Vad har han för färg?

Huntress

Trådstartare
Ja, som rubriken säger, vilken färg anser ni att den här ponnyn har? Tycker att det är lite knepigt, då han ju har väldigt stark fuxfärg i manen och svansen (svansen något mörkare, har svarta tagel osv). Tog några hyfsat nytagna kort (februari) och kan dra lite bakgrundsfakta. Han är 21 år i år och född som fux. Har inte ändrat mycket färg på de sex åren som jag ägt honom.

Bild 1

Bild 2, manen!

Bild 3 helkropp

Bild 4 Närbild på svanstaglet, dock missleder kamerablixten lite!

Vill gärna ha så mycket färgkommentarer som möjligt, själv tycker jag att han ser lite rosa ut ibland! :p :d :love:

Sv: Vad har han för färg?

Det är väl inte konstigare än att han är skimmel född fux?

Eftersom han inte har färgen kvar på huvud och ben så är han ingen konstantskimmel - om det är DET du är ute och fiskar efter.

ameo skrev:
Det är väl inte konstigare än att han är skimmel född fux?

Eftersom han inte har färgen kvar på huvud och ben så är han ingen konstantskimmel - om det är DET du är ute och fiskar efter.

Jag är inte ute och fiskar efter något särskilt? Är inte alls haj på olika skimmelbenämningar övht, och vill då gärna få hjälp av de som kan mer än vad jag själv kan. Finns det en benämning som innebär att man kan, på olika papper o dylikt, skriva "Färg: skimmel född fux". Det har känns bara lite krångligt, långt och "fel", men det är nog bara jag som är snurrig. ;)

du behöver inte skriva något annat än skimmel.
När man nyregistrerar ett skimmelföl så är det en fördel om man skriver in födelsefärgen också, då är det lätare att kunna kontrollera att härstamningen stämmer, när eventuella avkommor föds.

gör en sökning på "konstantskimmel" här på avelssidan så hittar du nog en tråd där det finns bilder på just konstantskimlar - så ser du skillnanden på konstant och avblekbar.
DIn är avblekbar, men bleks väldigt långsamt. :)

ameo skrev:
du behöver inte skriva något annat än skimmel.
När man nyregistrerar ett skimmelföl så är det en fördel om man skriver in födelsefärgen också, då är det lätare att kunna kontrollera att härstamningen stämmer, när eventuella avkommor föds.

gör en sökning på "konstantskimmel" här på avelssidan så hittar du nog en tråd där det finns bilder på just konstantskimlar - så ser du skillnanden på konstant och avblekbar.
DIn är avblekbar, men bleks väldigt långsamt. :)

Ok, tack! Har nu kikat runt lite extra och sökt på både det ena och det andra. ;) Är lite klarare nu! :)

Kommer han alltså att bli helt vit "till slut"? Alltså även i svansen och manen?

länkarna fungerar inte... *nyfiken*

För mig står det Servern hittades inte....

Jaha, är det fler som inte kan se så får jag väl ta och klistra in bilderna direkt då: ;)

7147.jpg

Manen:
f303.jpg

Helkropp:
c8b4.jpg

Svanstagel närbild (observera kamerablixten)
e3f6.jpg

Ber om ursäkt för eventuellt stora bilder och att de kanske är på fel ledd! ;) :)

Nähä, trodde att bilderna skulle dyka upp direkt i inlägget? :confused: Nu är jag lite trött på det här... ;)

Kan ni se bilderna ovan förresten?

Ja, han kommer bli helt vit - om han hinner leva så länge att han hinner blekna av färdigt...

Liknande trådar

Hästvård Jag funderar lite på det här med färgen på slemhinnorna i hästens mun. När jag slutade med bett på min häst så var hon färgad i...
Svar
14
· Visningar
5 139
Senast: Shaggy
·
Islandshäst För ett par år sedan tänkte jag alltid på silverfärgen (silverbrun eller silversvart) som om manen var kritvit och kroppen ljusare än...
2
Svar
31
· Visningar
13 575
Senast: Niki
·
Avel Äger en fuxherre men på senare tid har han börjat få mer och mer svart i färgen, och fuxar ska ju inte kunna få svart så blir lite...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: urkella
·
Övr. Hund Var ju till Åsele idag med liten Röding.. Blev inte så mycket fotat i smoggen, då jag snabbt upptäckte att oset från...
2
Svar
22
· Visningar
1 805
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar