kvar här hos oss, betäcktes 2005, fick ett hingstföl e.Dizney 2006, åter dräktig med och skall även 2007 betäckas med Fredriksbergs Dizney. Hingstfölet f-06 är sålt, och sonen har fortfarande inte vuxit i henne...:crazy:

Sto nr 5 såld dräktig med Fredriksbergs Dizney, fick ett hingstföl-06.
Sto nr 6 såld dräktig med Fredriksbergs Dizney, fick ett stoföl-06.
Sto nr 7 - finns kvar, skall betäckas till våren.
Sto nr 8 såld, har behållt en helsyster f.06 i stället.

Hlsn Helena

Jag redigerade in en länk till tråden ifråga in inledningsinlägget, för att den ska vara lätt att hitta även när de inte finns i närheten av den här tråden...

SÅ här skrev jag då:
Sto nr 1:
Halvblodssto e Magini - Swift, 11 år. Tyvärr utan meriter (nåja, 38 p på treårspremiering, 97 i löshoppning på lokal talangjakt), har inte hunnit tävla henne pga tidsbrist. Men hon har kvalitéer som är värda att föra vidare, bra gångarter, bra hoppteknik och en otrolig spänst... (mamman tävlad 120-hoppning m plac, även lämnat min guldklimp...)
Nu dräktig för första gången (ÄNTLIGEN!! :bow: :bow: ) med For Feeling. Fölar sent, kommer stå över nästa år och betäckas tidigt -06.

Sto nr 2:
Fullblodssto e Ditton Wood - Glacial - Toehold, med starkt möderne. 13 år.Ej löptränad, utan endast riden och tävlad i lätta klasser på klubbnivå. Inköpt i år, dräktig med min guldklimp :o och ska sen användas främst för hopphästavel, om ingen "beställer" nån annan typ av föl.

Sto nr 3:
Shetlandssto 13 år e Freddie - Prinsen, AB-premierad, flerfaldigt guldbelönad på utställning m upp till 41 p. Dräktig med min egen avelshingst Zeb (samma ras naturligtvis), betäcks om nästa år med lämplig hingst.

Sto nr 4:
Shetlandssto 5 år e Sir Douglas - Freddie (u ovanstående), diplomsto, tävlad i ponnytrav placerad i årgångslopp och MYCKET talangfull. Dräktig med Zeb, ska säljas eller ev tävlas vidare.

Sto nr 5:
Shetlandssto 4 år e Smevallens Royal - Brunte. Hittills omeriterad, men har mkt goda egenskaper (utställning + otroooligt barnvänlig!!)

Sto nr 6:
Shetlandssto 2 år e Sir Douglas - Brunte. Fått 41 p på utställning i år, hoppas naturligtvis på diplom till sommaren! Ska tävla ponnytrav nästa säsong, om inkörningen går som planerat.
Dessa båda (nr 5 och 6) är döttrar till det fina sto jag förlorade i en olyckshändelse då "6an" var föl. Detta bortgångna sto var diplomsto, och fått 42 p på utställning som klassvinnare. Hennes mor även hon diplomsto och mormor Elitpremierad, så stostammen får väl anses vara ganska stark...

Sto nr 7:
Shetlandssto 4 år e Smevallens Royal - Freddie (u sto nr 3). Utlånad till ponnytrav nästa säsong också, ev längre. 39 p på utställning.

(OJ vad många det blev... Men alla är ju i alla fall inte dräktiga... :p )

I dagsläget ser det ut så här:
Sto nr 1 - finns kvar, en betäckt sen hon fölade, men ska betäckas om i vår igen. Avkomman som fanns i magen då - hingst - rekommenderades till förnyad rådgivande bedömning i höstas...
Sto nr 2 - finns kvar, förhoppningsvis dräktig med Tyreos Storm Buster, vet inte vad jag ska göra med henne sen... Avkomman som fanns i magen då är kvar här och ska bli min framtida ridhäst och OM hon hoppar bra även avelssto.
Sto nr 3 - avlivades på klinik i februari förra året, odiagnosticerad magåkomma, kombinerat med fång, dålig prognos och MYCKET sjuk, så hon togs bort av djurskyddsskäl. Avkomman som fanns i magen då är såld till Ina79
Sto nr 4 - Såld till Finland, fölade där, startat någon gång på travet, nu ombetäckt
Sto nr 5 - fölade 2006, dog i augusti pga reaktion på medicineringen efter operation av äggstockstumör
Sto nr 6 - fick inget diplom, men är guldbelönad fler ggr på utställning sen dess. Tävlade lite ponnytrav 2005, fölade 2006, ska åter lånas ut för travet så länge kusken anser det vara meningsfullt. Återkommer sen hem för avelsboxen.
Sto nr 7 - hemma efter att ha varit utlånad först till ponnytrav och sen en säsong på ridskolan. Ska betäckas i år.

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
949
Senast: viltmilla
·
Avel Jag går i betäckarfunderingar (halvseriöst iaf), då jag har ett nordsvenskt sto med diplom som 3-åring och med idel klass 1-föl och...
Svar
12
· Visningar
2 783
Senast: Jordon
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 947
Senast: sandrafors
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 793
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama