Vad här hänt?

HH_gullet

Trådstartare
Vad har hänt med han?
lite bakgrund, valack 9 år en korsning mellan arab och new forest, ca 155cm, utbildad ca lätt a i dressyr och lätt d i hopp,
JAg har haft han i ca 1,5 år flyttade han till det nya stallet för ca ett halv år sen,
Han har blivit rädd för att "rörs på sig" utan för ladgården plan, han är helt hopplös när vi ska rida ut. Han blir rädd för bilar, människor som går eller löv som blåser vattenpölar, vilket han inte har vvarit rädd öfr innan, provad att gå med han men det gick helt åt skogen, kan jag säga, Jag är en ganska hård ryttare, kan det vara att jag har tvingat fram han för mycket? för när jag köpte han då var han eller fram till för ca 2 vecker sen, så har han varit lite fjantig för stenar och sånt men eftersom jag beräknade det som fjant så fick han kolla, lukta ett par gånger sen tvingat fram han, men nu ska är han fjantlig för allt går kanppt framåt, funkar jätte bra på bannan, men jag vill inte ridahan 7 dag i veckan på en bana där jag bara kan rida dressyr på typ en rundpadock, hoppbanna är för blött för att rida på, Är det bara fjant eller är det nått fel? kan det ha att göra med att de stallades in nästan somtidigt som detta började, behöver an aktiveras mer eller han går endå mellanb 6-7dagar i veckan och går ute ca 11timmar vist det är en ganska lite hage och hans kompisar är inte så leksugna av sig eller trivs han inte? känns som han håller på att tappa självfortroendet.

Kan någon försöka reda ut detta problem med mig,

Sv: Vad här hänt?

Träna ledarövningar i paddocken, så att han litar på dig. Sen skall han ägna all sin uppmärksamhet att följa ledaren(dig) när ni är ute och promenerar i grimma å grimskaft. Är något läskigt, backa honom, sen prova gå fram igen. Då tvingar du inte fram honom utan du säger att han ska ta en titt till och att du är ledaren och det är inget farligt. Backa igen, sen fram igen.

När du väl har hans förtroende på marken och kan inte bryr sig om rasslande löv, så kommer det nog gå bättre när du sitter på honom också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 316
Senast: Zpunk
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 620
Hästhantering Jag hoppas att någon som är duktig på att förstå hästars psykologi kan komma med några input till mig om hur jag ska förstå min häst och...
Svar
6
· Visningar
1 702
Senast: Luff
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama