Vad har hänt med min häst?

TheRedLightning

Trådstartare
Jag blir knäpp.
Min häst är sig inte lik.
Hon är världens tryggaste och jag kunde rida in nyåret vid tolvslaget när det sköts raketer som värst, men nu har hon flippat. Något har hänt.
Är vi ensamma i ridhuset när vi går in kan hon gnägga lite och vara spänd, brukar slappna av efter en stund. Idag blev det inte alls bra, hagkompisen var i ridhuset när vi gick in och när de gick ut, fick min häst total panik och slängde sig och försökte konstra. Lyssnade inte ens på mig, sen gnäggade hon jättemycket när vi försökte rida och det gick inte att få henne till riktigt arbete för hon slappnade inte av. Var som en spänd fiolsträng och taktade, vi gjorde lite skänkelvikningar och annat för att hon skulle få tänka, men hjälpte inte. Travade lite, men hjälpte inte det heller, hon bajsade två gånger och precis innan vi gått ner till ridhuset hade hon bajsat i boxen, så bajsade ca 3 ggr på 30-40min.

Jag känner mig frustrerad att min häst inte litar på mig, inte ens när jag är på backen lyssnar hon på mig när hon är sådan.

Jag får en känsla att det är något med hennes hagkompis som gjort att hon blivit såhär, för hon har aldrig varit sån här innan, hon flyttade till detta stallet i oktober och innan dess har allt varit bra. När hon blev ihopsläppt med hagkompisen i slutet av november och de verkar ha fäst sig vid varandra. Verkar vara hatkärlek från min häst sida, då varje gång jag ska hämta dom i hagen eller går ner till hagen så är min häst skitsur på den andra hästen och föser undan.
Den andra hästen är jättefäst vid min häst och skriker efter henne, så fort vi går ut från stallet eller hagen och håller på så.

Nu ska hagkompisen flytta om någon månad, på ett sätt hoppas jag att min häst återgår till sitt normala jag, men får en känsla att hon inte kommer göra det, så frågan är hur kan jag träna henne att lyssna på mig när "hon inte lyssnar" på mig?
Hur kan jag göra att hon känner sig trygg med mig?
Jag känner mig så misslyckad... :(
 
Det kan säkert vara den nya kompiSen som 'ställer till det', att de blivit så fäst vid varandra.

Brunstig?
 
Finns det risk att de har bråkat i hegen och hon skadat sig och därför hon beter sig såhär?

Sen det gammla vanliga: Har vet kollat? Sadel och annan utrustning? Tandis? osv

Min dam blev väldigt fäst vid sin hagkompis hon var stel varje gång vi gick utan honom, brummade och skriker, han skrek tillbaka och hon ville dra. När vi kom utan hörhåll så gick det som vanligt dock.

Om det bara hänt en gång sålänge borde du inte oroa dig, hon kanske slutar helt när den flyttar.
 
Det kan säkert vara den nya kompiSen som 'ställer till det', att de blivit så fäst vid varandra.

Brunstig?
Inte vad jag vet, de brunstade när de släpptes ihop och hon brunstar inte som hennes gamla hagkompis i det förra stallet, som brunstade 24/7. Min brukar ta paus under vintern, tror det är i april det sätter igång.

På ett sätt hoppas jag att det är så enkel som hagkompisen, men samtidigt känner jag att jag behöver träna så hon är trygg med mig och litar på mig i alla lägen. Hon är världens tryggaste i övrigt (kunde man dock inte tro idag).
 
Jag har en sexåring som vrålar som en stucken gris om han blir utan sin hag-kompis. Ibland så hjälper det inte ens om någon annan häst är i stallet. Jag drar in tårna när jag ska umgås med honom, då han steppar och far i stallgången. Sen skyfflar bajs minst tre fyra gånger. Vi får båda gilla läget, jag att jag får sadla i farten sas och hästen får skrika sig hes. I viss mån kanske jag får ändra mitt tänkta pass om det är riktigt illa.
Men annars så gör jag som vanligt, rider det jag har tänkt även om han gapar och far runt. Nu har jag haft honom i två år och nu börjar jag ana en viss mognad i honom. Men han kommer nog alltid mer eller mindre att vara insnöad på sin polare.
 
Finns det risk att de har bråkat i hegen och hon skadat sig och därför hon beter sig såhär?

Sen det gammla vanliga: Har vet kollat? Sadel och annan utrustning? Tandis? osv

Min dam blev väldigt fäst vid sin hagkompis hon var stel varje gång vi gick utan honom, brummade och skriker, han skrek tillbaka och hon ville dra. När vi kom utan hörhåll så gick det som vanligt dock.

Om det bara hänt en gång sålänge borde du inte oroa dig, hon kanske slutar helt när den flyttar.
Om det hade berott på något som veterinär kan upptäcka borde hon betett sig så här hela tiden och inte ibland.

Tror inte bråk i hagen påverkar, men jag misstänker någon hatkärlek då min häst inte gillar hagkompisen i hagen...

Hon kan gnägga som sagt om vi går in i ridhuset och är själva, men då är det kanske högst 1-3 gnäggningar och sen är allt som vanligt igen, men idag var det ca femtioelva gnäggningar och en orolig häst, bara för att hagkompisen var i ridhuset innan och sedan gick ut.
Hon är i vanliga fall lugn och trygg och är 16 år, så hon borde egentligen veta/lärt sig att man får tillbaka kompisen, men jag vet inte om det är stallbytet och hagkompisen som gjort att något spökar.

Jag vill ändå träna på att min häst ska va trygg med mig, så hon lyssnar, för det är väldigt frustrerande när hon inte lyssnar och är jätteorolig.
 
Sen vet jag förvisso inte om det påverkar att min häst numera är ledaren i hagen, i förra stallet var hon precis under ledaren.
 
Gör du några ledarskaps övningar? Typ flytta baken, flytta framdelen osv Eller några trick?
Det kanske kan få henne att tycka det är lite roligare att vara utan kompisen.
 
Gör du några ledarskaps övningar? Typ flytta baken, flytta framdelen osv Eller några trick?
Det kanske kan få henne att tycka det är lite roligare att vara utan kompisen.
Vi har försökt, men utan framgång. Det vi har kunnat öva på är att hon går lös och jag går bredvid och när jag säger "stanna" så stannar hon, säger jag "gå" då skrittar hon och jag går själv, sedan säger jag "trav" och springer så travar hon med. Vill egentligen öva mer på det, men motivationen brister när det inte blir något framsteg..
 
Gissningsvis har det med hagkompisen/ haggrannarna/ andra hästar i stallet att göra. Hästen har fått en mer vakande roll i "flocken" mot vad den hade förut. Prova möblera om bland hästarna och se om det blir bättre. Annars brukar det bli bättre med träning, men det kan ta låååång tid.
De flesta hästar med separationsångest/ "kontrollbehov" fungerar bättre i större stall enligt min erfarenhet. Då blir det såpass många hästar att de inte känner alla eller har riktigt koll på var alla är och inte vet om de är ensamma eller inte. Plus att många hästar som går in och ut hela tiden gör att de helt enkelt får mer träning i att slappna av mentalt trots att andra "försvinner".
 
Min häst blir ibland väldigt fäst vid hagkompisar och jag upplever precis som @Angel skriver att min häst blev lugnare när vi flyttade till ett mycket större stall där hon inte kan ha koll på alla hela tiden. Men, hon blir orolig om rutinerna kring henne & hennes hagkompis ändras. Typ att jag tar in min häst men lämnar kvar hennes hagkompis i hagen (de brukar få komma in tillsammans). Då gnäggar hon och blir orolig. Hon spänner sig även om vi rider samtidigt i ridhuset då hon måste ha koll på var hagkompisen är. Nu är inte min häst i närheten av att bete sig som din utan för mig är det hanterbart men jag tror absolut att det kan ha med hagkompisen att göra. Det behöver inte betyda att de inte trivs tillsammans i hagen utan att din kanske vill ha koll och blir orolig när hon inte vet var hagkompisen är.

Har du en schysst matte till hagkompisen kanske det går att träna på just den situationen. Att ni är samtidigt i ridhuset och de går ut för att sedan komma tillbaka några gånger?
 
Gissningsvis har det med hagkompisen/ haggrannarna/ andra hästar i stallet att göra. Hästen har fått en mer vakande roll i "flocken" mot vad den hade förut. Prova möblera om bland hästarna och se om det blir bättre. Annars brukar det bli bättre med träning, men det kan ta låååång tid.
De flesta hästar med separationsångest/ "kontrollbehov" fungerar bättre i större stall enligt min erfarenhet. Då blir det såpass många hästar att de inte känner alla eller har riktigt koll på var alla är och inte vet om de är ensamma eller inte. Plus att många hästar som går in och ut hela tiden gör att de helt enkelt får mer träning i att slappna av mentalt trots att andra "försvinner".
Gissningsvis har det med hagkompisen/ haggrannarna/ andra hästar i stallet att göra. Hästen har fått en mer vakande roll i "flocken" mot vad den hade förut. Prova möblera om bland hästarna och se om det blir bättre. Annars brukar det bli bättre med träning, men det kan ta låååång tid.
De flesta hästar med separationsångest/ "kontrollbehov" fungerar bättre i större stall enligt min erfarenhet. Då blir det såpass många hästar att de inte känner alla eller har riktigt koll på var alla är och inte vet om de är ensamma eller inte. Plus att många hästar som går in och ut hela tiden gör att de helt enkelt får mer träning i att slappna av mentalt trots att andra "försvinner".
I stallet hon står i just nu är det 18 ridskolehästar och 4 privata (med henne inräknat), i det andra stallet på gården står det 8 privathästar. Hon går endast med en hagkompis just nu och hagkompisen har väldig separationsångest, gissar på att det är det som påverkar på något sätt.

När hagkompisen gick ut ur ridhuset frös min häst på plats och när jag skänklade för att hon skulle gå fram, exploderade hon så jag fick styra in henne på en liten volt för att det inte skulle eskalera iväg, sen sprang hon nästan in i sargen och när jag sen när jag skänklade igen fattade hon inget och stod helt still, precis som om att hon glömt av att skänkel är framåtdrivande. Vi kom ut på spåret och då taktade hon som tusan och gnäggade, slappnade inte av på hela ridpasset..
 
Min häst blir ibland väldigt fäst vid hagkompisar och jag upplever precis som @Angel skriver att min häst blev lugnare när vi flyttade till ett mycket större stall där hon inte kan ha koll på alla hela tiden. Men, hon blir orolig om rutinerna kring henne & hennes hagkompis ändras. Typ att jag tar in min häst men lämnar kvar hennes hagkompis i hagen (de brukar få komma in tillsammans). Då gnäggar hon och blir orolig. Hon spänner sig även om vi rider samtidigt i ridhuset då hon måste ha koll på var hagkompisen är. Nu är inte min häst i närheten av att bete sig som din utan för mig är det hanterbart men jag tror absolut att det kan ha med hagkompisen att göra. Det behöver inte betyda att de inte trivs tillsammans i hagen utan att din kanske vill ha koll och blir orolig när hon inte vet var hagkompisen är.

Har du en schysst matte till hagkompisen kanske det går att träna på just den situationen. Att ni är samtidigt i ridhuset och de går ut för att sedan komma tillbaka några gånger?
Nu ska hagkompisen flytta om nån månad, så det känns inte som det är idé att börja öva på det nu.
Stallet vi står i nu är stort, det vi stod i innan var det bara 4 hästar med min inräknat och alla gick i samma hage.
 
Nu ska hagkompisen flytta om nån månad, så det känns inte som det är idé att börja öva på det nu.
Stallet vi står i nu är stort, det vi stod i innan var det bara 4 hästar med min inräknat och alla gick i samma hage.

Jag var med om en häst som blev så fäst vid sin hagkompis att den knappt gick att hantera utan kompisen. Hästen hade tidigare stått flera år med samma hagkompis utan krångel, och det tog bara ett par dagar med den nya hagkompisen innan det blev problem. Vi försökte aldrig lösa problemet, utan bytte hagar så att de inte kunde se varandra. Då gick det över på någon dag och kom aldrig tillbaka.
Ska hagkompisen flytta om en månad hade jag inte brytt mig om att försöka träna bort beteendet, man får ju välja sina strider så att säga.
 
Jag var med om en häst som blev så fäst vid sin hagkompis att den knappt gick att hantera utan kompisen. Hästen hade tidigare stått flera år med samma hagkompis utan krångel, och det tog bara ett par dagar med den nya hagkompisen innan det blev problem. Vi försökte aldrig lösa problemet, utan bytte hagar så att de inte kunde se varandra. Då gick det över på någon dag och kom aldrig tillbaka.
Ska hagkompisen flytta om en månad hade jag inte brytt mig om att försöka träna bort beteendet, man får ju välja sina strider så att säga.
Det jag vill träna på är lite lydnadsträning, så det vill jag träna på oavsett, att hästen gärna ska se mig även om den blir låst i hjärnan helst och blir orolig.
 
Har en här som inte går att ta ifrån den andre utan att hon springer genom vadsomhelst. Hon knyter an så hårt. För var gång hon blivit av med sin kompis så har det blivit värre.
Nu får gamlingarna kampera ihop så länge det varar.
 
Detta gjorde jag när min häst efter 1 månad bestämde sig för att jag var "lägre i rang än henne" och därför blev farlig att hantera eftersom hon inte visade mig någon hänsyn alls om hon fick intresse för något annat.

På med hjälm, handskar, väst, träns, lina och dressyrpisk.

Ut och promenera med hagkompisen utom synhåll till att börja med, t.ex. i ridhuset.
Öva på förflyttningar, följer hästen med i ditt tempo? Start/stop/backa.
Har hon fokus på dig eller på något annat? Så fort hon tappar fokus på dig sätter du henne i arbete, i mitt fall betyder det att backa ganska långt och i raskt tempo, till att börja med genom att lägga pisken an framknäna (inte slå, bara röra och visa, givetvis) så att hon hela tiden har benen i rörelse när du ber om det.
Sedan fortsätta framåt, öva tempoväxlingar, svängar. Måste du nudda henne för att hon skall svänga/öka/flytta? eller är hon tillräckligt snabb och fokuserad på dig för att se dina signaler tidigt?
korrigering direkt när du märker att hon tappar fokus på dig.

Jag jobbade med detta 2 dagar i rad, md hjälp av en tjej i stallet som jobbat mycket med unghästar (min häst är 9 år, men väldigt dominant) Sedan underhåller jag varje dag. - Ger hon mig huvudet när jag skall tränsa? Går hon förbi mig i gången när jag stannar? Springer hon in i boxen om det ligger mat där inne?
Jag jobbar med småsaker varje dag, helt naturligt.
Bara för att underhålla vår relation och vår ömsesidiga respekt för varandra, och givetvis för att stärka min egna säkerhet.

Jag kan definitivt rekommendera att ta hjälp av någon som är duktig i hantering de första gångerna för att se så timing och korrigering fungerar som de skall. :)

Lycka till!
 
Det jag vill träna på är lite lydnadsträning, så det vill jag träna på oavsett, att hästen gärna ska se mig även om den blir låst i hjärnan helst och blir orolig.

Och jag tycker att du har helt rätt tänk!
När det dyker upp nya och jobbiga situationer (oavsett om det är i stall, på jobb eller privat) Skall man verkligen ta tillfället i akt och utnyttja det till sin egen utvecklings skull.

Även om kompisen flyttar så småningom kommer det alltid kunna uppstå situationer där din häst inte får "koppla bort" dig. Så det är bara ta emot problemet med öppna armar och kavla upp ärmarna. :devil:
 
Och jag tycker att du har helt rätt tänk!
När det dyker upp nya och jobbiga situationer (oavsett om det är i stall, på jobb eller privat) Skall man verkligen ta tillfället i akt och utnyttja det till sin egen utvecklings skull.

Även om kompisen flyttar så småningom kommer det alltid kunna uppstå situationer där din häst inte får "koppla bort" dig. Så det är bara ta emot problemet med öppna armar och kavla upp ärmarna. :devil:
Jo, det är lite så jag tänker att jag vill träna min häst på att lita på mig. Jag tror att då skulle våra lastningsproblem försvinna också. :o
Håller på och läser boken "lydnadsträning för hästen", boken är bra men går sådär när man ska överföra text till verklighet..
 
Detta gjorde jag när min häst efter 1 månad bestämde sig för att jag var "lägre i rang än henne" och därför blev farlig att hantera eftersom hon inte visade mig någon hänsyn alls om hon fick intresse för något annat.

På med hjälm, handskar, väst, träns, lina och dressyrpisk.

Ut och promenera med hagkompisen utom synhåll till att börja med, t.ex. i ridhuset.
Öva på förflyttningar, följer hästen med i ditt tempo? Start/stop/backa.
Har hon fokus på dig eller på något annat? Så fort hon tappar fokus på dig sätter du henne i arbete, i mitt fall betyder det att backa ganska långt och i raskt tempo, till att börja med genom att lägga pisken an framknäna (inte slå, bara röra och visa, givetvis) så att hon hela tiden har benen i rörelse när du ber om det.
Sedan fortsätta framåt, öva tempoväxlingar, svängar. Måste du nudda henne för att hon skall svänga/öka/flytta? eller är hon tillräckligt snabb och fokuserad på dig för att se dina signaler tidigt?
korrigering direkt när du märker att hon tappar fokus på dig.

Jag jobbade med detta 2 dagar i rad, md hjälp av en tjej i stallet som jobbat mycket med unghästar (min häst är 9 år, men väldigt dominant) Sedan underhåller jag varje dag. - Ger hon mig huvudet när jag skall tränsa? Går hon förbi mig i gången när jag stannar? Springer hon in i boxen om det ligger mat där inne?
Jag jobbar med småsaker varje dag, helt naturligt.
Bara för att underhålla vår relation och vår ömsesidiga respekt för varandra, och givetvis för att stärka min egna säkerhet.

Jag kan definitivt rekommendera att ta hjälp av någon som är duktig i hantering de första gångerna för att se så timing och korrigering fungerar som de skall. :)

Lycka till!
Problemet är att jag inte kan använda något spö. Hon verkar rädd. Har försökt med att vi ska stå still och jag ska klappa henne med spöet, men hon står inte still och börjar springa iväg precis som om hon tror att jag ska misshandla henne eller något.
Vet inte riktigt hur jag ska träna bort det, har provat att longera med spö i handen, men då lyssnar hon inte på mig, longeras bäst utan spö i handen.
Det går att rida henne med spö, men tydligen inte från backen. Funderar på att prova igen och ha med lite kraftfoder i fickan som belöning när hon gör rätt, kanske blir bättre motivation då?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 310
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 074
Senast: mars
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 763
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp