Vad har hänt med min kanin?!

L

Lilija

Idag när jag tog in ninsen från sin rastbur, såg jag att han hade "mjäll" i nacken.
När jag kollade lite närmre såg jag att det var små vita hudflagor som lossnade från hans hud! Över halva ryggen!! Pälsen sitter kvar och han kliar inte, men vad är detta för något? Någon slags svamp?Han ska kastreras i nästa vecka och ska då be vet. ta en titt på det, men tills dess, vad tror ni att det är?

Han är i en rastbur på dagarna, där är halva med tak. Det regnade lite här i Måndags och trorts att där är tak vart han lite fuktig. KAn det ha med fukten att göra? Tacksam för svar!

Sv: Vad har hänt med min kanin?!

Den enda kanin jag sett med de symtomen hade skabb, men det är ju möjligt att det kan vara något annat med.

Jag praoade hos en vettrinär och då kom det in en kanin med vitt "mjäll" liknande grejs. Det var kvalster eller något.

Kanske det är samma med din kanin?:idea: Ring och prata med din vet och beskriv symtomen.

Lycka till:bump:

Jag hade en fr. vädur förut. Men tyvärr vart han bara två år och 11 månader pga "mjällen". Han hade fått den s.k. kaninsjukan, men den kan dock bara överföras vid kontakt. Har din kanin träffat någon annan kanin den senaste tiden? Smittbärare blir inte alltid sjuka så det behöver inte märkas på den andra kaninen att den har "sjukan".
Mejla mig om din kanin har träffat en annan kanin så kan jagberätta mer om sjukan!

Min kanin Simba (kastrerad)som är 3 år nu, har haft EXAKT samma 'symptom'. Detta pågick i ca 1 ½ månad, och är nu som bortblåst. Han hade bara på ryggen, mest i nacken.

Har en kanin till, en hona, som bor me Simba o hon har fått mystiska kala fläckar i nacken. :o
Någon person som kan veta någonting om detta? Kan Simba ha blivit 'rid-sugen' och hängt sig fast där? Molly (som hon heter) kan väl inte nå ända till nacken dra loss ? Förlåt för att jag skrev en fråga här på din fråga, hihi. :angel:

Liknande trådar

Katthälsa Är kattvakt, husse och matte är i Turkiet. Kattkille(kastrerad) på ca ett år kom i söndags, han såg då lite torr ut precis på...
Svar
4
· Visningar
2 360
Senast: skuggi
·
T
Hästvård Kom ut till hästen nu i kväll efter att ha varit bortrest i en vecka. Innan jag åkte hade jag sett att han var lite 'spårig' i pälsen...
Svar
2
· Visningar
852
Senast: Tant Asta
·
E
Hästvård Min häst (bruksnordis, med mkt och grov päls) har fått någon sorts skorv i pälsen på några fläckar på bakdelen. Upptäckte det i dag...
2
Svar
25
· Visningar
2 912
Senast: Egonson
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 549
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama