Vad har hänt och vad gör jag nu? Fästingelände!

TinyWiny

Trådstartare
Min hund är nio år och i alla år har han duschats med probschampo var 3-4 vecka som enda fästingprevention. Han har på de åren haft två fästingar totalt och det med flera års mellanrum. Nu sen i måndags har han haft 3-4 stycken varje dag :arghh: Probschampot är detsamma så det kan inte bero på ändring i formulan och det är idag två veckor sedan han duschades senast. Det enda som är skillnad mot tidigare år är att han har ätit antibiotika i tre veckor pga en hudinflammation. Kan antibiotika ställa till det så hemskt? Finns det något hopp om att detta är tillfälligt? Jag satte på honom ett dofthalsband i tisdags kväll som ska fungera mot fästingar. Jag vet inte hur lång tid det tar innan det verkar men igår plockade jag ju fästingar.

Till saken hör att han är enormt känslig. Han börjar klia direkt av allt starkt (schampo måste vara milda osv) så jag vågar verkligen inte sätta på honom kemikalier. Vad gör jag?

Min hund är nio år och i alla år har han duschats med probschampo var 3-4 vecka som enda fästingprevention. Han har på de åren haft två fästingar totalt och det med flera års mellanrum. Nu sen i måndags har han haft 3-4 stycken varje dag :arghh: Probschampot är detsamma så det kan inte bero på ändring i formulan och det är idag två veckor sedan han duschades senast. Det enda som är skillnad mot tidigare år är att han har ätit antibiotika i tre veckor pga en hudinflammation. Kan antibiotika ställa till det så hemskt? Finns det något hopp om att detta är tillfälligt? Jag satte på honom ett dofthalsband i tisdags kväll som ska fungera mot fästingar. Jag vet inte hur lång tid det tar innan det verkar men igår plockade jag ju fästingar.

Till saken hör att han är enormt känslig. Han börjar klia direkt av allt starkt (schampo måste vara milda osv) så jag vågar verkligen inte sätta på honom kemikalier. Vad gör jag?
Varför inte be veterinär skriva ut Bravecto eller Nexgard, så hunden blir skyddad - det är en tablett och sätts alltså inte på huden :)

Det finns halsband med nån slags organiska dofter som säljs, men det är kanske sånt du köpt, de brukar inte funka.

Jag ogillar också kemikalier, men de senaste tre åren har jag fått gå ifrån det för att det helt enkelt är så himla mycket fästingar här och min ena hund fick anaplasma. Först körde jag Scalibor, som jag inte hade på hela tiden och ändå fick bra effekt. I år kör jag med Bravecto, men då fick min ena hund ett oförklarligt krampanfall nån vecka efter att hon fått tabletten, så henne vågar jag inte ge tablett igen. Annars tycker jag att det funkar väldigt bra.

Det finns ju också nåt spray man kan spraya på, typ som på hästar, men jag gissar att det inte heller har nån större effekt.

Det finns halsband med nån slags organiska dofter som säljs, men det är kanske sånt du köpt, de brukar inte funka.

Jag ogillar också kemikalier, men de senaste tre åren har jag fått gå ifrån det för att det helt enkelt är så himla mycket fästingar här och min ena hund fick anaplasma. Först körde jag Scalibor, som jag inte hade på hela tiden och ändå fick bra effekt. I år kör jag med Bravecto, men då fick min ena hund ett oförklarligt krampanfall nån vecka efter att hon fått tabletten, så henne vågar jag inte ge tablett igen. Annars tycker jag att det funkar väldigt bra.

Det finns ju också nåt spray man kan spraya på, typ som på hästar, men jag gissar att det inte heller har nån större effekt.
Nexgard är ju mindre dos och borde vara mildare för kroppen :) Jag gav Bravecto förra sommaren och Nexgard i år och båda har fungerat lika bra mot fästingar :)

Ja det hette Ozami dofthalsband. Jag har fått bra effekt av liknande förr (+10 år sedan) men jag minns inte vad det var i dem mer än citronella.
Scalibour har jag så fruktansvärt dålig erfarenhet ifrån min gamla hund som verkligen inte var känslig alls i normala fall men som blev superdålig på några timmar av det och tappade all päls där det satt.
Jag tittade på spray men med tanke på vad han har reagerat mot tidigare så vågar jag inte prova.

@TinyWiny
Seresto ska ju vara lite mildare än Scalibor. Jag såg någon som klippt av en liten bit av ett fästighalsband, ca 5cm, och sedan fäst det med elastiska band runt halsen. Det räckte tydligen gott för fästingarna :) Kanske kan vara ett alternativ?

Dofthalsband skulle jag personligen aldrig sätta på en hund, med tanke på deras känsliga luktsinne. Har en fd grannes hund som skräckexempel som bokstavligen klättrade på väggarna efter att han fick på ett sådan - vanligt köpt i djuraffär.

Först körde jag Scalibor, som jag inte hade på hela tiden och ändå fick bra effekt.

Så gör jag, jag stryker det över pälsen någonstans (varierar var) ungefär var tredje dag eller så. Inga fästingar. Men går det för länge emellan får han massor, här dräller av eländena. Det jag använder nu är också minst ett år gammalt...

Han var irriterad av halsbandet när jag hade det på som man ska, kliade sig och verkade inte må bra. Nu märker jag inget på honom. :up:

Så gör jag, jag stryker det över pälsen någonstans (varierar var) ungefär var tredje dag eller så. Inga fästingar. Men går det för länge emellan får han massor, här dräller av eländena. Det jag använder nu är också minst ett år gammalt...

Han var irriterad av halsbandet när jag hade det på som man ska, kliade sig och verkade inte må bra. Nu märker jag inget på honom. :up:
Funderar på att göra som dig. Hon får bravecto nu men det kryper i hela pälsen på henne och det är även många som sätter sig. Frågan är ju om man vågar kombinera bravecto med halsband även om man bara stryker på det. :nailbiting:

Dofthalsband skulle jag personligen aldrig sätta på en hund, med tanke på deras känsliga luktsinne. Har en fd grannes hund som skräckexempel som bokstavligen klättrade på väggarna efter att han fick på ett sådan - vanligt köpt i djuraffär.

Fast hade han reagerat på det så hade jag givetvis tagit bort det direkt. Det är ju det som är grejen, jag vill inte utsätta honom för något som han far illa av så varför skulle jag utsätta honom för ett dofthalsband om han for illa av det?

Bara stryker över? Inte in mot huden? Hm, det kanske jag hade vågat prova. Det är just det där när det kommer in till huden och då tas upp där som jag inte vågar utsätta honom för. Det går ju liksom inte att tvätta bort när det väl har gått in :crazy:

Bara stryker över? Inte in mot huden? Hm, det kanske jag hade vågat prova. Det är just det där när det kommer in till huden och då tas upp där som jag inte vågar utsätta honom för. Det går ju liksom inte att tvätta bort när det väl har gått in :crazy:

Nej, jag stryker det bara över pälsen. Skulle väl tro att något medel förmodligen fördelar sig in mot huden, men det är inte något han reagerat på i alla fall - fästingeländena låter dock bli honom.

Testa bärnstenshalsband. På min ena funkar det jättebra, på den andra inte alls så har du tur funkar det på din :)

Det hade jag faktiskt glömt men bärnstenshalsband testade jag hans första sommarmånad här men jag övergav det. Det fungerade inte alls på honom.

Jag har inte provat själv ännu, men kanske EM? Effektiva Mikroorganismer. Finns som spray utvärtes och fodetillsats mm. Jag ska börja med det på mig, min häst och min kompost nu i veckan :p.

Innan jag fick tag i Bravecto förra året så hade jag på Prob deo mellan gångerna jag duschade dem med Prob schampo. Inget av det har fungerat helt på mina dock men färre fästingar iallafall. Nu kör jag med Bravecto (var otroligt nervös förra året ska dock medges) och mina tål det tack och lov bra.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Piercade mina örsnibbar någon gång i mitten av 90-talet. De har aldrig varit någon problem, förrens nu! De sista 2-3 åren har jag kunnat...
Svar
10
· Visningar
2 082
Senast: Lutten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka