Vad har han för färg?

Sv: Vad har han för färg?

Varför tycker att hästen är vitblack? För mig är han en solklar (ljus)brunblack. Har aldrig sett en vitblack med så mörkt huvud.

Asch, fel dator. Hade tänkt lägga in en bild på en vitblack för att visa. Ska se om jag minns i kväll när jag kommer hem.
Min vitblack är vit på riktigt, hela ansiktet vitt utom mulen som är grå. Svart kajal kring ögonen. Ål i man och svans, men den syns inte alls på ryggen. Min vitblack är renrasig fjording med känd stam sedan många generationer tillbaka.
Trots detta syns inte ålen på ryggen.
 
Sv: Vad har han för färg?

Kl

Här är min vitblacka dam. Ljusbrunblack till vänster.
img_9315_517fda6be087c3196f292491.jpg
 
Sv: Vad har han för färg?

Nej, i alla fall bland fjordhästar brukar vitblackar vara vita även om de kan ha en gul ton. Gulanlaget bleker även blackmasken, så det mörkare huvud man vanligen ser hos blackar har inte vitblackarna. För övrigt är de pigmenterade som en brunblack, varför jag funderar över din hästs grå mule. Det är inte så att han är gulmusblack? Foton, när du har rätt dator!:)

Hur tydlig ålen är kan vara väldigt individuellt. Jag har sett rätt många rödblackar som har bitvis mycket otydlig ål. Minns även en vitblack som saknade ål längs ryggen, men hade tydlig grå sådan i man och svans.
 
Sv: Vad har han för färg?

Du måste ha en godkänd (åh, vad heter det nu igen) som kommer ut och beskriver hästen och ritar in tecken och virvlar i ett formulär som skickas in tillsammans med passansökan.
Hon/han skriver garanterat rätt färg!

Min veterinär är godkänd så hon chippade och skrev alla papper jag behövde :)

Nä, det är mååååånga hästar som är felreggade. Tre av fem i mitt stall tex... Men det är mindre viktigt, som jag ser det.
 
Sv: Vad har han för färg?

Nej det är definitivt inte garanterat rätt, dels är inte kunskapen alltid tipp topp på färgområdet men framförallt, det är inte alltid möjligt att se vad hästen har för färg. Ibland behöver man ett gentest (i den mån det finns för misstänkta färger) eller åtminstone att man har goda kunskaper om hästens stam (och stammens färger).
 
Sv: Vad har han för färg?

Nej, i alla fall bland fjordhästar brukar vitblackar vara vita även om de kan ha en gul ton. Gulanlaget bleker även blackmasken, så det mörkare huvud man vanligen ser hos blackar har inte vitblackarna. För övrigt är de pigmenterade som en brunblack, varför jag funderar över din hästs grå mule. Det är inte så att han är gulmusblack? Foton, när du har rätt dator!:)

Hur tydlig ålen är kan vara väldigt individuellt. Jag har sett rätt många rödblackar som har bitvis mycket otydlig ål. Minns även en vitblack som saknade ål längs ryggen, men hade tydlig grå sådan i man och svans.

1011799_287906268022658_34300424_n.jpg

998188_287906191355999_1574564092_n.jpg

1009740_287906088022676_1176865959_n.jpg


Inga fina bilder, men han är vitblack.
Pappan rödblack, mamman vitblack. Nej, gulmusblack kan jag inte tänka mig. Gult ska ju inte slå igenom på svart/musblack så det är knappast möjligt.
 
Sv: Vad har han för färg?

Njae, ja och nej, Gult bleker svart men så pass lite att det ofta är svårt att avgöra om anlaget finns med blotta ögat, ibland kan man gissa ibland inte.
 
Sv: Vad har han för färg?

Dolt och dolt, det är ofta svårt att se, och ibland vet man först när det börjar ploppa upp isabellföl och gulbruna.
 
Sv: Vad har han för färg?

Gult bleker ju även svart, det ligger aldrig dolt.

Det jag har kunnat läsa mig till är att gult är så "dåligt" på att bleka svart att man oftast inte ser det.
Inom fjordhästavel är "dubbelgult" inte önskvärt så man avråds från att para två musblackar just pga att det kan finnas ett gulanlag som man inte med ögat upptäcker.

dolt och dolt, men som Lobelia skriver så märks gulanlaget hos svarta ofta på att det lite oväntat dyker upp "gula" avkommor.
 
Sv: Vad har han för färg?

Fast vet man att det kan finnas gult så är det oftast absolut inte omöjligt att ana det. På en fjording blir det ju annorlunda iom de dubbla blackanlagen som också de bleker men att påstå att det är dolt eller ens "typ" dolt är ju rent fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har han för färg?

Javisst ibland är man tämligen säker, ofta kan man ana, och de oavsett om det finns gulanlag eller inte.

Vad man använder för semantik spelar väl mindre roll de facto är att en lekman ofta inte kan se det, väldigt många svarta hästar med gulanlag är felreggade just pga problemen.
 
Sv: Vad har han för färg?

Fast vet man att det kan finnas gult så är det oftast absolut inte omöjligt att ana det. På en fjording blir det ju annorlunda iom de dubbla blackanlagen som också de bleker men att påstå att det är dolt eller ens "typ" dolt är ju rent fel.

Det är du som använt termen "dolt" i sammanhanget. Ingen annan.
 
Sv: Vad har han för färg?

Jag tror att det faktum att gult ofta inte är önskvärt också hjälper till att folk inte "ser" det gula.
 
Sv: Vad har han för färg?

Fast sättet det har nämnts antyder att det är dolt. Skriver man att det inte syns så antyder det, minst sagt, att det är dolt.
 
Sv: Vad har han för färg?

Fast sättet det har nämnts antyder att det är dolt. Skriver man att det inte syns så antyder det, minst sagt, att det är dolt.
Det beror nog på vem man pratar med och hur man använder termerna.
Gult anlag på svart färg är ofta svårt att se = syns inte
Gult anlag kan däremot aldrig var dolt = att hästen har anlaget men inte den gula färgen. En gulsvart häst HAR färgen även om ögat inte ser det, då är anlaget inte dolt, det bara syns inte.
 
Sv: Vad har han för färg?

Det är mest ordklyveri och som sagt, du är den enda som nämnt dolt, vi andra påpekar mest att det är svårt att avgöra.
 
Sv: Vad har han för färg?

Det beror nog på vem man pratar med och hur man använder termerna.
Gult anlag på svart färg är ofta svårt att se = syns inte
Gult anlag kan däremot aldrig var dolt = att hästen har anlaget men inte den gula färgen. En gulsvart häst HAR färgen även om ögat inte ser det, då är anlaget inte dolt, det bara syns inte.

Det här var förvirrande. Hur kan den ha färgen om inte ögat ser det? Då är det väl bara ett anlag, då har den väl inte färgen?
 
Sv: Vad har han för färg?

Exempel.

Silver syns aldrig på röd grundfärg den är dold, det är bara ett anlag, hästen skulle sett exakt lika ut oavsett om anlaget fnns eller inte.

Gult kan synas på svart men den naturliga färgvariationen när det gäller svart är så stor att man kan ta fel. Färgen syns, skulle du haft samma djur utan genen så hade man sett skillnad, men den är inte tillräckligt stor för att man alltid ska kunna se den. Det beror även på ens egen vana/skicklighet när det gäller att avgöra, årstid och årstidsväxlingar samt kunskap om hur gulanlaget synts hos släktingar kan hjälpa. En expert har mycket större träffsäkerhet på att avgöra om hästen har gulanlag eller inte men förmodligen inte 100% ig..

Det finns en del färgkombinationer som är direkt knepiga att avgöra. En silversvartgulblackskfärgväxlare (konstantskimmel) lär vara en mardröm att färgbestämma även om alla färger egentligen påverkar och syns.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
963
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
642
Senast: Glimra
·
Hemmet Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen. I...
Svar
15
· Visningar
654
Senast: starcraft
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp