Vad har han för färg?

Sv: Vad har han för färg?

Tack för förklaringen.
Jaha, syns inte silver på rött? Det visste jag inte, trots att jag läste om silvergener alldeles nyss. Blev nyfiken för min lillhäst är silverbrun. Visste inte ens det när jag gjorde upp köpet, det sa min kompis när vi hämtade henne. Jag trodde hon var någon isabell-variant. :D
Det är roligt med färger!
 
Sv: Vad har han för färg?

silver påverkar bara svart färg, så det syns inte även om det finns på en röd häst.

Ett dolt färganlag påverkar inte det som finns på utsidan av hästen.

Ett gult anlag (som är ett anlag som bleker befintlig färg) kan aldrig vara dolt i den bemärkelsen för om hästen har anlaget så finns det också på utsidan. Däremot är det för dålig kräm i det enkla gulanlagets blekning för att det ska kunna bleka bort den svarta färgen tillräckligt mycket för att alltid synas. Men studerar du hårstråna i mikroskop kanske det går att se att det finns. (jag vet inte, har aldrig testat) Gult anlag i dubbel uppsättning på en svart häst ger en "sotvit" häst och den har ju betydligt mer färg kvar än en dubbelgul fux, som i princip är vit (fast den har färgad hud, så helt vit är den inte), eftersom gulanlaget bleker den röda färgen effektivare.
 
Sv: Vad har han för färg?

Tack för förklaringen.
Jaha, syns inte silver på rött? Det visste jag inte, trots att jag läste om silvergener alldeles nyss. Blev nyfiken för min lillhäst är silverbrun. Visste inte ens det när jag gjorde upp köpet, det sa min kompis när vi hämtade henne. Jag trodde hon var någon isabell-variant. :D
Det är roligt med färger!

Silvergenen kan du testa på, är man inte van att se färger kan man förväxla silverbrun med fux med flaxgen (ljus man och svans), silver har kallats läderfux i Sverige tidigare (på nordsvenskar). Silver är populärt och jag har sett lite av varje med ljus man och svans kallats silver.

Som ameo skriver så kan den inte bleka röd grundfärg så där är färgen osynlig

Grattis till din nya häst.
 
Sv: Vad har han för färg?

Silvergenen kan du testa på, är man inte van att se färger kan man förväxla silverbrun med fux med flaxgen (ljus man och svans), silver har kallats läderfux i Sverige tidigare (på nordsvenskar). Silver är populärt och jag har sett lite av varje med ljus man och svans kallats silver.

Som ameo skriver så kan den inte bleka röd grundfärg så där är färgen osynlig

Grattis till din nya häst.

Tack!
Min säljare visste nog inte att det var en bra färg, för hon nämnde det inte ens. Ja, hon liknar fux med flax, men det är hon inte. Hon har mörkare ben och strimmiga hovar, så hon är en typisk silverbrun (vet jag nu :D ).
Hingsten är också silver och har lämnat flera silverföl. Han är silverbrunskäck och är även blåögd såg jag på bilderna, så min lilla skulle tydligen kunna få blåögda föl, det var också en överraskning.

Hon har mjölmule också, är det något som ofta följer silvergen?
 
Sv: Vad har han för färg?

Mjölmulen kommer från den bruna färgen skulle jag tro, men det låter som en typisk silverbrun., får vi se en bild på underverket?
 
Sv: Vad har han för färg?

Om jag går efter fotot på silverbruna hästen ovan, så är den likadan i färgen som den nordsvensk jag lånade för längesen.
Ägaren=uppfödaren säger hon är silverfux. Alla andra säger flaxfux. Men hon har bruna föräldrar, mormor har dock samma färg.

Kan inte lägga in bild nu när jag sitter med mobilen men bild finns i färgtråden.

Måste man ta dnatest för att kolla vilken färg som är den rätta eller finns det något annat sätt ?
 
Sv: Vad har han för färg?

Det finns inget som heter silverfux, det är dessutom genetiskt omöjligt.

Det är relativt lätt att se skillnad på silverbrun och fux med flax anlag. Silver är vit med grå/silvrig ton i man och svans, flax är vit med gul ton. Silver har mörkare ben än kropp oftast lite svart längst ner ( tänk blekta svarta ben) flax har vanliga röda fuxben i olika nynser men samma som kroppen ( som visserligen kan vara mycket mörk) och silver kan ha ål eller antydan till ål precis som bruna hästar vilket flaxfuxen inte har.

DNA test fyller mest en funktion att testa om fuxar, och hästar med många olika färggener i en mix som kan göra det svårt att se, har silvergen samt och hästen har två silvergener. Silverfärgen är oftast (om inte alltid) kopplat till en ögondeffekt som som i dubbel upplaga ger hästen alltifrån dålig syn till så gott som blind. För att få dubbel genuppsättning av silver måste båda föräldrar vara bärare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
963
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
642
Senast: Glimra
·
Hemmet Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen. I...
Svar
15
· Visningar
654
Senast: starcraft
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp