Vad har han för färg?

Sv: Vad har han för färg?

Du måste ha en godkänd (åh, vad heter det nu igen) som kommer ut och beskriver hästen och ritar in tecken och virvlar i ett formulär som skickas in tillsammans med passansökan.
Hon/han skriver garanterat rätt färg!

Min veterinär är godkänd så hon chippade och skrev alla papper jag behövde :)
 
Sv: Vad har han för färg?

Ser ut som en gulblack..:)
Men som nån annan skrev, det har de som kommer ut och ritar av honom koll på!

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad har han för färg?

Ser ut som en gulblack..:)
Det finns ingen färg som heter gulblack!
Fjordkorsningen på bilderna är ljusbrunblack.

Och TS ska ta ut en ID-kontrollant som också är chipmärkare, som fyller i ett konturdiagram där färg, tecken och virvlar ska föras in. Och sen ska den chipmärkas. Detta är ett krav för utfärdande av pass.
Här hittar man en förteckning över ID-kontrollanter http://www.svehast.se/sök-id-kontrollant (sök kategori 1 och utbildad chipmärkare)

/ameo - ID-kontrollant o chipmärkare
 
Sv: Vad har han för färg?

Jag är verkligen inte bra på det här med färger - men vill gärna lära mig mer:)

Är färgen black även om hästen inte har ål? Jag kan inte se att denna häst har det.
 
Sv: Vad har han för färg?

På bilden framifrån kan du se en blek ål på den. Den har också den typiska blackmanen - mörk i mitten och ljus på sidorna.

Fjordingar är homozygota för black färg, vilket innebär att alla avkommor som har en fjordingförälder har ett blackanlag och har de anlaget så har de också färgen.

Det finns en färgtråd på avelssidan där man kan lära sig en hel del om färger om man är lite ihärdig och läser allt. Många frågor återkommer om och om och om igen....
 
Sv: Vad har han för färg?

Du måste ha en godkänd (åh, vad heter det nu igen) som kommer ut och beskriver hästen och ritar in tecken och virvlar i ett formulär som skickas in tillsammans med passansökan.
Hon/han skriver garanterat rätt färg!

Min veterinär är godkänd så hon chippade och skrev alla papper jag behövde :)

Vi har haft ute två olika ID-kontrollanter.
Svarta hästen är musblack i passet.
Skimmeln har en stor stjärn i passet. (Inga tecken öht)
Bruna hästen är brunblack.
 
Sv: Vad har han för färg?

Han ser precis ut som en fjordhäst i färgen, o jag som har några st fjordhästar är helt säker på att han är ljusbrunblack, eftersom han har dessutom mjölmule. Brunblacka har inte mjölmule, likaså vitblacka.
 
Sv: Vad har han för färg?

Brunblack ligger närmst till hands som många föreslår! Han ser för mörk ut på bilderna för att vara vitblack, men ljuset kan bedra.
 
Sv: Vad har han för färg?

Fjordhästar kan vara vitblacka...att säga "ljus" är bara att förtydliga nyansen av färgen, genetiskt är det den samma.
 
Sv: Vad har han för färg?

I fjordhästvärlden är inte ljusbrunblack o vitblack samma sak. Alla fjordhästar har inte anlag för vitblack. Vitblacka är vita (olika nyanser av vit) på kroppen dvs samma färg som det vita i man o svans.
 
Sv: Vad har han för färg?

I fjordhästvärlden är inte ljusbrunblack o vitblack samma sak.
Självklart, det är det inte i någon annan värld heller, vitblack är en brunblack med gulanlag.

Alla fjordhästar har inte anlag för vitblack.
Självklart inte, det finns många olika blackfärger bland fjordhästarna

Vitblacka är vita (olika nyanser av vit) på kroppen dvs samma färg som det vita i man o svans.
Nja snarare gulvita, det kan variera en del.

Vitast blir förmodligen blackar med dubbla gulanlag, vet inte riktigt vad de kallas, där blir det förmodligen svårt att gissa grundfärgen, de är lika även utan blackanlag.
 
Sv: Vad har han för färg?

Fjordingar med dubbla gulanlag kallas i norge kvit, här borde de väl kallas pärlvitblacka eller krämvitblacka.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
963
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
642
Senast: Glimra
·
Hemmet Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen. I...
Svar
15
· Visningar
654
Senast: starcraft
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp